Hjemmelavet støvfilter
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-04-02 22:10

Hej!

Jeg har lige fået mit nye kabinet (Chieftec). Der er ikke nogle
støvfiltre der hvor blæserne skal sidde (og suge luft ind).

Er der nogen der har erfaringer med at lave sådanne filtre selv? De
skal jo fange støv, men der skal jo også meget gerne kunne komme
rigeligt med luft igennem.

Fyr løs...

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : JRS

Dato : 29-04-02 22:14

Snup et par af konens strømpebukser (eller bare en fod .. hehe
Det skulle være rimelig godt .. Skal dog udskiftes en gang imellem for at
holde et godt flow ..

MVH
JRS

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-04-02 23:59

"JRS" <jrs@kvalme.dk> wrote in message
> Snup et par af konens strømpebukser (eller bare en fod .. hehe
> Det skulle være rimelig godt .. Skal dog udskiftes en gang imellem for at
> holde et godt flow ..

Snup en tur ind på http://www.usenet.dk/netikette/ og lær lidt om
citatteknik.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-04-02 00:51

JRS skrev:

>Snup et par af konens strømpebukser (eller bare en fod .. hehe
>Det skulle være rimelig godt .. Skal dog udskiftes en gang imellem for at
>holde et godt flow ..

God idé, det vil jeg prøve...

Alle støvfiltre skal vel udskiftes (eller renses).

Jeg overvejer at lade være med at bruge den nederste "blæser-indgang",
men at tage nr. 2 (ud af 3) - så er der sikkert mindre støv der finder
vej ind.

Indgang nr. 2 (og 3) er dog beregnet til at blæse på harddiske, men
jeg må lige se om det ikke fungerer udemærket (tænker på
temperaturen).

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-04-02 10:09

> Jeg overvejer at lade være med at bruge den nederste "blæser-indgang",
> men at tage nr. 2 (ud af 3) - så er der sikkert mindre støv der finder
> vej ind.

Når du suger luft ind med en blæser, så kommer der altid støv og der er ikke
nogen forskel på hvor du suger fra.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-04-02 10:29

"Jesper G. Poulsen" skrev
> Når du suger luft ind med en blæser, så kommer der altid støv og der er
ikke
> nogen forskel på hvor du suger fra.

Ork jo... Jeg behøver aldrig støvsuge gulvet
foran computeren. Hundehår og vindhekse
finder selv vej ind i computeren.
En indsugning, der havde været placeret lidt
højere havde været at foretrække...

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-04-02 11:50

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message
> En indsugning, der havde været placeret lidt
> højere havde været at foretrække...

Jeg har endnu ikke mødt et kabinet med huller i bunden af forpladen udover
IBM' serverkabinetter.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-04-02 13:42

"Jesper G. Poulsen" skrev
> Jeg har endnu ikke mødt et kabinet med huller i bunden af forpladen udover
> IBM' serverkabinetter.

Aopen's ret populære HQ serie har en plastfront, hvor
indsugnings-åbningen vender nedad. Selv med hjul
eller fødder monteret kommer hullet ikke langt nok fra gulvet
til at forhindre en vis støvsuger-effekt.
Jeg har selv fixet problemet med en tot emhættefilter, som
jeg udskifter med mellemrum. Det standser det værste snavs
uden at reducere airflowet for meget.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-04-02 22:21

> Aopen's ret populære HQ serie har en plastfront, hvor

Jeg har en maskine i sådan i kabinet (med en blæser for neden. Den suger
_intet_ ind den vej. Al luft kommer ovenfra (udvidelsesbåsene).

> indsugnings-åbningen vender nedad. Selv med hjul

Du har nok været uheldig med pasformen, så.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-04-02 11:49

Jesper G. Poulsen skrev:

>Når du suger luft ind med en blæser, så kommer der altid støv

Selvfølgelig.

>og der er ikke nogen forskel på hvor du suger fra.

Ikke enig.

Hos mig falder støv ned på gulvet (derfor støvsuger jeg). PCen tager
hjælper mig dog helt sikkert med området lige foran den. Placerer jeg
indsuget lidt højere oppe, så kan den ikke få fat i det støv der
ligger på gulvet (og det er jo her der er mest af det).

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-04-02 22:23

> Ikke enig.

De kabinetter jeg er stødt på, har alle været lukket i bunden (med
undtagelse af IBM's store serverkabimetter).

Fra : Niels Svendsen

Dato : 30-04-02 00:22

Skal en blæser ikke blæse luft ud af cab.?
Den skal da ikke blæse luft ind.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Devast8or

Dato : 30-04-02 00:38

Der skal svjv være begge dele. De kloge (dem i dk.edb.hardware.overclocking
:) siger at det er bedst at have en blæser forneden i fronten af kabinettet
der hiver (kold) luft ind, og en blæser øverst bag i kabinettet der blæser
(varm) luft ud.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Mogens

Dato : 30-04-02 08:52

On Tue, 30 Apr 2002 01:21:52 +0200, "Niels Svendsen"
<niels.svendsen@mail.dk> wrote:

>Skal en blæser ikke blæse luft ud af cab.?
>Den skal da ikke blæse luft ind.

Hvis du gør det, så skal ny luft jo suges ind gennem
de revner og sprækker der er i kassen og så får du
hurtigt store kager af støv disse steder og rundt om
i maskinen.

Det bedste er at suge frisk luft ind gennem et støvfilter
forneded og blæse varm luft ud i toppen.
Den varme luft vil jo alligevel opad, så det virker bedst.

Mvh Mogens