"Larmende" problem?
Fra : j o e y

Dato : 29-04-02 20:39

Min 1½ år gamle pc er begyndt at larme rigtig meget... Jeg fatter ikke
hvorfor? Jeg har renset blæserne (støvsuget dem svagt) og kigget efter om
noget sidder skævt eller løst. Larmen er vedvarende og virker som om den
kommer fra stømforsyningen - men jeg ved det ikke.

Har I nogle råd til hvordan man får den til at tie stille? har jeg overset
noget - da det er lidt pudsigt at larmen er kommet (ret kræftigt) de seneste
dage.

- joey

ps. jeg har godt set de forskellige sites til at lyddæmpe sin pc, men da min
pc var ny var den helt fin, så mon ikke der er en "gratis" måde at få den
tilbage på ?

Fra : Mogens

Dato : 29-04-02 21:41

On Mon, 29 Apr 2002 21:38:37 +0200, "j o e y"
<blackjoey83@IHATESPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>pc var ny var den helt fin, så mon ikke der er en "gratis" måde at få den

Hej

Det er sikkert blæseren i strømforsyningen der er slidt op
så den rasler i lejerne. Du kan ikke reparere blæseren,
men det er en rimelig simpel operation at skifte blæseren
ud med en ny. En standard blæser koster typisk 60-80 kr
i en elektronik biks, f.eks. Brinck eller lign.

Du kan også få lidt mere støjsvage blæsere som Pabst,
men de koster det dobbelte.

Du skal bruge en 12 volt 80mm blæser. Det er standard
mål så den passer uden problemer. Det er kun ledningerne
der kan drille lidt, men det er næppe det store problem.

Mvh Mogens

Fra : Esben

Dato : 29-04-02 22:18

"Mogens" <moveng@portalen.no> skrev i en meddelelse

> Det er sikkert blæseren i strømforsyningen der er slidt op
> så den rasler i lejerne.

Det kan også være harddisken der er begyndt at larme mere. De to ibm diske
jeg har haft begyndte ihvertfald at larme væsentligt mere efter en stykke
tid. Det virker som en god idé at lokalisere larmen, dette kan gøre ved at
sætte en finger på de forskellige blæsere kortvarigt og at koble strømmen
fra harddisken.

--
Esben

Fra : j o e y