Menu på flere scener.
Fra : Bent Sørensen

Dato : 29-04-02 20:27

Hej NG,

Jeg har lavet en (synes jeg selv) fin lille menu som jeg havde tænkt
mig at bruge til min hjemmeside. Menuen alene fylder 30 kb. hvilket jo
ikke er særlig meget. Problemet ligger i at jeg gerne vil bruge menuen
på ialt 22 scener, hvilket svarer til antal links på menuen.

Men hvordan gør jeg det uden at kopiere menuen til alle 22 scener? Det
gør jo at min SWF-fil kommer til at fylde over 700 kb. og det endda
uden mine billeder som skal ligge på siderne.

Jeg har prøvet at lave menuen til et Movieclip, men det kan jeg ikke
rigtig få til at fungere.

Er der nogen der vil være behjælpelige? Menuen kan ses her:

http://home1.stofanet.dk/newflashsite/nymenu.html

Med venlig hilsen
Bent Sørensen
Nørresundby

Fra : Bo Dudek

Dato : 29-04-02 21:54

>Jeg har lavet en (synes jeg selv) fin lille menu som jeg havde tænkt
>mig at bruge til min hjemmeside.
jeps.. den er ret lækker :)

> [...]
>gør jo at min SWF-fil kommer til at fylde over 700 kb. og det endda
>uden mine billeder som skal ligge på siderne.
HVIS du kopierede scenen til 21 andre, så burde menuen ikke fylde 21
gange så meget.. den ville fylde mere, men ikke 21 gange... men
nevermind, der er en anden og bedre løsning

>Jeg har prøvet at lave menuen til et Movieclip, men det kan jeg ikke
>rigtig få til at fungere.
men vi skal nok få det til at fungere.. og jeg vil egentlig anbefale,
at du starter fra bunden af.. så er du mest sikker på, at du ikke får
en masse unødvendigt med..

start med at lave den grå kasse samt at skrive teksten, som senere
bliver til menupunkter..

marker den første af teksterne, og tryk på F8 (convert to symbol)..
vælg movieclip, og kald den fx menu1..

den timeline du nu ser er dit nyoprettede movieclips (MC) timeline..
og har ikke umiddelbart noget at gøre med den normale timeline..

lav nu din animation af din menu, som folder sig ud.. placer en Stop()
action i første frame og en Stop(); i sidste frame.. disse to sikrer,
at 1) movieclippet ikke starter af sig selv og 2) at movieclippet ikke
gentager sig selv..

klik nu een gang på din tekst (mens du stadig er inde i MC) og tryk F8
igen.. lav teksten om til en button - og kald den noget sigende..

klik een gang på den nyoprettede knap og find actionspaletten frem..
indsæt nu flg. action:

on (rollOver) {
tellTarget (this) {
play ();
}
}
on (rollOut) {
tellTarget (this) {
gotoAndStop (1);
}
}

altså, når der er mouseover på knappen i første MC, skal dette MC
starte en afspilning, og når der er mouseout, skal dette MC hoppe til
frame nummer 1 og stoppe.. husk at copy/paste ovenstående script..

nu har du faktisk menupunkt nummer 1, og alle de andre laves lige
sådan.. capi? ;)

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk
www.bodudek.dk/cd (only for dsl or faster conn.)

Fra : Bent Sørensen

Dato : 01-05-02 15:06

On Mon, 29 Apr 2002 20:53:46 GMT, bo@bodudek.dk (Bo Dudek) wrote:

> [...]
>frame nummer 1 og stoppe.. husk at copy/paste ovenstående script..
>
>nu har du faktisk menupunkt nummer 1, og alle de andre laves lige

Ja, det forstår jeg godt! Og det har jeg så gjort. Og så kommer
det i hvert fald ikke til at fylde så meget, men...

Hvordan får jeg så de forskellige knapper i mine MC til at linke til
de forskellige scener? Det kan jeg ikke se kan lade sig gøre! Jeg vil
jo gerne have effekten på de forskellige knapper til at virke. Og hvis
jeg ikke kan linke til scener, må jeg jo blive i samme scene, og det
er for mig lidt forvirrende!

Med venlig hilsen
Bent Sørensen
Nørresundby

Fra : Bo Dudek

Dato : 01-05-02 16:33

[...]
> [...]
>jo gerne have effekten på de forskellige knapper til at virke. Og hvis
>jeg ikke kan linke til scener, må jeg jo blive i samme scene, og det
altså, du vil lave et komplet site i flash.. fint nok.. der er flere
måder at gøre det på.. og den du snakker om indeholder en scene pr
side.. men du kan gøre det på en anden måde..

hvis nu der er eet movieclip, som indeholder alle sider.. i hver sin
frame.. så kan du bare bede playheaden om at gå til en bestemt frame
alt efter hvilket menupunkt brugeren trykker på..

yes?