SkoleKom???
Fra : Bo Jonstrup

Dato : 29-04-02 16:50

Hej

Et spørgsmål er på mine læber. Hvad er det som SkoleKom kan, som man ikke kan gøre på internettet? Jeg er udemærket klar over, at SkoleKom er et intranet. Det kan ikke være konferencer der er problemet, disse kan sagtens laves på internettet med koder eller passwords. Så hvad er det lige der er så godt ved det?
Mit forslag vil være, at man gjorde i nælderne, da man købte CIAs gamle intranet.

mvh/ Jonstrup.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 29-04-02 18:53

"Bo Jonstrup" <jonstrup@oncable.dk> skrev i en meddelelse
<citat>
[...]
<citat slut>

Dybest set kan Skolekom vel ikke noget man ikke kan på Internet, al den
stund Skolekom fungerer på Internet. Man kan mene FirstClass klienten er
klodset, men det er vist et temperementspørgsmål. Egentlig er Webadgangen
til Skolekom jo netop at lave konferencer etc, der er beskyttet med password
og brugernavn.

En af de store fordele ved at anvende Skolekom er der er en historik på
ethvert indlæg, der er umiddelbart tilgængelig. En anden fordel er at man i
store træk har andre til at tage sig af systemvedligehold, opgradering etc.
til en pris, en almindelig folkeskole næppe kan få billigere. En tredie er
at en Skolekomadresse prinvipielt kan følge eleverne/de studerende gennem
hele deres uddannelsestid, forudsat de undervisningsteder de vælger benytter
Skolekom. På lige fod kan lærere/undervisere der skifter arbejdsplads få
Skolekomadressen med.

Alt i alt mener jeg at Skolekom netop kan de ting du efterlyser i et
integreret system, og med frit valg mellem et klientprogram og en
browserbaseret webadgang.

Hvor CIA komme ind i billedet kan jeg ikke lige gennemskue, Firstclass er
udviklet, og bliver fortsat udviklet i Canada. Jeg har ikke fantasi til at
forestille mig at CIA har købt intranet i et andet land.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Rømer

Dato : 30-04-02 08:07

Jeg finder det ret sigende, at alle de unge mennesker, jeg kender, der har
blot et minimum af kendskab til PC-brug, konsekvent omtaler SkoleKom som
SkodKom.
Jeg hører ofte om problemer som langsommelighed eller log-in fejl - en anden
anke skulle være en "gammeldags" brugerflade...
Men altså - det er andenhåndsoplysninger - det er mine egne, halvvoksne børn
og deres venner, der har udtalt sig.

Leo

Fra : Jørn Utzon

Dato : 04-05-02 00:20

"Rømer" <romer@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anke skulle være en "gammeldags" brugerflade...
> Men altså - det er andenhåndsoplysninger - det er mine egne, halvvoksne

Jeg bruger Skolekom hver dag og er meget glad for det. Men jeg er også
lærer.

Mine elever kan ikke lide Skolekom fordi:
- det nogle gange er svært at logge på i skoletiden pga. stor trafik på
serveren
- at det er irriterende, at kunne se, hvilke lektier man har for - når man
nu ikke har været i skole
- at brugerfladen er anderledes end Microsofts

Jeg kan godt lide Skolekom fordi:
- der er en masse konferencer, hvor jeg er i kontakt med lærere fra hele
landet
- lærerne på min skole har en lukket konference, som kun vi kan se, og som
vi bruger til mødeindkaldelser, mødereferater, debat og pjat
- klasserne på min skole har lukkede konferencer, som bruges til
informationer, skole-hjem-sedler, lektier, billeder fra studieturen,
undervisningsforløb osv. osv.

Jeg kan også godt lide Skolekom fordi
- man kan se om ens e-mails er blevet læst
- man kan se, hvem der har læst konferenceindlæggene
- det er muligt at modtage meget store filer
- hele den danske undervisningssektor er med (350.000 brugere!!)

Som jeg indledte med er Skolekom mest interessant for lærere. I forhold til
eleverne og forældrene skal man måske satse på det danske "Skolesoft" eller
det norske "Fronter". Begge firmaer har nogle interessante
Intranet-løsninger til skolerne.

mvh
Jørn Utzon

Fra : Niels-Jørgen Østerby

Dato : 04-05-02 12:21

Bo Jonstrup wrote:
> Hvad er det som SkoleKom kan, som man ikke kan gøre på internettet?

Absolut intet!
Jeg bruger min @skolekom.dk adresse som min webmaster-adresse til
skolens hjemmeside; men jeg er ofte frustreret, da Skolekom går i sort
alt for tit.

Øster