/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Rengøring af dieseltank
Fra : PeterB


Dato : 29-04-02 12:36

Hej NG

Er der nogen der har nogle gode råd mht. at rense dieseltanken? Jeg
aftappede lidt fra hanen i bunden af tanken og siede det gennem noget
stof, og det var godt nok beskidt, så nu byder min samvittighed mig at
få rengjort tanken inden det fører til motorstop.

Tanken er temmelig stor, over 500 L, stort set umulig at få ud uden at
splitte ALT for meget ad. TAnken er lavet af alm. pladejern.

Det store problem er at der ikke er noget videre adgang til tankens
indre, bare et par huller med Ø=40 mm til tankmåler hhv.
suge/returrør, og så er der jo hanen i bunden til aftapning.

Hullerne i toppen er i venstre side og aftapningshanen i nederste
højre hjørne.

Jeg er lige nu i gang med at suge tanken tom, eller i hvert fald til
der ikke står mere end 4-5 cm diesel tilbage, hvad gør jeg så når jeg
når ned til det 'beskidte'? Den pumpe jeg bruger er en fra et oliefyr,
så den kan ikke tåle at suge slam mv. op.

Gode råd og ideer modtages gerne.

PS Jeg har overvejet at lave et mandehul på 30 x 40 cm i toppen af
tanken, men for at få et dæksel gjort fast er jeg næsten nødt til at
lave forstærkning omkring hullet, og det skal vel helst ligge indeni
tanken. Hvordan ligger det med at svejse på en tank? Umiddelbart
fornemmes det lidt for brandfarligt.

mvh Peter

 
 
Gunnar Holm. (29-04-2002)
Kommentar
Fra : Gunnar Holm.


Dato : 29-04-02 20:45

Hej PeterB!

Jeg haster med, at svare på dit indlæg.

Mit første svar er: DU MÅ F..... IKKE BEGYNDE AT SVEJSE ELLER BRUGE
VINKELSLIBER PÅ TANKEN, uden den først er gjort grundigt ren.

Dieselolie er, når det når flammepunktet farligere end benzin, idet at
dieselolie består af flere stoffer end benzin gør og disse udskilles ved
opvarmning.

At opvarme feks. dieselolie svarer til den proces der foregår i et
raffineringstårn på raffinaderierne. Der udskilles bestandele som, nafta,
sprit, petroleum osv., i dampform.

Nu vil jeg give forslag til hvordan du kan gøre. Selvom det er omstændigt,
så undgår du ulykker. Få tømt tanken helt. Fyld op med lunkent vand iblandet
feks. NEPTUNE. Lad det stå et par timer. Gentag processen et par gange. Fyld
til sidst tanken med koldt vand.

Nu ville jeg ikke være bange for, at bore 3-4 huller hvor klingen fra en
elektrisk stiksav kan gå ned i. Herefter ville jeg skære et passende hul,
som jeg kunne komme til, at rengøre tanken forsvarligt igennem.

Derefter skulle det være farefrit, at få svejst en ordentlig flange i
hullet, som du næste gang let og ubesværet kan rengøre din tank igennem.

Nitrogen eller co2 kan være godt, at fylde i tanke hvor der kan være fare
for eksplotion. Man bruger det bla., ved tankrensning på tankbåde og
raffinaderier, hvor man bruger en slags vandkanoner til rensning af tanke.
Dette vanddamp kan ligefrem danne små tordenskyer med elektriske udladninger
inde i tankene.

Hvis du finder på, at bruge nitrogen eller co2 i din tank, SÅ SØRG FOR
KRAFTIG UDLUFTNING I RUMMET HVOR DU ER.

Håber du kan bruge dette.

Mvh.
Gunnar Holm.



PeterB (30-04-2002)
Kommentar
Fra : PeterB


Dato : 30-04-02 21:19

Hej Gunnar

Mange tak for dit udtømmende svar, og ikke mindst din advarsel.

Nu er jeg i mellemtiden kommet i tanker om at der måske
(sandsynligvis) er slingreskotter i tanken, da den er temmelig stor
(ca. 200 x 60 x 55 cm) og ligger på tværs, og jeg mindes ikke at have
mærket noget til 2-300 kg der flytter sig fra side til side når vi
gynger lidt. Det må jeg straks få undersøgt. Hvis det er tilfældet,
kan jeg jo nok ikke komme til hele tanken alligevel.....

hilsen Peter B


On Mon, 29 Apr 2002 21:44:34 +0200, "Gunnar Holm." <gholm@get2net.dk>
wrote:

>Hej PeterB!
>
>Jeg haster med, at svare på dit indlæg.
>
>Mit første svar er: DU MÅ F..... IKKE BEGYNDE AT SVEJSE ELLER BRUGE
>VINKELSLIBER PÅ TANKEN, uden den først er gjort grundigt ren.
>
>Dieselolie er, når det når flammepunktet farligere end benzin, idet at
>dieselolie består af flere stoffer end benzin gør og disse udskilles ved
>opvarmning.
>
>At opvarme feks. dieselolie svarer til den proces der foregår i et
>raffineringstårn på raffinaderierne. Der udskilles bestandele som, nafta,
>sprit, petroleum osv., i dampform.
>
>Nu vil jeg give forslag til hvordan du kan gøre. Selvom det er omstændigt,
>så undgår du ulykker. Få tømt tanken helt. Fyld op med lunkent vand iblandet
>feks. NEPTUNE. Lad det stå et par timer. Gentag processen et par gange. Fyld
>til sidst tanken med koldt vand.
>
>Nu ville jeg ikke være bange for, at bore 3-4 huller hvor klingen fra en
>elektrisk stiksav kan gå ned i. Herefter ville jeg skære et passende hul,
>som jeg kunne komme til, at rengøre tanken forsvarligt igennem.
>
>Derefter skulle det være farefrit, at få svejst en ordentlig flange i
>hullet, som du næste gang let og ubesværet kan rengøre din tank igennem.
>
>Nitrogen eller co2 kan være godt, at fylde i tanke hvor der kan være fare
>for eksplotion. Man bruger det bla., ved tankrensning på tankbåde og
>raffinaderier, hvor man bruger en slags vandkanoner til rensning af tanke.
>Dette vanddamp kan ligefrem danne små tordenskyer med elektriske udladninger
>inde i tankene.
>
>Hvis du finder på, at bruge nitrogen eller co2 i din tank, SÅ SØRG FOR
>KRAFTIG UDLUFTNING I RUMMET HVOR DU ER.
>
>Håber du kan bruge dette.
>
>Mvh.
>Gunnar Holm.
>
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408538
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste