Morgenkvalme
Fra : Lene C. Petersen

Dato : 29-04-02 07:11

Hejsa...
Jeg kunne bare godt tænke mig at høre fra kvinder, som har haft
morgenkvalme. Hvor tidligt i graviditeten den er startet og gode råd til at
holde kvalmen nede

Med venlig hilsen

Zille

Fra : www.Tjekmig.dk

Dato : 29-04-02 08:38

Hej Zille.

Morgenkvalme varierer meget fra person til person. Også fra graviditet til
graviditet.
I min første graviditet, startede kvalmen i uge 6. Den fortsatte hele
graviditeten. Alle tider på døgnet.
Du skal passe på med, at spise og drikke ting, med for meget syre. F. eks.
Æbler, kaffe, osv.
For fed mad, kan også fremkalde kvalmen.
Kiks og små mængder mad, mange gange om dagen, kan holde kvalmen nede.
Der kan også fås nogen tyggetabletter, som neutralisere mavesyren, hvis den
er helt gal med kvalmen.

Kvalmen burde forsvinde omkring uge 12. Det gjorde den, da jeg ventede mit
3. barn.

Held og lykke med det !!

MVH. Cia

Fra : Iben Holst

Dato : 29-04-02 09:09

Hej ...

Jeg er ved at være på vej væk fra morgenkvalmen - og jeg er i 11. uge !

Det startede i 3-4 uge med kvalme hver eftermiddag fra ca. kl. 16 og frem
til kl. 19-20. Det var meget hårdt fordi det var i det tidsrum jeg skulle
have energi til min søn og det gik jo også ud over aftensmaden som jeg
simpelthen ikke kunne udstå hverken at spise eller at lave. Sådan havde jeg
det i ca 2 uger, hvorefter morgenkvalmen begyndte at komme snigende. Det
blev jo så til en del timer i løbet af dagen hvor jeg havde det SÅ skidt.

Jeg har ikke selv kunnet finde noget som har kunnet få kvalmen helt væk - og
alle de opkastninger jeg har været igennem (så jeg indtil videre har tabt
mig 5 kg) - men dog ligesom Cia skriver har der været nogle fødevarer jeg
har været nødt til at holde mig fra; fed mad, for meget mad, søde sager etc.
Disse ting har jeg simpelthen kastet op af, så jeg har levet meget af rå
grøntsager, frugt, yoghurt og i den dur og mine "sjove" spisevaner er en
forkærlighed for kiwi, rejer, ananas og tomater. Disse ting spiser jeg hver
eneste dag *S* !!

For godt en uge siden fik jeg noget kvalmestillende hos lægen fordi jeg
ellers ikke ville kunne passe mit job, men det er ikke fordi jeg har spist
så mange af de piller, for selvom jeg stadig kan ligge brak næsten en hel
dag, så har jeg det generelt godt nu dagen igennem. Men disse piller er
altså det eneste som har kunnet hjælpe mig så kvalmen har været helt væk,
men thé og ananassaft har givet en vis ro i systemet, så det har kunnet
holdes bedre ud i flere tilfælde.

Al denne "elendighed" har fuldstændig overvældet mig, fordi jeg i min første
graviditet kun havde det skidt 2 aftener ialt med 2 uger imellem; så jeg har
haft enormt svært ved at acceptere at jeg har haft det så skidt denne gang

Iben

Fra : Finn Rasmussen

Dato : 02-07-02 20:47

Hej

Hvad hed de tabletter du fik hos lægen og hvad kostede de. Min egen kone,
som er studerende, har fået ordineret nogle tabletter som til 5 dages
forbrug koster 800 kr. og ikke giver tilskud fra sygesikringen. Det er der
da vist ikke mange som har råd til på en S.U.

Mvh Finn

Fra : Rikke & Brian

Dato : 03-07-02 10:28

> [...]
der
> da vist ikke mange som har råd til på en S.U.

Jeg er selv gravid i 35.uge og er meget plaget af sure opstød/kvalme. De
tabletter, jeg tager hedder Acinil (Cimetidin) og kan fåes i 200, 400 og
800mg. 60 stk a 800mg koster ca 70kr. Det er for øvrigt nogen tabletter som
egentlig er til mavesår, men de kan godt tages af gravide.

Mvh Rikke.

Fra : -=temka=-

Dato : 29-04-02 09:37

Da jeg var gravid med den yngste havde jeg voldsomt kvalme, opkastning, det
skete også med min store datter.. Jeg drikker ellers cola og spise
Marie-kiks, de hjalp, men det er jo forskel kvinder til kvinder.. jeg har
prøvet Hybebærdrink, det hjalp nogenlunde....
Allerede da jeg var gravide med mine to piger har jeg fra starten vidste det
var en pige.. fordi der med piger får man mange kvalme af...
Og jeg har osse to store drenge, dem har jeg aldrig prøvet med kvalme.. alt
forløb meget fint under begge graviditet da jeg ventede med mine to drenge..

Mor til nu 3

Fra : Iben Holst

Dato : 29-04-02 09:48

Hej

> [...]
alt
> forløb meget fint under begge graviditet da jeg ventede med mine to

Det lyder lidt som ammestuesnak *S*, men jeg kan egentlig godt se lidt af
det, for i min første graviditet havde jeg det jo perfekt og kunne kun pga.
af maven der voksede og bevægelserne fra fosteret mærke at jeg var gravid -
og det var jo en dreng !!

Denne gang håber vi også primært, at det bliver et raskt og velfungerende
barn, men ligesom vi havde et lille ønske om at få en dreng først, har vi nu
et ønske om en pige, så nu er jeg da meget spændt på om al den kvalme og
alle de opkast jeg har været igennem denne gang virkelig resulterer i en
pige ! *S*

Iben

Fra : mimi

Dato : 29-04-02 18:50

Hejsa
Det der med at det er en pige hvis man har kvalme og at den har meget hår
o.s.v er en skrøne. jeg led af kvalme under hele graviditeten. Dog var det
værst de første 4 mdr. og derefter kom og gik det engang imellem. Jeg havde
det mest om natten og om morgenen. Mange søvnløse nætter kan jeg huske,
hvor mariekiksene lå ved siden af sengen og ikke hjalp en skid. jeg fandt
aldrig et middel mod det. Men jeg fik altså en dreng trods alle disse
gener.
Knus fra mimi

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-02 09:46

In article <3ccce3e5$0$11909$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Lene C. Petersen" <lcp@mailme.dk> wrote:

> Jeg kunne bare godt tænke mig at høre fra kvinder, som har haft
> morgenkvalme. Hvor tidligt i graviditeten den er startet og gode råd til at
> holde kvalmen nede

Nu er jeg ikke en kvinde, men ingefær hjalp min kone ganske godt.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Milea

Dato : 29-04-02 17:44

Jeg havde kun kvalme ved min sidste og 3.datter. startede i ca. uge 4, og
frem til ca. 11-12 uge. Det eneste der lindrede kvalmen ved mig, var cola og
sodavandsis, og fik faktisk kvalme af al mad!

Den med om kvalmen kun kommer ved piger...den holder ikke her:
1. Havde ikke ved mine 2 ældste piger
2. Har dog fået mine 3 piger, med 2 forskellige fædre...tror mere det har
noget med mandens 'gener' at gøre!

Der er så meget ammestuesnak:

1. Har du tendens til sure og hyppige opstød, får barnet meget hår... (
havde kun sure opstød ved den sidste, og alle 3 har haft meget hår!! )

2. Sidder 'maven' kun foran, og ligner en fodbold...så er det en dreng...min
sidste var en pige, og min mave lignede en fodbold.

3. Er du ryger, for du børn med lav fødselsvægt, dvs. under 3 kg. Hmm...Min
ældste datter er den der har vejet mindst..3550 ved fødslen, de 2 andre på
henh. 3950 gram og 4050 gram. Udover dette siges det, at jordmødre kan se på
moderkage, om man er ryger eller ej....samtlige jordmødre ved mig sagde:
Ihh....en ikke-ryger...den moderkage er så 'klar og fin'.."...hmmm...har
røget ved alle, dog ikke over 10 stk. om dagen!!!

4. Tynde/slanke kvinder får ikke store børn....etc.etc.

I bund og grund kan vel siges, ingen graviditet er ens, uanset højde og
drøje, ligevel som hver fødsel!

Held og lykke, håber din kvalme snart er ovre, så du bedre kan nyde din
graviditet fuldt ud

Mvh. Milea

Fra : Berith Majlandt

Dato : 29-04-02 16:25

Hej Lene

prøv at kigge ind på www.netdoktor.dk og gå in i termein, så kan du snakke
med andre gravide.

Hilsen
berith

Fra : Lene Bagge

Dato : 09-05-02 10:49

Hej

I min første graviditet, som desværre blev afbrudt efter 10 uger, kunne jeg
mindske min morgenkvalme ved at spise tørre og krummende mariekiks INDEN jeg
rejste mig fra sengen. Noget værre svineri, men det virkede.

Mvh. Lene