Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Veksling af skotske pund til kroner
Fra : Troels Ihle Eliasen

Dato : 28-04-02 18:17

For nylig vekslede jeg nogle britiske pund til danske kroner i min
lokale Sydbank afdeling. Nogle af sedlerne var skotske og blev vekslet
til en lavere kurs.

- Er det virkelig lovligt? Siden hvornår er der forskel på papiret det
er trykt på? Jeg kan ikke finde noget officielt om at kursen for
skotske pund skulle være lavere. På kurslisterne er det kun GBP - som
skotske pund også er - der er listet.

For mit vedkommende er det kun nogle få kroner det drejer sig om, men
principielt mener jeg ikke det kan være rigtigt, så jeg skrev til
Sydbank og fik følgende svar:

Tak for din mail. Jeg har undersøgt sagen i vores valutaafdeling.
Grunden til at du får mindre i kurs på skotske pund end på engelske
pund skyldes vores omkostninger ved at behandle de skotske pund. Vi
får ikke særlig mange skotske pund ind og dem vi får kan vi ikke komme
af med og de sendes derfor retur til Skotland. Idet vi ikke får
særligt mange skotske pund ind har de en lang "liggetid" hos os som
medfører rentetab for os. Vi kan ikke løbende sende de skotske pund
til Skotland, idet de skal bundtes med i hele bundter.

Derfor trækker vi 30 point fra i kursen.

Håber mit svar er ok.

Venlig hilsen
Sydbank

For at være ærlig synes jeg ikke det er helt OK. Et pund er vel et
pund, også i deres valutabeholdning? Hvis de skal sendes tilbage til
Storbritannien kan de bare sende dem tilbage til Bank of England da
skotske pund er gangbar mønt i hele Storbritannien.

Så vidt jeg kan se, står der ikke noget om det i deres
forretningsbetingelser.

- Er der andre der har lignende erfaringer/meninger eller ved om der
findes nogle officielle retningslinier for "behandlingen" af pund?

På forhånd tak!

T.

Fra : Carl Munk

Dato : 28-04-02 22:04

"Troels Ihle Eliasen" <tie@tie.dk> wrote in message

> For nylig vekslede jeg nogle britiske pund til danske kroner i min
> lokale Sydbank afdeling. Nogle af sedlerne var skotske og blev vekslet
> til en lavere kurs.

Enhver pengeinstitut er en forretning og de kan behandle deres kunder
forskelligt,
nogle banker har bl.a. flg. tekst på døren "Her gives autoriseret rabat"
Således er en bank en købmandsforretning der køber og sælger varen til
forskellige
priser, hvilket de har lov til
Tror du du får samme kurs hvis du kom med Færøske pengesedler i England
som danske kr.?
Nej - enhver bank, valutahandler må selv bestemme sin købs/salgskurs