Nyreslag
Fra : Thea Sabine Gade Zac~

Dato : 28-04-02 18:01

Hjælp min hest har fået nyreslag... eller rettere, symptomerne på det. I går
(lørdag) kom jeg ud til stalden og fik min hest trukket på stald. Jeg bandt
ham i kæderne som sædvanligt. Jeg hentede striglede og diverse. Da jeg kom
ud i stalden stod han og rystede helt vildt, med bagparten trukket helt op
under sig selv. Jeg har haft hesten i fem år og han har aldrig været syg
eller opført sig sådan. Jeg ringede til dyrlægen, men da han kom en halv
time senere, stod hesten og slappede af, men med meget matte øjne. Nu bliver
han behandlet for nyreslag, da der umiddelbart ikke var andre symptomer...
men kan det virkelig det ? Han har ikke gået noget vildt hårdt den sidste
uge. forrige weekend var vi på en 20 km tur, hvor han var meget "forårs
kåd".

Er der noegn der har haft lignede oplevelse, eller måske en forklaring ??
Kan nyreslag komme uden hårdt arbejde?

Med Venlig Hilsen
En fortvivlet heste mor

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-04-02 18:07

In article <3ccc2b10$0$97290$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Thea Sabine Gade Zachi wrote:

[klip]

> Er der noegn der har haft lignede oplevelse, eller måske en forklaring ??
> Kan nyreslag komme uden hårdt arbejde?

Nja, hvis du tænker lidt over hvad nyreslag egentlig er, så kan
det godt komme uden at hesten har lavet noget. Det er jo egentlig
en ophobning af så mange gift/affaldsstoffer fra kroppen i nyrerne
således at disse stoffer ikke kan blive udskilt fra kroppen via
urin. Derved findes affaldsstofferne stadig iblandt musklerne, og
kan give problemer. Du får jo også selv mælkesyre i musklerne.

Jeg vil tro at med den rette (forkerte) kost, så kan der dannes
flere eller færre affaldsstoffer i kroppen.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Tanja Bromley

Dato : 29-04-02 10:02

Nyreslag kaldes jo også "fridagssyge" og opstår faktisk oftest fordi ejeren
glemmer at få skåret ned på kraftfoderet, når hesten ikke bestiller noget
synderligt. - Når hesten så sættes i arbejde igen risikerer man nyreslag.
Læs mere her:
http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Sygdomsleksikon/hest_syg_nyreslag.html

/Tanja

Fra : Nina Svanholm

Dato : 29-04-02 19:43

Hej!

Jeg har ikke forstand på nyreslag, men jeg har hørt at det kan opstå hvis
hesten har været redet varm og for hutig bliver kold-kan det passe? Det
lyder umidelbart langt væk fra jeres viden omkring det.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Tanja Bromley

Dato : 30-04-02 08:03

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hesten har været redet varm og for hutig bliver kold-kan det passe? Det
> lyder umidelbart langt væk fra jeres viden omkring det.

Jamen, den er god nok
Især muskuløse heste som Quarter, Paint, Fjordhest, Haflinger m.v. er
disponerede for at få nyreslag, hvis de bliver pludseligt afkølede over
krydset. Det kan så både være for hurtig afkøling efter ridning, men også
vask o.l.

/Tanja

Fra : Nina Svanholm

Dato : 30-04-02 09:59

Hej

Nå, okay, tak for hjælpen - jeg troede lige at den var helt gal med
hukommelsen

Fra : Camilla Reib

Dato : 04-05-02 23:00

Det er åbenbart meget forskelligt fra hest til hest hvornår de kan udvikle
nyreslag..
Min hoppe får nyreslag hvis hun er vild efter at komme ind fra fold... Hun
fik sidste lørdag igen nyreslag da hun stod ude i regnen... Hun er en dame
med et iltert temperament, så der er ingen stræk galop til hende i skoven,
da hun med garanti heller ikke kan tåle det.. Presser jeg hende lidt i
dressuren, ja.. så er den også gal... Jeg har fået tjekket hendes nyere
flere gange, for at se om der virkelig er noget galt med dem, men det er der
ikke... Og hendes stofskifte skulle også være helt i orden..!!?? Så jeg
kender efterhånden symptomerne -og regningen.
Har nogen af jeres heste samme problemer, eller er det bare min der er lidt
vanskelig??

-Camilla

Fra : Nina Svanholm

Dato : 30-04-02 20:58

Hej

Jeg ville blive glad for at få af vide hvordan det er gået din hest, og om
du eventuelt er blevet klogere på nyreslag?!

Fra : Thea Sabine Gade Zac~

Dato : 01-05-02 06:32

Snikir har ikke set bedre ud i lang tid. Han spiser med vellyst (hvilket han
egentlig aldrig rigtig har gjort) og danser rundt på folden. Det startede
stort set lige efter, han blev behandlet for nyreslag. Men jeg syntes at
mystikken breder sig. Hans blodprøver viste ikke noget stort udsving i
muskelværdierne, men det var meget klart for alle at han havde meget ondt.
Men jo, jeg er blevet klogere på nyreslag. Jeg var godt klart over at det
fortrinsvis opstod, ved for hårdt arbejde plus en for hurtig nedkøling af
musklerne... så er det at en inflammatorisk tilstand opstår i musklerne...
men at det også kan skyldes kraft foder, ja. Det vidste jeg ikke.
Lige præsic hvordan mit dyr har fået det.... det kan jeg ikke gennemskue.
Eller om det i det var det. Men behandlingen har virket med stor succes.

Tak for hjælpen

Thea

Fra : Anet

Dato : 04-05-02 16:41

Tja, vi havde en hest her hos os i morges der pludselig stod med nyreslag
efter to timer på folden. Den er lidt disponeret for det i forvejen når den
fryser. Om jeg så syntes om det eller ej så må jeg ligge dækken på ham igen
når han skal ud på folden. Han havde nøjagtig de samme symptomer som der
blev beskrevet i det første indlæg her i tråden. Han har fået
smertestillende, muskel/kredsløbsstimulerende og betændelseshæmmende stof
sprøjtet i blodet og dækken på og ind på stald. Jeg kommer jo nok til at se
i øjnene at han skal have et tyndt regndækken på ude og at vi skal være
meget påpasselige med ham fremover. Med det samme han fik dækken på hjalp
det på hans rysteture.

hilsen

Anet