En ny vej?? - Inspiration ønskes
Fra : MHJ

Dato : 28-04-02 22:24

Hej

Jeg sidder og skal til at opgradere vores netværk (1 server og 10-11
klienter).

Serveren kører i dag NT4 uden noget diller daller. Der benyttes fil og print
deling.

Det der ønskes er at opg. til Win2K server med exchange o.s.v. Det modtagne
tilbud for softwaren ligger i størrelsesorden kr. 15-20 k. kr.

Nu var det jo at det slog mig - Linuxx må kunne gøre det billigere.

Jeg skal bruge:
En server der skal bære 10 klienter - deling af printere - lagring af filer
(klienterne kører win2k) - et postsystem iinternt/eksternt - internetadgang
for klienterne og en fjernstyringsmulighed for administrator - både fra en
klient maskine samt via dial-in eller via web. (Der skal hovedsagligt
afvikles finansprogrammer samt officeprogrammer på klienterne - dog afvikles
finansprogrammerne (C5 - SP-Skat - Magnus) fra serveren.

Hvad skal jeg bruge?

Gerne forklaret i et forståeligt sprog. Og i tilfælde af support hvor kan
man købe sig til det.

MVH
Morten Jensen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 28-04-02 23:53

MHJ wrote:

> [...]
> tilbud for softwaren ligger i størrelsesorden kr. 15-20 k. kr.
>
> Nu var det jo at det slog mig - Linuxx må kunne gøre det billigere.

Det kan det også, men du må nok påregne en del overgangsudgifter især
hvis du vil satse meget på ekstern support. Alternativt vil der være
mange arbejdtimer, hvis du selv vil lære det hele.

> [...]
> afvikles finansprogrammer samt officeprogrammer på klienterne - dog afvikles
> finansprogrammerne (C5 - SP-Skat - Magnus) fra serveren.

Filedelingog printerserver Samba
Postservere(du skal bruge 2) Jeg vil anbefale Postfix og Cyrus(der er
andre muligheder)

Inteneradgang og firewall er indbygget i Linux-kernen så det skal bare
sætte op

Fjerenadministration OpenSSH

Du kan ikke afvikle C5 - SP-Skat - Magnus finasprogrammer fra en Linux
server,
Du kan godt have dem liggende der så arbejdstationerne indlæser dem via
fildeling(samba), men der er ikke noget i vejen for også at have en
NT-server i nettet der er dedikeret til lige præcis det.

> Gerne forklaret i et forståeligt sprog. Og i tilfælde af support hvor kan
> man købe sig til det.

Se nederst.

--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-04-02 10:46

Poul-Erik Andreasen <poulerik@pea.dk> wrote:

>Postservere(du skal bruge 2) Jeg vil anbefale Postfix og Cyrus(der er
>andre muligheder)

Plus et eller andet til at håndtere fælles adresseliste, hvis det
er et krav (Exchange har fælles adressebog). Her skal man nok
kigge på en LDAP-server, men jeg har ikke selv rodet med det.

--
Allan

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 29-04-02 15:02

Allan Olesen wrote:

> Plus et eller andet til at håndtere fælles adresseliste, hvis det
> er et krav (Exchange har fælles adressebog). Her skal man nok
> kigge på en LDAP-server, men jeg har ikke selv rodet med det.

Det er en mulighed, er der andet end OpenLDAP. Men er det ikke
Overkill med kun 10 klienter.

--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-04-02 15:40

Poul-Erik Andreasen <poulerik@pea.dk> wrote:

>Det er en mulighed, er der andet end OpenLDAP. Men er det ikke
>Overkill med kun 10 klienter.

Muligvis. Men når nummer 11 kommer, skal de 10 første ændre deres
adresseliste. På et tidspunkt vil en eller anden sige "Bare vi
dog havde Exchange!".

Og kan man egentlig tale om overkill i forbindelse med LDAP?
Hvis jeg husker rigtigt, står L for "light".

Jeg har faktisk tænkt på at sætte det op herhjemme til min kones
mail, så jeg ikke skal tænke på at lave backup af hendes
adresseliste, når jeg geninstallerer Windows.

--
Allan

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 29-04-02 23:38

Allan Olesen wrote:

> Muligvis. Men når nummer 11 kommer, skal de 10 første ændre deres
> adresseliste. På et tidspunkt vil en eller anden sige "Bare vi
> dog havde Exchange!".

Det var ikke det jeg mente. Selvfølgelig skal man have fælles
adressliste.
men det må kunne laves med lidt fildeling evt read only, samba skal
installeres aligevel.

Nå jeg har ikke leget med LDAP så jeg ved ikke, hvor let elle svært det
er
at sætte op for en nybegynder. Det kan da godt være at det er det
smarteste.

--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : Michael Jenner

Dato : 30-04-02 06:12

Poul-Erik Andreasen wrote:

> [...]
> er
> at sætte op for en nybegynder. Det kan da godt være at det er det

Jeg har hørt at LDAP ikke fungerer specielt godt med Outlook, og der er
ikke support for LDAP i Netscape Messenger 6.0 - 6.? Øv!

Mvh Michael

Fra : Troels Arvin

Dato : 30-04-02 09:06

On Tue, 30 Apr 2002 07:12:20 +0200, Michael Jenner wrote:

> Jeg har hørt at LDAP ikke fungerer specielt godt med Outlook, og der er
> ikke support for LDAP i Netscape Messenger 6.0 - 6.? Øv!

Jeg ved ikke med Outlook, men der har relativt længe været LDAP-support i
Mozilla's e-mail del, og der må derfor også være det i nyere releases af
Netscape 6.

By the way:
Hvad bruger folk til delte kalendre i miljøer, hvor der køres åben
kildekode software?

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-04-02 09:51

Troels Arvin <troels@arvin.dk> wrote:

>Hvad bruger folk til delte kalendre i miljøer, hvor der køres åben
>kildekode software?

Bruger folk delte kalendre til andet end at forlange Outlook?

Delte kalendre var i hvert fald argumentationen for Outlook på
min arbejdsplads, men jeg har stadig til gode at se funktionen i
brug.

--
Allan

Fra : Michael B Jenner

Dato : 30-04-02 12:18

Troels Arvin wrote:

> On Tue, 30 Apr 2002 07:12:20 +0200, Michael Jenner wrote:
>
> By the way:
> Hvad bruger folk til delte kalendre i miljøer, hvor der køres åben
> kildekode software?

Twig er en mulighed - se twig.screwdriver.net.

Et typisk krav/ønske man støder på i forbindelse med groupware / delte
kalendre er at det vil være rart med synkroniserings-muligheder med
håndholdte, f.eks. Palm. Desværre har jeg pt. ikke fundet et super-godt
open source produkt der kan. Nogle der kan anbefale nogle commercielle
kalender-programmer til Linux?

Mvh Michael

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-04-02 07:57

> [...]

>adressliste.
>men det må kunne laves med lidt fildeling evt read only, samba skal

Nu går jeg med en eller anden tåget forestilling om, at
Windows-maskinernerne skal køre Outlook. Sidst jeg checkede, så
det ud til, at adresseliste via LDAP var nemmere at sætte op i
Outlook.

Ellers er jeg naturligvis enig med dig.

--
Allan

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 29-04-02 00:30

On Sun, 28 Apr 2002 23:23:37 +0200, MHJ <morkaj@email.com> wrote:

> [...]

Findes de programer, du vil afvikle på serveren til linux? Kan de
bruges via f.eks. wine eller vmware?

Mon ikke det er en god ide at undersøge det først ..

Desuden er der ikke noget i vejen med at bruge både windows og linux
ved siden af hinanden - jeg vil dog ikke bruge windows til data, som
jeg ikke vil miste.

--

/wojci at wojci dot dk

One must suffer before enlightenment.

Fra : Michael Jenner

Dato : 29-04-02 07:55

MHJ wrote:

> [...]
afvikles
> finansprogrammerne (C5 - SP-Skat - Magnus) fra serveren.

Som nævnt i andet indlæg er du nød til at finde ud af om C5 m.fl.
virkelig afvikles af serverens operativ-system eller om de blot deler
database via fildeling, men i virkeligheden afvikles på klienternes
operativ-systemer. Hvis førstnævnte hænger du på "monopolet" - med
mindre du skifter til et Linux-finans-program, f.eks.:

www.gnue.org
www.compiere.org (Oracle only)
www.gnucash.org
http://vip.hex.net/~cbbrowne/finances.html
http://business.dynodns.net/
http://www.sql-ledger.com/
http://www.linux-kontor.de/en/

Hvis klienterne derimod afvikler finansprogrammerne ser det straks
lysere ud

Mit bud er:

Fil og printer-deling:
----------------------

Samba (www.samba.org)

Postsystem:
----------

SMTP server (Mail Transfer Agent = den der sørger for at transportere
mail rundt, evt. gemme lokalt hvis modtager er lokal). MTA'en håndterer
også udgående mail fra email klienterne (Outlook, Netscape Messenger
m.fl): Sendmail kommer med de fleste Linux distributioner, men er IMHO
et bæst at konfigurere. Exim (se evt. www.exim.org) er NOGET nemmere at
installere og den kan evt. suppleres med en virus scanner, f.eks.
Exiscan og Sophos Anti Virus (sidstnævnte commercielt). Der er flere
alternativer og afhængigt af hvem du spørger får du forskellige
foretrukne. Vælger du Exim har jeg vist en step-by-step guide liggende.

Mail Delivery Agent, MDA = den der sørger for kontakten med email
klienterne - dvs. at give dem adgang til deres Indbakke m.fl. Her skal
du vælge med to typer: IMAP og POP3. Jeg vil langt foretrække IMAP, da
emails så ligger på serveren og dermed lettere kan tages backup af. Både
IMAP4 og POP3 kommer som standard på de Linux distributioner jeg kender.

Internet adgang for klienter:
-----------------------------

Jeg går ud fra at du mener HTTP adgang, dvs. at kunne browse på web.

Her ville jeg nok installere en proxy server, f.eks. squid, så alle
tilgår Internet via denne.

Firewall: IPTables / netfilter (www.netfilter.org), kan anvendes til NAT
(en offentlig IP adresse og flere hosts som ønsker at komme på
Internet) og pakke-filtrering.

Dial-in: Hmmm ... dial-in via modem har jeg ikke nogen erfaring med -
men der findes løsninger til Linux-dial-in-server. Men hvis du kører
ADSL kan du sikkert bare køre en Secure Shell (kommando-linie) mod jeres
<public-ip-adresse> (evt. via Putty eller TeraTerm (med extension)). Det
giver dog "kun" en kommando-linie. Et IMHO bedre alternativ er at køre
via IPsec (en krypteret IP protokol) og dvs. firewall'en skal så også
sættes op som IPsec-gateway. Windows 2000 har indbygget IPsec support
(ressource kit) - se evt. http://www.freeswan.org for flere detaljer.

For at få en god mere sikker opsætning ville jeg vælge at købe en ekstra
PC - en til firewall / gateway og en som arbejds-server:

Firewall / gateway: iptables, IPsec og squid: Der findes allerede flere
færdig-pakker - se f.eks. www.Astaro.com - administreres via web.
Fordelen er at firewall'en så kan gøres minimalistisk, forstået på den
måde at en ofte brugt sikkerheds-politik er: jo færre programmer som er
tilstedet og som afvikles ... jo mindre er risikoen for at en bug
hjælper en hacker. Istedet for at bruge en færdig-pakke kan man strippe
en hvilken som helst Linux-distribution, men det er nok ikke det bedste
sted at starte med Linux.

Arbejds-server: NTP tids-server (alle klienter kan så sync' ure med den,
og du behøver kun stille uret et sted), Samba (til fil og
printer-deling), cddump (er fortrinligt til backup til CD, spanning af
flere skiver, incremental-backup mv.). Her kan du vælge blandt mange
Linux distributioner: Redhat, Mandrake, Suse osv osv ...

Mht Linux-support:
------------------

Commerciel support: http://www.linux.dk/support/

Gratis support: Har du vist fundet ud af, men www.sslug.dk er vist den
mest aktive bruger-gruppe herhjemme så der har du størst chance for at
få kvalificeret hjælp - det koster ikke at melde sig ind og man behøver
ikke være særlig aktiv ... såeh.

Mvh Michael

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-04-02 09:07

On Mon, 29 Apr 2002 08:55:20 +0200, Michael Jenner wrote:

> - med mindre du skifter til et Linux-finans-program, f.eks.:

> [...]

Har du erfaring med nogen af dem?

Mvh.

--
"Ours is wicked cool." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael B Jenner

Dato : 29-04-02 16:07

Adam Sjøgren wrote:

> Har du erfaring med nogen af dem?

Nej.

Problemet er også at hvis jeg havde burde jeg kun kommentere på
installation og evt. vedligehold af software og data. Selve
funktionaliteten bør kommenteres (gerne "godkendes") af nogle kapable
regnskabs-guru / revisorer mv. [Hint hint ... et spændende tværfagligt
projekt som måske bedst startes af en gruppe spirende
regnskabs-studerende og nogle unge håbefulde Linux poder der gerne vil
øve sig i installation af Linux-software ]

Mvh Michael

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-04-02 08:01

MHJ wrote in <3ccc6894$0$78781$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Det der ønskes er at opg. til Win2K server med exchange o.s.v. Det
> modtagne tilbud for softwaren ligger i størrelsesorden kr. 15-20 k. kr.
> Nu var det jo at det slog mig - Linuxx må kunne gøre det billigere.

Måske.

Du sparer udgiver til licenser, og jeg tror næsten du kan bruge en gammel
Pentium til de opgaver.

Til gengæld har du en masse(?) viden om Windows, som du ikke kan bruge til
noget. Dvs. hvis du er Linux-newbie, og du skal håndtere serveren, så
kommer der en newbie til roret.

Det kan dog sagtens lade sig gøre. Men allier dig med en, som ved en masse.
Det kan være en ven, som vil ofre noget tid på det, eller det kan være en
betalt konsulent. Whatever, bare der er nogen til at redde dig, hvis det
brænder på.

Du sparer ganske rigtigt hele software-budgettet, hvad inkøb angår. En
Windows-opgradering vil nok kræve noget hardware-opgradering for at få
samme ydelse som før, det sparer du også.
De besparelser skulle med lidt held være nok til at dække de ekstra
omkostninger.
Gevinsten her er en meget mere fremtidsikret server (hardware-opgraderinger
kan udsættes meget længere), gratis opgraderinger[1], og næste gang vil det
måske være rene besparelser, da du nu lærer hvordan tingene gøres.

Nogle steder vælger man simpelt hen ikke at have noget knowhow internt.
Hver gang der er det mindste med Linux ringer man til en konsulent.
Besparelserne i licenser og hardware vil ofte ligge langt, langt over
konsulent-udgifterne. Samtidig har man det godt med at vide, at softwaren
aldrig bliver for gammel eller for lille. Ingen bekymringer med om man skal
investere i en pro-udgave, og risikere at der ikke kommer kunder til det
osv.

Det korte af det lange er: Jeg synes det er en god ide, med et enkelt
forbehold. [2] Du skal bare være klar over, at det ikke er sikkert at du
sparer noget lige nu. Især ikke hvis du selv vil bruge arbejdstid på at
lære systemet at kende. Men selv hvis du ikke sparer en øre, så har du
gjort en investering i fremtiden.

[1] Fx. nu skal i betale 15-20.000 kr i licenser, selv om I allerede har
købt det software i skal bruge. Jeg kan ikke undgå at grine lidt for mig
selv hver gang det sker.

[2] Du nævner noget software, som kører på serveren. Det lyder som om
programmerne blot ligger på filserveren, men rent faktisk bliver kørt på
klienten. Så vil der ingen problemer være. Hvis programmerne rent faktisk
bliver kørt på serveren, så skal du nok have gang i wine el. lign., hvis
det overhovedet kan lade sig gøre. Undersøg først hvilke problemer dette
kan give.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Brian Urth

Dato : 29-04-02 16:23

> [...]
>
>Hvad skal jeg bruge?
>
>Gerne forklaret i et forståeligt sprog. Og i tilfælde af support hvor kan

Prøv at tage et kig på SME Server den skulle kunne klare det.
Så vidt jeg ved bliver alle de nævnte programmer afviklet på klienten
C5 og Magnus er jeg sikker på gør, og jeg kan ikke forestille mig, at
det er anderledes med Seier-Petersen programmet.
Der er også indbygget LDAP Server i SME.
Og bedst af alt, den er let at installere.

Du kan finde SME Server på http://www.e-smith.com/

Support fra dansk leverandør http://www.websecure.dk/

Med venlig hilsen

Brian Urth

Fra : [3700] MHJ

Dato : 29-04-02 20:28

ak for alle besvarelser - det er guld. Jo de nævnte programmer afvikles

alle af klienten.

Jeg har kontaktet min c5 guru der meddeler at det kan lade sig gøre. Dog

skulle man være opmærksom på at Linux løbende replikkerer databasen hvis

denne ligger på en linux-server. Dette kan medføre at der kommer flere

instancer af samme database. At flette disse samme skulle være problematisk.

(kan ikke helt forstå det, men har sat nogen maskiner op til test).

Vedrørende besparelsen. Jeg er indforstået med at der ikke umiddelbart er

noget at hente - men det er en lidt klam fornemmelse at år efter år skulle

betale voldsomme summer for software der i princippet udfører samme

funktion.

Det jeg synes er rart ved linux er at det er relativt få der er blevet

milliardærer - det er billigt at prøve noget af uden at skulle have

trial-programmer installeret. Herudover er det dejligt at se at der er så

mange ildsjæle der er med til at udbrede programmerne.

Jeg tror jeg starter op med en "hjemmeinstallation" 2-3 maskiner mod en

server for at prøve lidt og så indkalde prof. hjælp når panden har for mange

buler. (Vil gerne lære lidt selv).

Endnu engang tak.

MVH

Morten

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-04-02 21:06

[3700] MHJ wrote in <aak6u0$61e$1@sunsite.dk>:
> [...]
> denne ligger på en linux-server. Dette kan medføre at der kommer flere
> instancer af samme database. At flette disse samme skulle være

Det kunne være spændende at få uddybet, det lyder meget mystisk...

> [...]
> noget at hente - men det er en lidt klam fornemmelse at år efter år skulle
> betale voldsomme summer for software der i princippet udfører samme

Du tænker på software-opgraderinger? Ja, det er noget underligt noget...

Det værste er, at når man køber den billigere opgradering, så er det ofte
ikke en fuld version man får. Altså, man får en special-version, der har
ekstra bøvl indbygget. Jeg har fx. hørt om folk, som må indstallere den
gamle version helt, før de kan installere "opgraderingen". Det bliver ikke
bedre af, at den gamle version måske ikke kan køre på den aktuelle
Windows-version... Argh! :)

> Jeg tror jeg starter op med en "hjemmeinstallation" 2-3 maskiner mod en
> server for at prøve lidt og så indkalde prof. hjælp når panden har for
> mange buler. (Vil gerne lære lidt selv).

Det lyder som den aller bedste løsning. Held og lykke med det. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 29-04-02 20:02

MHJ wrote:

> [...]
>
> Det der ønskes er at opg. til Win2K server med exchange o.s.v. Det modtagne
> tilbud for softwaren ligger i størrelsesorden kr. 15-20 k. kr.

Er det noget i retning af det her:
http://www.suse.dk/cgi-bin/suse/01-0110-1.html

Hilsen Claus.