Længde af netkabel?
Fra : Christian Precht-Jen~

Dato : 28-04-02 21:04

Hejsa

Jeg skal til at trække et nyt net kabel tværs gennem en bygning ( ca 400
meter )

Udstyret mellem de to er en switch og en computer

Er signalet stærkt nok til at gå så langt?

--
Med Venlig Hilsen
Christian Precht-Jensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-04-02 21:12

"Christian Precht-Jensen" <christian@precht-jensen.dk> wrote in message
> [...]
> meter )
>
> Udstyret mellem de to er en switch og en computer
>
> Er signalet stærkt nok til at gå så langt?

Nej, standarten siger 90 meter.

Du må så igang med fiber istedet.. Fiberkort i switch, og fiber i computer.

Fra : danni plougmann

Dato : 28-04-02 21:31

man kan få sætte noget der hedder en repeater imellem kablerne
det er kun noget jeg har læst et eller andet sted på nettet

Fra : Tinky Winky

Dato : 28-04-02 22:08

> man kan få sætte noget der hedder en repeater imellem kablerne
> det er kun noget jeg har læst et eller andet sted på nettet

Kan en hub ikke bruges til formålet?

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 28-04-02 22:54

"Tinky Winky" <twREMOVE@tinkywinkysfantasyplace.dk> wrote:

>Kan en hub ikke bruges til formålet?

Jo - en hub _er_ faktisk en repeater. Den adskiller sig kun fra det der
sælges under navnet "repeater" ved at have flere porte.

Der er stadig en grænse for hvor langt et æternet inkl. repeatere kan
være. Jeg husker ikke hvor stor den er, men 400 m er vist ikke noget
problem.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 29-04-02 10:58

> Nej, standarten siger 90 meter.

Nu siger du 90 meter, men er det så ligemeget om kablet er skærmet eller ej
?
Kan man strække de 90 meter til 100 meter ??

Venlig hilsen Rasmus Christiansen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-04-02 15:02

"Rasmus Christiansen" <c971458@student.dtu.dk> wrote in message

> Nu siger du 90 meter, men er det så ligemeget om kablet er skærmet eller
ej

Ja, medmindre det er i meget støjfyldte områder

> ?
> Kan man strække de 90 meter til 100 meter ??

Ja, hvis det er indstallationskabel. Patchkabel betegner man som halvt så
godt som installationskabel. Og standarten siger 90 Meter indstallation og 5
meter patch i hver ende. Hvis du så fx bruger 1,5 meter patch i hver ende.
Har du altså 14 meter at give mere til indstallationen. atlså 104 meter plus
3 meter patch. En måling, vil dog altså melde "obs" eller ligende, da
afstanden er mere end 100 meter.

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 29-04-02 23:16

> [...]
plus
> 3 meter patch. En måling, vil dog altså melde "obs" eller ligende, da

Indstallationskabel ? Det har jeg nu aldrig hørt om. Er der hårde ledere
istedet for blød ledere eller ?
Skal der altid afsluttes med pacth kabel eller kan man bare kører
indstallationskablet direkte ind ?
Du må frem med flere opslyninger om indstallationskabel.

Venlig hilsen Rasmus Christiansen.

Fra : Arne Keller

Dato : 03-05-02 19:55

On Tue, 30 Apr 2002 00:16:02 +0200, "Rasmus Christiansen"

>5
>plus
>
>Indstallationskabel ? Det har jeg nu aldrig hørt om. Er der hårde ledere
>istedet for blød ledere eller ?

Installationskabel er solide ledere.
Patch kabler er med bløde ledere.

De 90 meter er baseret på installationskabel, så hvis du anvender
blødt kabel bliver afstanden kortere.

Du kan aldrig forvente at anvende afstande over 100 meter.

>Skal der altid afsluttes med pacth kabel eller kan man bare kører
>indstallationskablet direkte ind ?

Den bedste løsning er at anvende installationakabel til den faste
installation og afslutte med vægudtags dåser, patchkablerne tilslutter
mellem udstyr og kabling.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-04-02 21:47

On Sun, 28 Apr 2002 22:04:22 +0200, Christian Precht-Jensen

Ja, hvis du bruger fiber...

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 29-04-02 13:07

> Jeg skal til at trække et nyt net kabel tværs gennem en bygning ( ca 400
> meter )
>
> Udstyret mellem de to er en switch og en computer
>
> Er signalet stærkt nok til at gå så langt?

Hvis du ønsker at trække det 400 meter, så vi ljeg nok (ligesom andre i
denne post) anbefale fiber.

Vil du alligevel holde dig til ethernet-kabel, så skal du have en
repeater/hub/switch for hver 90 meter. Jeg vil dog mene det burde være nok
med følgende:

100 meter kabel -> hub -> 100 meter kabel -> hub -> 100 meter kabel ->
hub -> 100 meter kabel.

Jeg vil dog ikke hænges op på det Men jeg har selv prøvet med et enkelt
100 meter kabel uden problemer og data-tab.

*/Henrik Pedersen