? om batteri til Compaq
Fra : Finn I

Dato : 28-04-02 21:47

Hvor hurtigt kan et batteri batteri gå dødt i en Compaq Armada M700?
Indenfor et par dage eller hva'?

Hvor køber jeg evt et batteri til den billigst (og bedst)?

--
Best Regards
Finn

Remove "2" in mail for reply

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 29-04-02 00:53

"Finn I" <f12@minemail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor hurtigt kan et batteri batteri gå dødt i en Compaq Armada M700?
> Indenfor et par dage eller hva'?

Mener hvis det ligger uden at blive brugt?

Fra : Finn I

Dato : 29-04-02 19:27

> Mener hvis det ligger uden at blive brugt?

Nej det sidder i pc'en. Det bruges dog kun et par gange om ugen sådan hvor
det får lov at være "hovedforsyning" fra 15 min til ca. 1 time.
Den sidder i en lastbil og jeg har lidt på fornemmelsen at det måske kan
være her den er gal. Hver gang bilen startes forsvinder al strømmen
fuldstændig til pc'en i et par sek. og det kan den vel egentlig ikke have
godt af sådan at blive slukket og så 2 sek senere får den fuld power igen.

Mvh
Finn

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 29-04-02 19:42

Finn I wrote:

<snip>
> [...]
> par sek. og det kan den vel egentlig ikke have godt af sådan at
> blive slukket og så 2 sek senere får den fuld power igen.

Det du beskriver her er en glimrende opskrift på batteridrab ...
Moderne laptop-batterier har det bedst med at blive afladet helt
nogle gange om måneden, og kan egl. ikke tåle at sidde i
maskinen når der er strøm på (og de i øvrigt er ladet helt op,
naturligvis).

Hvis du vil prøve at redde batteriet, så tap det helt for strøm,
smid det i en tæt frysepose, og giv det 24 timer i fryseren, lad
det så tø op uden pose, når der er gået en otte timers tid bør
det være tøet helt op, så kan du lade det helt op, og herefter
aflade det helt - gentag gerne de sidste to trin en tre-fire
gange.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : [5250] Jens

Dato : 29-04-02 19:46

Finn I wrote:

> Nej det sidder i pc'en. Det bruges dog kun et par gange om ugen sådan hvor
> det får lov at være "hovedforsyning" fra 15 min til ca. 1 time.

Visse typer batterier går døde, hvis de ikke bliver afladt helt og
opladt helt. "Klatladning" er den helt rigtige metode hvis man vil
ødelægge dem hurtigt.

> [...]
> godt af sådan at blive slukket og så 2 sek senere får den fuld power igen.

Det burde ikke være noget problem, da batteriet bare overtager de par
sekunder hvor spændingen fra lastbilen er for lav.