Okuma Tamoka UL-spinnehjul
Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 28-04-02 13:06

Jeg vil til at abonnere på Fiskefeber fremfor at købe bladet i løssalg, som
jeg gør nu. Eet af abonnementstilbudene består foruden bladet af et Okuma
Tamoka spinnehjul, som angiveligt skulle have den vejlende pris af 499 kr.
Model 520 er et UL-hjul. Jeg har tænkt på at bruge hjulet til kystfiskeri
med fireline og 6-10 gr.´s blink og woblere. Duer hjulet til det? Hvordan
med lineoplæg og holdbarhed?

Mvh.

--
Martin Nystrup Rasmussen
Besøg Danmarks mest aktive forum for lystfiskeri:

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 28-04-02 13:56

Fiskefeber?

--
vh ¸.·´¯)
><> ´ Torben

"Martin Nystrup Rasmussen" <nystrup@adslhome.dk> skrev i en
meddelelse

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 28-04-02 14:00

"Torben Abildgaard" <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote in message
> Fiskefeber?

"fiske-feber". Sådan hedder det helt præcist. ;D

http://www.fiske-feber.dk/

Mvh.

Fra : Søren

Dato : 28-04-02 14:15

On Sun, 28 Apr 2002 14:05:45 +0200, "Martin Nystrup Rasmussen"
<nystrup@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>med fireline og 6-10 gr.´s blink og woblere. Duer hjulet til det? Hvordan

Det siger sig selv, UL står for ultra light, hvis jeg var dig ville
jeg hellere sigte efter model 530, den er lidt kraftigere

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 28-04-02 15:00

> Det siger sig selv, UL står for ultra light, hvis jeg var dig ville
> jeg hellere sigte efter model 530, den er lidt kraftigere

Hej Søren,

Jep, det vidste jeg godt. Det jeg mente var, om hjulet kunne klare
forholdene på kysten: er det holdbart? Er lineoplægningen god? Hvad med
bremsen? Det er jo noget andet, hvis hjulet kun skulle bruges ved åen eller
søen, hvor fx. lange kast er unødvendige.

Mvh.

Fra : Søren

Dato : 28-04-02 17:36

On Sun, 28 Apr 2002 16:00:01 +0200, "Martin Nystrup Rasmussen"
<nystrup@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>bremsen? Det er jo noget andet, hvis hjulet kun skulle bruges ved åen eller
>søen, hvor fx. lange kast er unødvendige.

Jeg er lidt inhabil her, d jeg brugte fastspolehjul, valgte jeg
overkill, da jeg ikke gad at opleve hvad min makker var ude for, 15
minutters kamp, bare for at se at linen knække under kaning af fisken.

Jeg kører KUN med multihjul nu, det er efter min mening det eneste der
duer

Knæk og bræk

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 28-04-02 18:37

"Søren" <Sidewind@get2net.dk> wrote in message
> On Sun, 28 Apr 2002 16:00:01 +0200, "Martin Nystrup Rasmussen"
> <nystrup@adslhome.dk> wrote:
> Jeg kører KUN med multihjul nu, det er efter min mening det eneste der
> duer

Okay, jeg er mest til kystfluefiskeriet men måtte i går sande, at
spinnefiskeriet til tider kan være det eneste, der duer. Der var flere
overfladeaktive fisk på pladsen, men jeg fik kun eet hug i løbet af 4
timer - fiskene drev ligesom gæk med mig. ;D Det kunne måske skyldes, at der
ingen vind var - vandet lå simpelthen hen som et spejl. Men så med eet kom
der hård kuling, så jeg måtte opgive fiskeriet.

Mvh.

Fra : Ole Mose

Dato : 28-04-02 14:53

Når jeg fisker ved kyst i waders eller fra flydering, bruger jeg som regel
selv UL-udstyr.
Jeg bruger en let stang med max-vægt på 10-12 gr. Jeg "overstyrer" den med
tyngere agn omkring 20 gram, hvilket giver en god kastelængde.
Jeg har endnu aldrig fanget en fisk, som jeg ikke kunne hale hjem på det
udstyr. Jeg kan nævne at jeg en gang har fanget en regnbueørred på 9 pund og
fik den i land helt uden problemer. (Det var godt nok i en P&T).
Kombinationen af den specielle stærke line og det lette grej er helt fin.
Så jeg tror nok, at du kan blive glad for hjulet.

Mvh

Ole Mose

www.fisketips.dk for spørgsmål og svar om lystfiskeri.

Fra : Peter

Dato : 28-04-02 21:37

Hej Martin

Ud til højre med hjulet. Det er sikkert noget skrammel som alt andet i denne
prisklasse. Jeg er ked af at bruge sådan hårde ord, men sådan er jeg jo. For
at få glæde af de spundne liner, er det nødvendigt med et ordentligt
lineoplæg, og tandhjul af en hvis holdbarhed. Det får man ikke for en plov,
men nærmere for det tredobbelte.

Hilsen Peter R. Jensen

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 28-04-02 22:03

"Peter" <roedsgaard@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> at få glæde af de spundne liner, er det nødvendigt med et ordentligt
> lineoplæg, og tandhjul af en hvis holdbarhed. Det får man ikke for en

Jaja, Peter, der er sku ingen hjul, der holder til den hastighed du afsøger
vandene med. ;D

Pris og kvalitet hænger ikke altid sammen. Mit gamle Abu 83F havde et
herligt lineoplæg - faktisk oplevede jeg aldrig linekludder med det hjul. Og
så kostede det ingen formue. Desværre er hjulet med tiden blevet slidt op,
og det er gået ud af produktion.

Mvh.

Fra : Peter

Dato : 29-04-02 06:09

Ja! Det er jo det jeg mener. Du havde måske tænkt dig at gøre lidt som jeg,
og så skal der noget til.
Det kan være du skal med efter hornfisk en dag, der er det vildt!

Hilsen Peter

<3ccc6453$0$73271$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...