åen
Fra : Le Moi

Dato : 04-02-01 18:20

Når man fisker i en å skal man så kaste over til den anden side eller skal
man kaste langs åen med eller imod strømmen eller er det lige meget hvad man
gør??

Fra : Alex Linaa

Dato : 04-02-01 19:16

Le Moi wrote:

> Når man fisker i en å skal man så kaste over til den anden side eller skal
> man kaste langs åen med eller imod strømmen eller er det lige meget hvad man
> gør??

Det er helt afhængigt af hvad man fisker efter.
Når jeg fisker efter ørred fisker jeg så vidt jeg overhovedet kan opstrøms.

Opstrøms fiskeri giver følgende fordele:
-Det er lettere at få agn/blink ned i ret dybde
-Fisken står altid med hovedet opstrøms, så den ser agnen på lang afstand, men
ser ikke fiskeren
-Man får en bedre krogning når der er fart på blinket, og fisken hugger forfra

Nedstrøms fiskeri praktiserer jeg faktisk kun når andet ikke kan lade sig gøre.
Dvs. med spinner, når der ikke er plads til opstrøms kast, eller når jeg skal
"drille" en træg ørred ved at lade blinket køre frem og tilbage foran næsen på
den.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 04-02-01 19:51

"Alex Linaa" <""@nospam@a@linaa.com> wrote in message
> Det er helt afhængigt af hvad man fisker efter.

....og hvad man fisker med. Fisker man med flydende wobler, fisker man
hovedsageligt nedstrøms ellers kommer wobleren aldrig ned i den rigtige
dybde. Det er jo strømpresset, der forårsager "neddykningen".

> [...]
men
> ser ikke fiskeren
> -Man får en bedre krogning når der er fart på blinket, og fisken hugger

Nedstrømsfiskeri med flydende wobler muliggør, at man kan affiske
sværttilgængelige standpladser fx. under nedhængende grene. Endvidere kroger
fisken faktisk sig selv under indspinningen.

Men jeg vil give dig ret i, at opstrømsfiskeri med blink og spinner er at
foretrække frem for nedstrømsfiskeri.

Martin N. Rasmussen (=> http://home.worldonline.dk/~Netfisk/)
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/
Besøg Jagt & Fiskerimagasinet, Aasvej 87 - Vildsund
7700 Thisted, Tlf. 97 93 13 25

Fra : Anders og Berit

Dato : 04-02-01 20:33

Hvis du bundmeder som Henric beskriver til dig i et tidligere svar, kan du
fint kaste imod strømmen, og du kan kaste med, det gør ingen forskel. Hvis
den å du nævner er meget lille, kan det være en stor fordel at kaste mod
strømmen (opstrøms) idet du så nærmer dig fisken bagfra, og ikke ses så
tydeligt. Koncentrer dig mere om at kaste præcist end langt.

Almindeligvis ville jeg afprøve de dybe huller først, og her i den kolde
årstid især. Men ellers vil jeg anbefale dig at gå en tur på det lokale
bibliotek og låne nogle bøger om emnet. Der kan du få masser af ideer og
tips.

Vedrørende fisketegn, skal du ikke have det obligatoriske når du er under
18. Men langs en å skal du have tilladelse fra den der ejer jorden ned til
åen (lodsejeren).

Jeg ønsker dig knæk og bræk fremover
Anders Post

Fra : Fam.Hammer

Dato : 05-02-01 19:21

LÆS Artiklen i sportsfiskeren fra febuar 2001 omkring grønlænder fiskeri der
står kort om de primær fiske teknikker i en større Å