Køletaske
Fra : Jens Nielsen

Dato : 28-04-02 05:21

Jeg har brug for en ny ekstra køletaske/boks

Jeg har en Coleman Personal 24 som jeg er meget tilfreds med, men leger lidt
med tanken om at købe en boks der kan kobles til cigaretlighteren i bilen,
således at jeg er fri for at skal putte is etc. i boksen.

Gode / Dårlige erfaringen med de forskellige mærker ønskes?

mvh
Jens

Fra : Hans

Dato : 28-04-02 06:59

> [...]
> således at jeg er fri for at skal putte is etc. i boksen.
>
> Gode / Dårlige erfaringen med de forskellige mærker ønskes?

Jeg har en af de 12 volt kølebokse byggemarkederne sælger, mærket kender jeg
ikke men den har et digital termometer på toppen.
Den virker ganske fint, den køler ca 20 grader ned. de vil sige at er der 30
grader i bilen ( ja jeg har ikke aircon endnu ) så er der ca 10 grader i
køletasken.
Jeg bruger den når turen går til Italien og der er det bare rart med kølige
drikke og mad.
Strømforbruget på min er ca. 4 ampere så husk at du ikke skal have den
kørende for længe når bilen er stoppet. ( har prøvet en Mondeo uden strøm
)
Mener at min kostede ca. 600.-

Hans Jensen
Mondeo 2,0 + Garmin GPS V

N 55' 29.170
E 12' 04.665

Denne mail er scannet for virus...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-04-02 08:00

> Strømforbruget på min er ca. 4 ampere så husk at du ikke skal have den
> kørende for længe når bilen er stoppet. ( har prøvet en Mondeo uden strøm

Jeg har lavet et lavet et ciarett.stik i bagagerummet på Octaviaen, som der
self. kun er spænding på med nøglen i t.låsen. Vores står altid fast-surret
deromme, så kan den jo oxo bruges når man fx. indkøber frostvare, og de 30
L. betyder ikke noget når der er 528 at tage af .

JMR

Fra : sten basbøll

Dato : 28-04-02 08:26

"Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> således at jeg er fri for at skal putte is etc. i boksen.
>
> Gode / Dårlige erfaringen med de forskellige mærker ønskes?

Hej Jens

Du skal nok holde dig til enten en type der virker med et varmelegeme eller
bedst, med en lille kompressor. Dem med et lille varmelegeme f.eks
Electrolux kan også stilles til lysnet ell gasdrift. Denne type er lydløs.Og
har større fætre i hovedparten af campingvogne på markedet. Skal dog stå
vandret af hensyn til sirkulationen af kølemidlet inde i rørene og meget vel
ventileret. Vi har, med vores gamle løse Electrolux boks, kørende på gas i
bilens bagagerum under parkering og med 65 gr. i bilen, oplevet at varerne i
boksen næsten blev frosset ned. Vores bil er liftback med stor bagrude og
solen bagte direkte i bagagerummet - Ingen tildækning af hensyn til
aftrækket fra skorstenen. Dog en avis til skygge på bagruden.Og alle vinduer
på 3 mm klem. Boksen var dog meget følsom for at stå vandret Eller skulle
hælde en smule for at lette tilløbet mod skorsten.

Bedst virkningsmæssigt er dog bokse med kompressor. Bedre udnyttelse af
energien og hvis termostaten dækker området og kompressoren er kraftig nok,
kan de også bruges som fryseboks. Mærket vi så på messen kørte på alle
spændinger og strømarter. men de var temmelig pebrede 5-7000 og kører
selvfølgelig ikke på gas.. Summer ubetydeligt.

Vi har, godt nok for nogle år tilbage, prøvet flere forskellige
køletasker/bokse til cigarstikket, af typen der virker med en halvleder, et
såkaldt Peltier element, som kulde, varmeproducent. Strømmen, stikket, kan
vendes så de enten varmer eller køler inde i boksen. Princippet er genialt
og lydløst, men strømforbruget i forhold til ydelsen, er ofte for stor til
campingbrug og en større "kølemotor". frygtes åbenbart at tappe bilen under
parkeringer. Dog, man kan alligevel ikke klare en hel nat uden opladning,
hvorfor alle må anskaffe enten en batterivagt til at afbryde eller en
omformer fra 230 V

Selve elementet, en slags transistor, er i de almindelige bokse på markedet,
fysisk meget lille, bruger ca. 4-5 Amp, hvorfor man i alle bokse har
monteret en blæser der fjerner varmen fra de påsatte køleribber f.eks i
låget af boksen.
Inde i boksen er der i de bedre typer også en lille møllevinge til at
fordele kulden.
Denne blæser l a m e r som regel e n e r v e r e n d e.!!!

I alle brugsanvisninger vi har set, angiver man køleevnen til 15 - 20 gr.
under omgivelserne, ubrugeligt i en varm bil. Og vi måtte altid supplere med
frostelementer så det hele ikke var ødelagt.

Boksene skal forkøles i god tid, og man må kun lægge helt kolde ting i
boksen. 6 varme øl er således stadig varme dagen efter og har ødelagt alt
der skulle holdes koldt i boksen.

De bedre bokse er meget kraftigt isoleret for af kunne klare sig med den
svage kulde, de kan producere, og det fylder i forhold til rumindholdet.

Elektroluxes varmedrevne boks bruger 8-10 A og virker fremragende, Også i
en meget varm bil. og jeg forstår ikke, at man ikke simpelthen laver
Peltier boksene med flere "transistorer" i motoren så ydelsen bliver
realistisk. Evt. med en regulering der kobler trinvis ind og ud som en
kogeplade. Bilen har under kørsel rigelig strøm at ta af. og kraftige
230 -12 V forsyninger er efterhånden faldet meget i pris. Så f.eks i går
150 W i biltema til kr. 198.

Håber at du med denne lille redegørelse kan finde noget der dækker behovet.

mvh sten

Fra : PHK

Dato : 28-04-02 08:49

"Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har brug for en ny ekstra køletaske/boks

Der findes 2 slags: Dem der køler 20 grader i forhold til
omgivelsestemperaturen, og dem der køler 27 grader.

En campingforhandler har altid den første type, den anden er sjældnere.

Vil du spare lidt penge, køber du i Flensborg.

Jeg kender desværre ikke typer og priser p.t.

--
_
|_|

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-04-02 11:35

> [...]
> således at jeg er fri for at skal putte is etc. i boksen.
>
> Gode / Dårlige erfaringen med de forskellige mærker ønskes?

Vi købte en for et par år siden hos Harald Nyborg, og den har vi været godt
tilfredse med.
Jeg plejer at sætte et udtag til cigar tænder stik i bagagerummet, som går
over tændingen.
Sidste sommer havde vi den stående i en Camp Let, hvor vi havde tilsluttet
den 220V via en omformer, og den kørte uafbrudt som køleskab. Det eneste
problem var at den pakke røde pølser der lå nede i bunden (i alle 10 dage)
var dybfrossen, da vi endelig skulle bruge dem. Så selv en billig køleboks
kan være OK, Jeg mener at vi gav ca. 300-400 for vores.

Mvh
Per

Fra : Brian Skaarup

Dato : 29-04-02 06:58

On Sun, 28 Apr 2002 12:34:55 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeer@bigfoot.com> wrote:

>Jeg plejer at sætte et udtag til cigar tænder stik i bagagerummet, som går
>over tændingen.
Jeg har sat den direkte til batteriet (naturligvis med en sikring
imellem) og jeg har sat en batterivagt på (til kr. 149 i BIlka/A-Z)
som lukker for strømmen når spændingen kommer under 11.8V
Dermed køler den hele tiden og passer samtidig på at batteriet ikke
bliver afladet.

Jeg har set kølebokse med kompressor som et rigtigt køleskab i stedet
for de Peltier elementer de andre bokse kører med hos conrad.de til
€435, så har man ikke problemet med de 20-27 graders max.

Fra : Steen F.

Dato : 28-04-02 20:22

> [...]
> således at jeg er fri for at skal putte is etc. i boksen.
>
> Gode / Dårlige erfaringen med de forskellige mærker ønskes?

Mange "køletasker" kan også varme hvis man vender indgangstikket 180 grader.
Ved dog ikke hvor godt det virker i praksis, men at kunne ta' varm mad med
hjem fra den lokale burger-pusher lyder da fint nok.
Som nævnt andet steds i tråden, så kan man typisk spare en hund eller to på
disse tasker ved at handle i Tyskland (men der er også prisforskelle
dernede - man behøver jo ikke handle i en grænseshop hvor prisen tit er
skuet højt op fordi "die dumme dänen" alligevel køber uden at glo alt for
meget på prisen).

Jeg så forresten lige, at Bygma-kæden i Danmark har en 24 liters 12V
termobox til kr. 399,- Spar 300 kr. står der.

MVH
Steen

Fra : Henning

Dato : 28-04-02 20:32

>Mange "køletasker" kan også varme hvis man vender indgangstikket 180 grader.
>Ved dog ikke hvor godt det virker i praksis, men at kunne ta' varm mad med
>hjem fra den lokale burger-pusher lyder da fint nok.

Min erfaring viser, at det desværre virker alt for godt Hvor fedt
er det at stå på familieudflugten med varme øl & vand, fordi stikket
var vendt forkert... Den lune leverpostej blev til gengæld revet
væk

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Klaus Jensen

Dato : 29-04-02 20:21

Hej Jens

Husk i forbindelse med en køletaste at bruge en batterivagt. Mobitronic
laver en elektronisk PowerManager, der afbryder i to tempi. Ved
spændingsfald skruer den først ned til 25% og når spændingen falder
yderligere, afbryder den helt. Jeg har haft min køletaske til at køre natten
over på bilens batteri med køligt indhold og spænding nok på batteriet til
at starte igen.

Med venlig hilsen
Klaus Jensen

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 29-04-02 02:05

"Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Købte en i Bilka sidste forår,( tilbud ca. 400 kr.)

Højden indvendig kan bruges til 1½l. sodavandsflasker

Den er både til cigarrettænderen i bilen, og til strøm 220 volt.

Fordele:
Vi brugte den hele sommeren, tog den med på ture til frokosten, havde den
med til supermarkedet under indkøb, resten af tiden stod den i forteltet og
blev brugt til øl, sodavand og saftevandskanden.
Et godt køb, og en god aflastning for pladsen i køleskabet til ægtemandens
ferieøl.

Ulemper:
Den samlede lidt vand i bunden, men det var ikke mere, end det kunne tages
op med en karklud hver anden dag, det er til at leve med.

Venlig hilsen
Bente Jørgensen