Ny PC'er - nem støjsvag løsning?
Fra : Peter Ulriksen

Dato : 28-04-02 00:43

Hej NG

Jeg har fulgt med i gruppen et stykke tid.
Noget jeg ikke helt kan blive klog på er diskussionen om den støjfri
computer. Jeg kunne forestille mig, at folk har vidt forskellige
preferencer, når det gælder støj. Det, en siger er lydløst, kan efter en
andens vurdering være en smerte at lytte til. - Og så kunne jeg forestille
mig, hvor mange ting der kan gå galt med en glad amatør og hans Db-måler -
det er altså nemt at få forskellige resultater. .

Jeg skal have bygget mig en ny computer. Men jeg gider altså ikke bruge alt
for lang tid på at lægge gulvtæppe i kabinettet og bytte rundt på ledninger
så man får en anden spænding eller købe en vandpumpe hos vvs manden osv..
Jeg leder efter en nem løsning på støjproblemet - og jeg er villig til at
betale for det! Jeg mener det, når jeg siger støjsvag - den skal kunne køre
i umiddelbar nærhed af min sovende kæreste.

Jeg spørger, i modsætning til indlægget lige før, som privat bruger - det
gør, tror jeg, en forskel.

Findes der gode (næsten-færdige) løsninger? Jeg vil ofre ikke mindre end
1500 kr. på kabinet med kølere, 2000 kr. hvis den kan blive støjFRI.

Jeg spiller ikke spil eller andet voldsomt krævende (ikke meget 3D fx), jeg
vil bruge min computer til billeder, lyd, film, tv, kontor, surfing osv
(gerne på samme tid). Det får mig til at spørge, om alt det her halløj med
varmeproblemer og følgende 4 blæsere for fuld skrue ikke kan undgås (jeg
overclokker ikke)? Men fx CalmPC´erne er for små og dyre, trods alt - der
skal også være mulighed for opgradering. Og jeg kan samle selv. Jeg har ikke
brug for kæmpe-kabinetter...

Samlet PC-pris på under 8000 excl.skærm. Støjsvag. Hvad gør man?

Kan man for eksempel få udmærkede grafikkort uden larmende blæsere?

Det var mange spørgsmål - hop ind hvor du synes og vær med i diskussionen!
Jeg venter spændt...

Venlig hilsen Peter Ulriksen

Fra : Eksemus

Dato : 28-04-02 00:55

"Peter Ulriksen" <peter.u@mail.dk> wrote in

> [...]
>
> Kan man for eksempel få udmærkede grafikkort uden larmende blæsere?
>
> Det var mange spørgsmål - hop ind hvor du synes og vær med i

Hej Peter

Tag et kig hos www.webconsult.dk. De har en færdig løsning med kabinet,
ekstra lyddæmpning m.m. Jeg har selv et af deres kabinetter, og det er en
god kvalitet.

Hilsen
Eksemus

Fra : JRS

Dato : 28-04-02 01:15

Tror egentligt ikke det er det store problem at lave sig et forholdsvis
støjsvagt system, hvis man bare tænker sig om fra starten af.. Og ikke er
ked af at åbne sin pung en smule ..
Mit råd ville være .. :

Hold dig til Intel , da de ikke skulle blive så varme som AMD og dermed ikke
har brug for så meget køling ..

Køl CPU'en med en god køle profil (fx
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=342&page=1 ) , og smid en 12 db
Papst blæser på .. Det burde være nok..

Da du ikke har brug for den helt store 3D ydelse ville jeg købe mig et
Matrox Millenium grafikkort, da disse kort er noget af det beste man kan få
til 2D arbejde og så har de ingen blæser på , så de er lydløse ;) (
http://www.matrox.com/mga/products/mill_g550/home.cfm )

Så er der selvfølgelid PSU'en .. Umiddelbart synes jeg det er svært at finde
en PSU der virkelig er støjsvag , uden at man selv mod'er den med en Papst
blæser .. Dog laver tyske Noise Control deres egne PSU'er med Papst blæsere
så jeg ville nok vælge en af dem .. (
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404717910 )

Kabinettet tja... Køb det du synes er pænt .. Og prop det derefter fuldt af
Noise Control Magic Fleece .. Har det selv i mit eget kabinnet (billigt
Codegen) og det hjælper altså en rimelig bondegård .. (
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=301&page=1 ) Du kan selvfølli
også købe et af de kabinetter Noise Control selv laver .. Ikke helt billige
, men de er allerede foret med Magic Fleece og har en "låge" (også foret med
magic fleece) du kan skyde for CD-drev så de heller ikke larmer så meget ..
( http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404717929 )

Hmm .. Hva mangler vi så ..

Harddisk .. Hva med en Seagate Barracuda IV 60GB .. Den er ikke den
hurtigste på markedet, men derimod skulle den være så godt som lydløs, især
når den er i et kabinet foret med Magic Fleece .. Og 60GB er da vist også en
passende størrelse ..

Så er der vist ikke rigtigt andet der kan larme i computeren .. Og jeg vil
da også mene at vi stadig kan holde os på omkring de 8000kr excl skærm ..

Held og lykke med det

MVH
JRS

Fra : Finn I

Dato : 28-04-02 08:44

> Hold dig til Intel
Enig

Enig (Eller find noget på www.webconsult.dk de har en meget fin service)

> Matrox Millenium grafikkort,
Enig (Eller et Asus V7100 - GF2 MX400 som er uden blæser)

> blæser .. Dog laver tyske Noise Control deres egne PSU'er med Papst
blæsere
> så jeg ville nok vælge en af dem .. (
>
> Du kan selvfølli også købe et af de kabinetter Noise Control selv laver
Jeg har selv et NC kabinet med tilhørende PSU den er dog på 19db (ca. 2000
omdr) men til en almindelig pc som ikke skal yde noget helt vildt vil en med
en 12db (ca. 1500 omdr) være nok
Det med den lyddæmpende låge på NC kabinetter er ganske effektiv både for CD
og HD

> Harddisk .. Hva med en Seagate Barracuda IV 60GB
Enig igen. Hvis den alligevel kommer med en lille "lyd" kan den evt monteres
i en lyddæmpende holder.

Mht. CD-drev så har jeg ikke rigtigt noget bud men lad være med at tage en
af de hurtige på 40-60x speed. Nu ved jeg jo heller ikke hvor meget du vil
bruge dit cd drev....

> da også mene at vi stadig kan holde os på omkring de 8000kr excl skærm ..
Jeps

Det var dog utrolig så enig man kan være

Mvh
Finn

Fra : JRS

Dato : 28-04-02 10:45

> Jeps
>
> Det var dog utrolig så enig man kan være
>
> Mvh
> Finn

Hehehe ...

JRS

Fra : Tinky Winky

Dato : 28-04-02 11:10

> [...]
især
> når den er i et kabinet foret med Magic Fleece .. Og 60GB er da vist også

Ja, den er god. Stabil og næsten lydløs. Den er heller ikke langsom. 40GB,
60GB eller 80GB, vælg det der passer dig bedst i størresen. Jo større, des
billigere GB.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-04-02 07:04

"Peter Ulriksen" <peter.u@mail.dk> wrote in message
> i umiddelbar nærhed af min sovende kæreste.

Min PC larmer som en støvstuger og det har alle mine ex'er snildt kunnet
sove fra...

Med kig på www.studiedata.dk og ta' et kig på vandkøling. Du kan vandkøle
_alt_ i PC'en. Find støjdæmpningsmaterialer hos www.webconsult.dk så får du
virkeligt noget der sparker bagdel.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-04-02 07:19

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev....

> Min PC larmer som en støvstuger og det har alle mine ex'er
> snildt kunnet sove fra...

Op i røven med hvor mange ex'er der har kunnet sove fra din larmende
PC'er. Hvormange blivende kærester har kunnet holde den ud?

Ergo, støjsvag PC it is

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Finn I

Dato : 28-04-02 08:23

> Op i røven med hvor mange ex'er der har kunnet sove fra din larmende
> PC'er. Hvormange blivende kærester har kunnet holde den ud?

Øhhhe "op i røven...". Hvad tror du om ham?
Undskyld ku' ik la væ'r

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-04-02 00:06

"Finn I" <f12@minemail.dk> wrote in message
> Øhhhe "op i røven...". Hvad tror du om ham?

Hvis han husker min Origin fra Fido, så er den vist rimelig gangbar...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-04-02 00:04

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote in message
> [...]
> Op i røven med hvor mange ex'er der har kunnet sove fra din larmende
> PC'er. Hvormange blivende kærester har kunnet holde den ud?

Nope, det har ikke været årsagen til brudene. Det sidste indvilgede i at
flytte sammen med mig, selvom det betød at 'støvsugeren' skulle stå i
soveværelset. Jeg må kunne et eller andet

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-04-02 06:39

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev....

> Jeg må kunne et eller andet

....bare ikke i længden?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-04-02 07:48

"Peter Ulriksen" <peter.u@mail.dk> skrev....

> Samlet PC-pris på under 8000 excl.skærm. Støjsvag. Hvad gør man?

Satser på de rette komponenter fra starten. Skal maskinen være
støjsvag, så skal du undgå støjkilder fra starten, og ikke dæmpe dem
bagefter.

PIII Tualatin'ere kan f.eks. godt køre uden blæserkøling. Så sådan en
fætter må det være. Sats på et rummeligt kabinet, og en god kraftig
PSU.

Hvad du skal købe af grafikkort er straks sværere, men jeg ville gå
efter et Matrox kort. De har fantastisk 2D, noget af det bedste TV
out og ingen blæser. 3D er hæderligt, men heller ikke mere.

Skift alle blæsere til støjsvage Papst udgaver, evt. kombineret med
noget temperaturstyring(kan evt. gøres senere).

Så havner prisen i omegnen af 8000,- kr. baseret på et Asus TUSL2-C,
PIII 1,26Ghz, 256Mb RAM, 40Gb Seagate Barracuda, Teac 540E CD-ROM,
Matrox G450 Dualhead, NoiseControl kabinet, Enermax stømforsyning og
en fornuftig køleprofil fra f.eks Swiftech.

Sådan en maskine burde ikke sige meget. Det er naturligvis ikke nogen
toptunet racerbil, men den er nu rigeligt kraftig til de fleste ting,
og hæderlig til 3D spil.

Fra : [3320] Jacob

Dato : 28-04-02 10:09

Da jeg er ved at opbygge et mindre speakerhjørne i mit kontor følger jeg med
interesse med i debatten om støjfrie/svage pc'ere. Jeg er med på at måtter i
blygummi eller NoiseControls Magic Fleece er en god idé, men har også bidt
mærke i de velrenomerede Pabst-blæsere. Mit spørgsmål er, om jeg som ikke er
vanvittig pc-haj med nogenlunde lethed ville kunne modificere min maskine
med disse blæsere. Der sidder blæsere på CPU'en (PIII) samt PSU. Er det
svært at f.eks. skifte PSU-blæseren?

Og hvor køber man disse blæsere i Kbh/Nsjl.?

Mvh Jacob

Fra : Anders H Lund

Dato : 28-04-02 18:03

Off topic ...

Jeg er ny her - hvad er der med jeres tal? [xxxx] Navn ??

Fra : Martin Østerberg

Dato : 28-04-02 18:14

On Sun, 28 Apr 2002 19:02:55 +0200 skrev "Anders H Lund"
<get2meat@hotmail.com> ...:

>Off topic ...
>
>Jeg er ny her - hvad er der med jeres tal? [xxxx] Navn ??

Postnummer.

Martin

Fra : Anders H Lund

Dato : 28-04-02 18:32

"Martin Østerberg" <dev_null@trashcan.dk> wrote in message

> Postnummer.

Okay - sådan noget teknisk noget!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-04-02 00:08

"[3320] Jacob" <jacob-xFJERN@dk2net.dk> wrote in message
> med disse blæsere. Der sidder blæsere på CPU'en (PIII) samt PSU. Er det
> svært at f.eks. skifte PSU-blæseren?

Nope. Pil skruerne ud. Skift blæseren. Sæt skruerne i igen.

> Og hvor køber man disse blæsere i Kbh/Nsjl.?

Webconsult og Studiedata

Fra : [3320] Jacob

Dato : 01-05-02 09:12

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> "[3320] Jacob" <jacob-xFJERN@dk2net.dk> wrote in message
>
> Nope. Pil skruerne ud. Skift blæseren. Sæt skruerne i igen.

> Webconsult og Studiedata

Tak for svarene, Jesper. Var bange for at mine spørgsmål var druknet lidt i
debatten! Har du iøvrigt en idé om hvad de koster?

Mvh Jacob.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 01-05-02 09:18

"[3320] Jacob" <jacob-xFJERN@dk2net.dk> skrev:
> Tak for svarene, Jesper. Var bange for at mine
> spørgsmål var druknet lidt i debatten! Har du iøvrigt en
> idé om hvad de koster?

Blæsere til PSU er 80mm:
<http://www.studiedata.dk/product.asp?product=319&page=1>

Blæser til Cpu har jeg ingen erfaring med at modificere,
jeg købte en færdiglavet:
<http://www.studiedata.dk/group.asp?group=129>

Mvh.
Mikael

Fra : Tinky Winky

Dato : 28-04-02 11:06

> [...]
>
> PIII Tualatin'ere kan f.eks. godt køre uden blæserkøling. Så sådan en
> fætter må det være. Sats på et rummeligt kabinet, og en god kraftig

Og PIII Tualatin'ere er hurtige pr. clock bl.a. pga. 512KB cache. Ved samme
clockfrekvens kan de måle sig med AMD Athlon CPU'erne.

> Hvad du skal købe af grafikkort er straks sværere, men jeg ville gå
> efter et Matrox kort. De har fantastisk 2D, noget af det bedste TV
> out og ingen blæser. 3D er hæderligt, men heller ikke mere.

Geforce2 MX400 (eller MX ) har rimelig god 3D og er billige. Fås fra under
600 kr. Bare få fat i en version uden køler, kun med heatsink.

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 28-04-02 11:34

Tinky Winky <twREMOVE@tinkywinkysfantasyplace.dk> wrote:

> Og PIII Tualatin'ere er hurtige pr. clock bl.a. pga. 512KB cache. Ved
> samme clockfrekvens kan de måle sig med AMD Athlon CPU'erne.

Hvor stor kan man få de der Tualatin'ere og stadig undgå blæser?

Fra : [5250] Jens

Dato : 28-04-02 15:22

Peter Ulriksen wrote:

> Hvor stor kan man få de der Tualatin'ere og stadig undgå blæser?

Hvis du specifikt vil undgå blæser, er en Tualatin Celeron bedre, da den
kun har det halve cache og dermed udvikler mindre varme.
Tualatin Celeronerne fås i 1000-1300 MHz.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-04-02 16:04

"[5250] Jens" <greylion@gmx.net> skrev....

> Hvis du specifikt vil undgå blæser, er en Tualatin Celeron bedre

Men også betydeligt langsommere end PIII Tualatin-S. Og de kører
altså også fint uden blæser.

Fra : [5250] Jens

Dato : 28-04-02 21:32

Nu kiggede jeg også på at han skrev:

"Jeg spiller ikke spil eller andet voldsomt krævende (ikke meget 3D fx),
jeg vil bruge min computer til billeder, lyd, film, tv, kontor, surfing osv"

Jeg regnede med at han kun mente afspilning af film/lyd osv.
Derfor mente jeg at en Tualatin Celeron kunne gøre det.

Har du links til benchmarks som viser denne betydelige forskel?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-04-02 00:19

"[5250] Jens" <greylion@gmx.net> skrev....

> Har du links til benchmarks som viser denne betydelige forskel?

Der er nogle benchmark sammenligninger med bl.a. en PIII Tualatin i
denne test mellem en Duron 1.2Ghz og en Celeron 1.2Ghz. Det fremgår
ikke om PIII'eren er med 256 eller 512kB cache. Umiddelbart vil jeg
tro det er den lille med 256kB.

http://www6.tomshardware.com/cpu/01q4/011003/index.html

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-04-02 16:02

"Peter Ulriksen" <peter.u@mail.dk> skrev....

> Hvor stor kan man få de der Tualatin'ere og stadig undgå blæser?

Her tester man et IWill dual motherboard, hvor man bl.a. kører
2xTualatin-S 1.26Ghz uden blæsere:

http://accelenation.com/?doc=71&page=2

Tualatin-S fås også som 1.4Ghz. Skulle den ikke kunne køres uden
blæser, så kan den sikkert køres med den mest støjsvage blæser der
findes.

Fra : Esben

Dato : 28-04-02 13:36

"Peter Ulriksen" <peter.u@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Samlet PC-pris på under 8000 excl.skærm. Støjsvag. Hvad gør man?

Hvad med at bygge et lydisoleret skab til at sætte pc'en i? På den måde
slipper man for at tænke på støjdæmpning mere end een gang.

--
Esben

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 28-04-02 15:23

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Hvad med at bygge et lydisoleret skab til at sætte pc'en i? På den måde
> slipper man for at tænke på støjdæmpning mere end een gang.

Så er jeg vist tilbage ved et tidskrævende gør-det-selv projekt

Men tak for alle svarene - jeg er allerede blevet meget klogere. Der går nok
et par måndeder, før jeg slår til og køber dyret!

Svar endelig videre! Jeg er meget interesseret i, hvor kraftfuld en
proscessor man kan få, uden at køle den med fans. Findes der billige
vandkølede færdigkabinetter? (2000 kr. fx)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-04-02 16:06

"Peter Ulriksen" <peter.u@mail.dk> skrev....

> Findes der billige
> vandkølede færdigkabinetter? (2000 kr. fx)

For 2500,- kr. er du med:

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=262&page=1

Fra : Esben

Dato : 28-04-02 17:38

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter Ulriksen" <peter.u@mail.dk> skrev....

> For 2500,- kr. er du med:
>
> http://www.studiedata.dk/product.asp?product=262&page=1

Med tre 80mm blæsere lige op i hovedet, er det så overhovedet stille det
kabinet?

--
Esben

Fra : Anders H Lund

Dato : 28-04-02 18:20

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> wrote in message

> Med tre 80mm blæsere lige op i hovedet, er det så overhovedet stille det
> kabinet?
Hvis de ikke siger noget - ja!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-04-02 19:31

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev....

> Med tre 80mm blæsere lige op i hovedet, er det så overhovedet
> stille det kabinet?

Fra HardOCP's test,
http://www.hardocp.com/reviews/cooling/koolance2/ :

"You may wonder how much noise the three 80mm fans put out. Well,
using the tried and true home method of gauging noise levels (the
ear). At the 45% level, the fans were almost inaudible. At 100%
they make a little noise, but nothing like an air cooled system does.
Any sort of gaming, music, or streaming media, even set to a low
volume, easily overcomes the fan noise when set on high."

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-04-02 19:27

> [...]

> støjproblemet - og jeg er villig til at betale for det! Jeg mener
> det, når jeg siger støjsvag - den skal kunne køre i umiddelbar

Prøv at kigge på www.intercom.dk - de har et helt lydløst kabinet.
Desværre sælges det ikke løst, men med indmad. Så vidt jeg husker er
det kun med Intel CPU'er og det er så vidt jeg husker Tualatin CPUer.

> [...]
> for kæmpe-kabinetter...
>
> Samlet PC-pris på under 8000 excl.skærm. Støjsvag. Hvad gør man?

De (intercom) har ét system til 8000 excl skærm det er en Celeron med
128MB RAM. Det næste system er til ca. 10.000 med PIII og 256MB RAM.
Jeg ville nok vælge det til ca. 10 kilo hvis det var mig.
Begge systemer er med onboard grafik, men man kan også få et kølehovede
til grafikkort, så det må jo virke med det monteret, ellers ville der
vel ikke være megen pointe i at sælge det.

De anvender et smart væskekølesystem uden nogen blæsere eller pumper.
Så det eneste støj er den fra harddisk/cd-rom. Men læs detaljerne
angående systemet på deres site, så er jeg sikker på at jeg ikke fejl-
fortolker eller fejlciterer dem.

> Kan man for eksempel få udmærkede grafikkort uden larmende blæsere?

Jeg har et Geforce4 MX440 fra Asus - det synes jeg er et glimrende
grafikkort (og det har ingen blæser)- det koster 12-1300 - men man kan
købe andre mærker ned til ca. 900kr - men de har vist nok blæsere.

Det skal lige siges at jeg ikke har et intercom-system selv så jeg har
ingen erfaringer med det, men det er absolut et system jeg holder øje
med da jeg ligesom mange andre også gerne vil have et lydløst system.
Jeg har læst en trykt artikel der lå i printerrummet på universitetet,
men der stod ikke på artiklen hvilket blad det kom fra, så jeg skal
ikke kunne sige hvilket et det var - men det var på dansk og det var i
år, så er der vel ikke så mange at vælge imellem.

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : jakob

Dato : 28-04-02 22:57

In article <Xns91FED021C472Cjoenssonblobdk@130.225.247.90>,
joensson@fjerndette.blob.dk says...
> Jeg har et Geforce4 MX440 fra Asus - det synes jeg er et glimrende
> grafikkort (og det har ingen blæser)- det koster 12-1300 - men man kan
> købe andre mærker ned til ca. 900kr - men de har vist nok blæsere.

Jeg overvejer meget kraftigt at fjerne blæseren fra mit palit daytona
gf4mx440. Jeg har postet en del indlæg om det men der er vist ikke
rigtig nogen der har prøvet det. Derfor vil jeg lige høre hvadfor en
heatsinck der sidder på dit kort ?

Hvis et gf4mx440 kan køre uden køler kan de vel alle...

Har du et modelnr på dit grafikkort, så kan jeg se om jeg kan finde et
billede af det på nettet

Hygge

Jakob

Fra : Flemming Joensson

Dato : 29-04-02 21:07

jakob <ingen@spam.dk> wrote in

> [...]
> hvadfor en heatsinck der sidder på dit kort ?
>
> Hvis et gf4mx440 kan køre uden køler kan de vel alle...
Ja det skulle man da tro, men det er nok ikke så hensigtsmæssigt at
fjerne blæseren hvis du påtænker at overclocke kortet. Ikke at jeg har
prøvet det - men det kan umuligt hjælpe på situationen.

> Har du et modelnr på dit grafikkort, så kan jeg se om jeg kan finde
> et billede af det på nettet

Det er et Asus V8170DDR
Mit kort (købt hos Xdata.dk) er magen til dette
http://www.tbreak.com/hard/grfx/asus_gf4mx440/page1.html

Men der findes åbenbart også V8170DDR med blæser som det ses på dette
billede:
http://www.digiconcepts.com/asus_videocards_05.htm

Flemming

Fra : jakob

Dato : 30-04-02 20:43

> Ja det skulle man da tro, men det er nok ikke så hensigtsmæssigt at
> fjerne blæseren hvis du påtænker at overclocke kortet. Ikke at jeg har
> prøvet det - men det kan umuligt hjælpe på situationen.

Jeg har ikke tænkt mig at clocke kortet

Hygge

Jakob