Hurtigoppsett av malawikar
Fra : Ann Katrin Engen

Dato : 27-04-02 22:20

Hei jeg skal hente et malawikar på 430l neste uke.
Fra før har jeg flere kar gående med bløtt/surt vann.

Jeg blir nødt til å sette opp karet på nytt. Fisk og grus må tas ut for å
få det flyttet.
Fra tidligere eier - preparerte han vannet på slump/erfaring med en neve av
ditt og en neve av datt .. :)

Hvordan kan jeg best gjøre oppsettet. Har det noen verdi å bruke vann fra
mine andre akvarier som er i god drift. Eller setter jeg det opp med
springfersktvann og øker Ph til 7,5-8,5. med kalk Hva bør Gh ligge på?

Alle tips tas imot med takk.

Ann-Katrin

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-04-02 00:39

Ann Katrin Engen <ankaeng@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sCEy8.6975$ph2.172063@news4.ulv.nextra.no...

> [...]
> mine andre akvarier som er i god drift. Eller setter jeg det opp med
> springfersktvann og øker Ph til 7,5-8,5. med kalk Hva bør Gh ligge på?

Du skal bare bruge vandet fra hanen!
Det passer særdeles fint til Malawier.
Blot temperaturen ligger omkring 20-21 til at starte med,
skal de nok klare det. Men husk dog tilvending når du har fået fyldt
akvariet med vand.

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 28-04-02 07:53

Ann Katrin Engen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>mine andre akvarier som er i god drift. Eller setter jeg det opp med
>springfersktvann og øker Ph til 7,5-8,5. med kalk Hva bør Gh ligge på?

Mange steder i Norge har i ret blødt vand, så du er nok nødt til at måle
lidt.
Nestor10 ( 1. hit på google) har en opskrift. Benyt tekstversionen og vælg i
venstre margin, så virker den, siden, bedst.
Ledningsevnen i søen er ca. 250 mS, pH 7,5 til 8,5.

Ole

Fra : Ann Katrin Engen

Dato : 28-04-02 11:30

Vannet i springen hos meg har KH=1 (i praksis ikke målbar) og GH < 3 (Meget
bløtt) og uegnet for Malawi.
men mer perfekt for discus.

Ann-Katrin