ftp-server på FreeBSD
Fra : GC

Dato : 27-04-02 18:28

Jeg vil gerne lave en FTP-Server på min FreeBSB maskine.

Hvordan griber jeg bedst sagen an ?
Er der noget FTP-Server program, jeg kan opsætte via webmin ?

mvh
Gert

Fra : Mikkel F. S. Anderse~

Dato : 27-04-02 19:32

GC wrote:
> Jeg vil gerne lave en FTP-Server på min FreeBSB maskine.
>
> Hvordan griber jeg bedst sagen an ?
> Er der noget FTP-Server program, jeg kan opsætte via webmin ?

Hej Gert.

Jeg har selv utrolig god erfaring med pure-ftpd. Den er hamrende nem at
konfigurere og der er glimrende dokumentation på deres hjemmeside.
Jeg kører godt nok Mandrake, men du kan ogås hente en FreeBSD udgave fra
deres hjemmeside.

Tag et kig på http://www.pureftpd.org/

Sunsite.dk er også gået over til den, så den kan ikke være helt dårlig

Venlig hilsen
Mikkel F. S. Andersen

Fra : Isak Lyberth

Dato : 27-04-02 23:20

Pureftpd kører rigtig godt på OpenBSD også, det er endda rigtig let at
kompilere den selv og sørge for at den starter under opstart. Det er et
rigtig godt sted at starte, og så behøver man ikke at gå meget længere.
Jeg bruger den på 'alle' mine maskiner nu

Hilsen Isak

Fra : Bo Simonsen

Dato : 27-04-02 23:40

On Sun, 28 Apr 2002 00:19:36 +0200, Isak Lyberth wrote:

> [...]
> rigtig godt sted at starte, og så behøver man ikke at gå meget længere.
> Jeg bruger den på 'alle' mine maskiner nu

Og desuden er den uhyrlig mange konfigurations muligheder, og der findes
god dokumentation til den.

/Bo

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 27-04-02 23:46

Bo Simonsen wrote:

> Og desuden er den uhyrlig mange konfigurations muligheder, og der findes
> god dokumentation til den.

Hvorfor foreslår i ikke spørgeren at bruge den ftpd der følger med i
basesystemet eller "hvorfor begynde at anbefale ham en hammer af et
andet mærke når hans nye værktøjskasse allerede indeholder en"?

GC: Se manualsiden til "ftpd".

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/

Fra : Bo Simonsen

Dato : 27-04-02 23:56

On Sun, 28 Apr 2002 00:46:19 +0200, Hroi Sigurdsson wrote:

> Hvorfor foreslår i ikke spørgeren at bruge den ftpd der følger med i
> basesystemet eller "hvorfor begynde at anbefale ham en hammer af et
> andet mærke når hans nye værktøjskasse allerede indeholder en"?

Fordi jeg ikke bruger det omtalte system. Så jeg kunne ikke hjælpe ham
med noget system specifikt.

/Bo

Fra : Isak Lyberth

Dato : 28-04-02 11:41

Hroi Sigurdsson wrote:

> [...]
> basesystemet eller "hvorfor begynde at anbefale ham en hammer af et
> andet mærke når hans nye værktøjskasse allerede indeholder en"?

Udover bare at være der, er den ikke videre let at bruge, den har ikke de
samme mulighedder som pure-ftpd, og som bo rigtignok siger er det lettere
at give support på noget man kender.
Pureftpd har desuden danske beskedder

Hilsen Isak

Fra : GC

Dato : 30-04-02 07:56

Tak for Jeres svar, men jeg håber i kan hjælpe mig lidt videre.

jeg har downloadet pureftpd og pakket den ud på min FreeBSD med tar.

den ligger sig også i de rigtige mapper.

ifølge www.pureftpd.org skal man skrive: citat....

../configure

make install-strip

Et voila! The software is now installed in /usr/local/sbin/pure-ftpd

To launch the server, just type the following command :

/usr/local/sbin/pure-ftpd &

citat slut....

pure-ftpd ligger rigtig nok i /usr/local/sbin/

men jeg kan ikke "launch" den.

hvad gør jeg galt ????

mvh

Gert