Hvilke sten?
Fra : Michael Nørgaard

Dato : 27-04-02 17:33

Hvad skal man gå efter ved indsamling af sten til dekoration i akvarium???

Har jernholdige sten nogen betydning for planter/fisk???

Vil naturligvis helst undgå kalkholdige sten - nogle fif?

mvh
Michael

Fra : Madsen

Dato : 27-04-02 17:40

Michael Nørgaard skrev:

> Vil naturligvis helst undgå kalkholdige sten

Det kommer vel an på hvilke fisk du skal holde.

Madsen.

Fra : Michael Nørgaard

Dato : 27-04-02 19:14

Aphysemion i et 120 liters. Spaghnum/grus/sten

mvh
Michael

Michael Nørgaard <mick2@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ccad30b$0$3779$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : ole larsen

Dato : 27-04-02 22:05

Michael Nørgaard skrev i meddelelsen
<3ccaeaa7$0$10880$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
>Aphysemion i et 120 liters. Spaghnum/grus/sten
>
>mvh
> Michael

Nu får jeg på hattepulden igen,
men, det ski.... vi punkrokkere på.
hvorfor fan... sagde du det ikke i føreste omgang?
Så havde du sikkert fået et kvalificeret svar omgående.
Hvis du vil kontrollere for kalk er det lettest at dyppe i syre,
eks saltsyre fra byggemakedet (30 %)fortyndet 1:5 eller deromkring.
Bobler det er der kalk i. Pas på at du ikke sprøjter på din nye sweatshirt,
Tag tøjet af forinden og hav vandhanen eller bruseren klar, så er det ikke

galt. Er du sikkerhedsfanatiker skal du have motorbriller på, men så må din
kæreste love at maile billederne.

Ole

Fra : Michael Nørgaard

Dato : 27-04-02 23:26

Tak!

ole larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:QpEy8.5194$kp3.408126@news010.worldonline.dk...

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-04-02 00:45

Michael Nørgaard <mick2@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ccaeaa7$0$10880$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Aphysemion i et 120 liters. Spaghnum/grus/sten

Jeg ville slet ikke komme sten i akvariet!
Flere af Aphysemion arterne er bundlegere.

Kog noget langtrævlet spagnum i en gryde som du ikke skal bruge mere.
Det fjerner både en hel masse farve og fjerner også det meste af den luft
som er inden i spagnummen,
Sæt evt nogle planter f.eks anubias eller javabregner fast på en rod, eller
bind nogle stængler fint løvede
planter samme i et bundt og foranker dem i bunden.
så burde der ikke gå meget mere end 3-4 ugert efter at du har sat
forældrene i til at du kan finde de
første unger i planterne i overfladen.

Carsten

Fra : Michael Nørgaard

Dato : 28-04-02 09:52

Akvariet er ment som et aphysemion "selskabsakvarie" - ynglen foregår i små
akvarier. Det grus og de sten jeg vil bruge er runde og uden skarpe kanter -
sten i den ene ende - rødder og spaghnum i den anden. Planter über alles. I
øvrigt: langtrævlet spaghum koster kassen i dyrehandlerne - er der
alternative købssteder hvis det skal være langtrevlet? Og du vil koge det.
Det dræber da de aktive stoffer som er i materialet. Jeg har haft det
liggende i vand i en 14 dages tid - så er det klar til brug.

mvh
Michael

Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aafd1m$259e$1@news.cybercity.dk...

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-04-02 10:26

Michael Nørgaard <mick2@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ccbb869$0$10911$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
> Det dræber da de aktive stoffer som er i materialet. Jeg har haft det
> liggende i vand i en 14 dages tid - så er det klar til brug.

Prøv at ringe til planteimporten, de pakker vist selv deres langtrævlede
spagmum.
Det er ikke i en fin papæske, men i en almindelig plastpose, og koster så
vidt jeg husker kun
det halve af de andres fine kasser.

Hvad er det for nogle "aktive stoffer"??
Selvom du koger det, vil der stadig være en masse humus gemt i spagnumen.

Carsten