10Mb eller 100 Mb hub?
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-04-02 12:43

Jeg har købt en bærbar, som jeg skal have koblet på mini-netværket derhjemme
med en ny billig hub. Mit spørgsmål er, om det forholder sig med netværk som
med så meget andet hardware, nemlig at det er det langsommeste led, der
bestemmer hastigheden?

Min nuværende opsætning ser sådan ud:

Server (10 Mb)

Hub (10 Mb)

Stationær pc (10/100 Mb)

Jeg skal så have koblet den bærbare ind med en ny hub mellem den gamle og
min stationære pc, så opsætningen kommer til at se således ud:

Server (10 Mb)

Hub (10 Mb)

Ny hub (10/100 Mb)
| |
Stationær (10/100 Mb) og bærbar pc (10/100 Mb)

Spørgsmålet er, om det kan betale sig at købe en 100 Mb hub, eller om
forbindelsen mellem min bærbare og min stationære alligevel vil komme til at
køre 10 Mb? Der er jo 100 Mb forbindelse fra min stationære til min bærbare,
men derudover er der jo også koblet en 10 Mb hub til. Jeg vil helst slippe
så billigt som muligt.

Jeg håber i øvrigt, jeg har fået forklaret det tydeligt nok.

--
Mvh. Peter
"Marge, don't discourage the boy! Weaseling out of things is important to

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-04-02 13:05

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> med så meget andet hardware, nemlig at det er det langsommeste led, der

Med en hub - ja så bestemmer den langsomste hastigheden for alle !

Med en switch kan du bedre udnytte de forskellige hastigheder - og i vore
dage er en switch ikke særlig meget dyrere end en hub....

/Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-04-02 13:11

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med en switch kan du bedre udnytte de forskellige hastigheder - og i vore
> dage er en switch ikke særlig meget dyrere end en hub....

PS !

Jeg forstår ikke hvorfor du vil have 2 hub'er ?

/Jan

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-04-02 13:23

Jan Vestergaard skrev:

> Jeg forstår ikke hvorfor du vil have 2 hub'er ?

Nej, det forstår jeg godt. Serveren og hubben står i et andet lokale, og der
er i øvrigt koblet et par andre maskiner på. Jeg står derfor bare med mine
to computere, der skal deles om det kabel, der kommer ud fra væggen på mit
værelse.

--
Mvh. Peter
"Being a robot's great, but we don't have emotions, and sometimes that makes

Fra : Lucy

Dato : 27-04-02 13:33

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> wrote in message

> [...]
> to computere, der skal deles om det kabel, der kommer ud fra væggen på mit

Benyt dig af 2 switche så...drop HUB

Lucy

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-04-02 14:09

"Lucy" <lucy@nomail.com> skrev i en meddelelse
> Benyt dig af 2 switche så...drop HUB

Hvis hub'en (det er ikke en forkortelse - så det skal ikke med store
bogstaver) fungerer OK - så er der ingen grund til at udskifte den !

Jeg kører selv privat med et lille net med 2 PC'er der deler en ADSL - og
der bruger og også en 10 mbit hub, som jeg har tilsluttet til 2 stk 10mbit
netkort - og det virker fortrinligt til min ADSL der alligevel ikke kommer i
nærheden af 10 mbit.

Lokalnettet mellem de to PC'er kører så udenom hub'en - jeg har sat et
ekstra 100 mbit netkort i hver PC - og forbundet dem med et krydset
kabel.....

På den måde virker internet/ADSL fortrinligt via 10mbit netkort og hub -
ingen problemer med det !

Og lokalnettet virker også helt problemfrit med 100 mbit via det krydsede
kabel.

Men der er da ingen tvilv om at jeg i dag ville købe en swich, hvis jeg
skulle starte forfra - men det er der jo ingen grund til, når man har den
halve løsning i forvejen.

/Jan

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-04-02 15:53

Jan Vestergaard skrev:

> Hvis hub'en (det er ikke en forkortelse - så det skal ikke
> med store bogstaver) fungerer OK - så er der ingen grund til at
> udskifte den !

Det gør den, så den beholder jeg nok.

> Og lokalnettet virker også helt problemfrit med 100 mbit via det
> krydsede kabel.

Din metode lyder nu smart nok. Jeg kunne faktisk spare en del penge ved at
nøjes med at smide et ekstra 100 Mb-kort i min stationære og forbinde den
til min bærbare med et krydset kabel. Eneste problem er, at min bærbare ikke
ville have glæde af stofanet-forbindelsen, hvis min stationære ikke er
tændt. Og det må siges at være en væsentlig ulempe.

Jeg tror, jeg køber en 100 Mb switch. Så kan jeg altid opgradere min server
med en hub, hvis det bliver nødvendigt.

--
Mvh. Peter
"By the time they had diminished from 50 to 8, the other dwarves began to

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-04-02 13:12

Jan Vestergaard skrev:

> Med en hub - ja så bestemmer den langsomste hastigheden
> for alle !

Det var det, jeg frygtede. Øv.

> Med en switch kan du bedre udnytte de forskellige hastigheder -
> og i vore dage er en switch ikke særlig meget dyrere end en hub....

Du har ret - efter at have tjekket edbpriser.dk kan jeg se, at switchene
ikke er meget mere end en hund dyrere end en hub.

Vil det sige, at jeg kan køre 100 Mb mellem mine to 10/100 Mb-maskiner med
en 10/100 Mb-switch, selvom der også sidder en 10 Mb hub i switchen?

Og er der stor forskel på switches, eller kan jeg nøjes med den billigste?

--
Mvh. Peter
"Rumours of my assimilation have been greatly exagerrated."

Fra : Lucy

Dato : 27-04-02 13:25

> [...]
>
> --
> Mvh. Peter
> "Rumours of my assimilation have been greatly exagerrated."

Hej Peter

Hvis du kører nedenstående konfiguration som du selv foreslog, så kan du
ikke engang være sikker på at du kommer til at køre 10 Mb til serveren.

Server (10 Mb)

Hub (10 Mb)

Ny hub (10/100 Mb)
| |
Stationær (10/100 Mb) og bærbar pc (10/100 Mb)

Hvis jeg var dig, ville jeg droppe alt der hedder HUB og købe en switch med
nok porte til hele dit netværk. Du kunne også med fordel investere i et
10/100 Mb netkort til din server. Du vil virkelig kunne mærke forskel især
ved f.eks. overførsel af større filer.

Så jeg ville gøre det sådan her:

Ny Switch (10/100 Mbps)
| |

Stationær (10/100) Bærbar (10/100) Server (10/100)

Mvh.
Lucy

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-04-02 13:44

Lucy skrev:

> Hvis du kører nedenstående konfiguration som du selv foreslog,
> så kan du ikke engang være sikker på at du kommer til at køre
> 10 Mb til serveren.

Nu bliver serveren kun brugt til Stofanet, hvor hastigheden i forvejen ikke
er så høj. Det vigtigste er at sikre hurtig overførsel mellem den bærbare og
stationære.

> Hvis jeg var dig, ville jeg droppe alt der hedder HUB og købe en
> switch med nok porte til hele dit netværk. Du kunne også med fordel
> investere i et 10/100 Mb netkort til din server.

Jeg vil overveje det. Det skal bare helst ikke kunne mærkes på pengepungen.

--
Mvh. Peter
"When I first heard that Marge was joining the police academy, I thought it

Fra : Martin Djernaes

Dato : 29-04-02 15:59

Jan Vestergaard wrote:
> Med en hub - ja så bestemmer den langsomste hastigheden for alle !

Undskyld, men det er altsaa ikke rigtigt.

Alle de 10/100 hubs jeg har set, er i virkeligheden en switch mellem 10
og 100 og en hub inden for samme hastighed. Det vil sige at hvis Peter
vil overfoere data fra sin Stationaere til sin Baerbare maskine - ja saa
har han 100 mbit/s ... hvis han vil overfoere data via Serveren, ja saa
vil han have 10 Mbit/s (da serveren og hub 1 er den begraensende
faktor).

Hvad angaar switch og hub, ja saa betyder det minimalt i saadan en
opsaetning som den her ... koeb det billigest (vaere sig hub eller
switch). Faktisk foretraekker jeg en hub, men det har helt andre grunde
en hastighed etc.

Martin

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 29-04-02 16:53

Martin Djernaes skrev:

> Hvad angaar switch og hub, ja saa betyder det minimalt i
> saadan en opsaetning som den her ... koeb det billigest (vaere
> sig hub eller switch).

Interessant. Det må jeg hellere lige undersøge nærmere så. Jeg vil helst
undgå at betale mere end strengt nødvendigt. Tak for inputtet!

> Faktisk foretraekker jeg en hub, men det
> har helt andre grunde en hastighed etc.

Vil du evt. løfte sløret for, hvad fordelene kunne være? Jeg er vant til at
se hubber bliver jordet.

--
Mvh. Peter
"Now son, you don't want to drink beer. That's for daddies and kids with

Fra : Martin Djernaes

Dato : 29-04-02 19:27

Hej Peter,

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Vil du evt. løfte sløret for, hvad fordelene kunne være? Jeg er vant til at
> se hubber bliver jordet.

Folk ser ud til at have faaet den opfattelse at en switch er _meget_
bedere end en hub. En af grundende er sikkert at i virksomheder
installeres saa vidt muligt switche.

Hvis sitchene i et netvaerk har performance nok, saa kan man opnaa
f.eks. to 100 Mbit streams igennem netvaerket, hvis desse streams ikke
"krydser" undervejs. Med hubs gaelder dette ikke.

I smaa netvaerk er gevinsten temmelig lille (to maskiner der snakker
sammen), da de ikke har mange muligheder for at udnytte ekstra
performence i switchen - jo de kan da (maaske) koere fuld duplex og paa
den maade opnaa hen i naerheden af "200 Mbit/s" ("" pga dette tals
taenkte vaerdi!), men de kan ikke udnytte flere streams igennem
switchen. Endnu vaerre er det naar man regner med at koere det meste
igennem en server, for saa skal alle maskiner jo igennem det ene kabel,
og saa bliver det jo den begraendsende faktor.

Paa den her side: http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub
kan du lase om det jeg betegner som streams (gule linier).

Selv vil jeg gerne have muligheden for (simpelt) at kunne sniffe mit
lokal netvaerk - det er ikke muligt (saa simpelt) med en switch ...
derfor gik jeg efter at det skulle vaere en hub.

Husk - tag det jeg har sagt for det det er (rundet af til naermeste
betydende ciffer).

Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-04-02 21:54

On Mon, 29 Apr 2002 11:26:48 -0700, Martin Djernaes
<martin@djernaes.dk> wrote:

> I smaa netvaerk er gevinsten temmelig lille (to maskiner der snakker
> sammen)

Små netværk behøver ikke være så små endda før switche er en
fordel, men det afhænger naturligvis meget af trafikmønsteret.

Typisk vil man opleve bedre performance med en 10 Mbps switch end
med en 100 Mbps hub ved blot 8 maskiner, der laver standard
kontorarbejde.

-A

Fra : Martin Djernaes

Dato : 29-04-02 22:44

Hejsa,

Asbjorn Hojmark wrote:

> Små netværk behøver ikke være så små endda før switche er en
> fordel, men det afhænger naturligvis meget af trafikmønsteret.

Det sage jeg vist ogsaa.

> Typisk vil man opleve bedre performance med en 10 Mbps switch end
> med en 100 Mbps hub ved blot 8 maskiner, der laver standard
> kontorarbejde.

Hvad kalder du typisk kontor arbejde? Jeg ville egentligt sige at typisk
kontor arbejde er 99% client <-> server kommunikation, og her bliver
kablet ind i serveren det begraensende faktor.

Jeg burde nok have skrevet hjemme netvaerk is stedet for lille netvark
(og du burde skrive 8 brugere og ikke maskiner, imho).

Martin