hva betyder dette i bios??
Fra : søren Christensen \(~

Dato : 27-04-02 11:50

Hej ng!

Jeg har lagt mærke til når min puter starter op så står der
HDD S.M.A.R.T Capability disabled.
Jeg kan slå det til men hva er det og er det en fordel at slå det til?
Under indstillingerne til Cpu har jeg en funktion der hedder Spread spectrum
mudulated som er disabled.
Hva er det og skal den slås til??
På forhånd tak!

Mvh Søren C

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 27-04-02 12:04

"søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> På forhånd tak!
>
> Mvh Søren C
>
>Lige en ting mere. Jeg kunne godt tænke mig at vide hva fabrikat min
bundkort er. Det eneste jeg kan finde ud af det hedder AK74-EC og er med VIA
chipset.
Hvis nogle ved hva det er for et kan jeg så få lidt at vide om hvor godt
eller skidt det egentlig er...

Mvh Søren C

Fra : Steen Jensen

Dato : 27-04-02 12:55

Jeg fandt det her mon det ikke er det Mb du har.Jeg kender det ikke selv men
du kan jo selv læse om det.
http://sj.dfi.com.tw/frame.asp
http://www.awaremag.com/hardware/DFI/ak74_1.html

Mvh Steen Jensen

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 27-04-02 13:42

"Steen Jensen" <steen-jensen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg fandt det her mon det ikke er det Mb du har.Jeg kender det ikke selv
> [...]
Jo det er faktisk det! Mange tak! Håber du der er nogle der kan svare på mit
første spørgsmål ang min bios.
Mit MB er åbentbart noget der hedder DFI Kender det ikke selv udover det
sidder i min maskine. Nogle der kender mærket.
På siden http://www.awaremag.com/hardware/DFI/ak74_1.html påståes det at det
er blandt de 10 største producenter...

Mvh Søren C

Fra : Sven

Dato : 27-04-02 13:59

> Jeg har lagt mærke til når min puter starter op så står der
> HDD S.M.A.R.T Capability disabled.

Det er en slags overvågning af din(e) harddiske. Den holder så øje med
kritiske steder, og giver besked, hvis der opstår problemer inden de gør
hdd'en ubrugelig. Så kan man nå at redde sine data over på en anden hd. I
praksis bør den nok være slået fra til private brugere.

> Under indstillingerne til Cpu har jeg en funktion der hedder Spread
spectrum
> mudulated som er disabled.
> Hva er det og skal den slås til??

Har du ingen problemer nu, så lad den endelig være disablet. Denne
indstilling er primært beregnet til, hvis du har så meget "radiostøj" inde i
kabinettet, at PC'en bliver ustabil, så kan denne funktion bruges til hele
tiden at variere hastigheden med få promille for det ikke skal gå i
"resonans"

Mht BIOS, så kan du læse meget mere på:

http://www.itcp.net/~awsh/Speed_Demonz/BIOS_Guide/BIOS_Guide_Index.htm

Sven

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-04-02 16:16

"Sven" <sven@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> hdd'en ubrugelig. Så kan man nå at redde sine data over på en anden hd. I
> praksis bør den nok være slået fra til private brugere.

Nu kender jeg også til det her S.M.A.R.T mine 3 nyere skulle gerne
understøtte det.... Jeg har i langt tid rodet med et par programmet.. Ingen
af dem har dog ville virke.. Så er mit spørgsmål. Skal bundkortet disideret
være forberedt for smart? Der er et IBM tool til dos, det kan godt se
temperatur. Den vil dog ikke vise Quamtums temperatur (klart nok)

Fra : [5250] Jens

Dato : 27-04-02 14:12

søren Christensen (4200) wrote:
> Jeg har lagt mærke til når min puter starter op så står der
> HDD S.M.A.R.T Capability disabled.
> Jeg kan slå det til men hva er det

S.M.A.R.T. = Self Monitoring And Reporting Technology.

En HD med denne feature, og de rette programmer, kan vise om der er evt.
problemer med disken, nogle programmer forudsiger endda udfra disse data
hvornår disken står af engang i fremtiden.
Om BIOS'en slår alarm hvis S.M.A.R.T. melder om snarlig bortgang af
disken ved jeg ikke.

> og er det en fordel at slå det til?

Vurdér selv..
Jeg slår den altid til.

> Under indstillingerne til Cpu har jeg en funktion der hedder Spread spectrum
> modulated som er disabled.
> Hva er det

En feature ved visse BIOS'er, som gør at frekvensen svinger lidt op og
ned istedet for at være konstant. Det skulle gøre maskinen mere stabil,
men kan måske samtidig skabe små performanceproblemer.

> og skal den slås til??

Vurdér selv..
Jeg har aldrig brugt den, selv om jeg overclocker.

Fra : Villy Jensen

Dato : 27-04-02 14:24

> [...]
> hvornår disken står af engang i fremtiden.
> Om BIOS'en slår alarm hvis S.M.A.R.T. melder om snarlig bortgang af

Man skal også loade et program, der overvåger en S.M.A.R.T. kompatibel
HD. Det finder du sandsynligvis på din HD-producents hjemeside.

Min S.M.A.R.T. kompatible IBM HD overvåges af et program hentet fra IBM.
Programmet hedder EZ-smart. Det tager ressourcer hver gang HD checkes,
så systemet 'overtages' i ca. ½ sekund pr HD.

Jeg ved ikke hvor godt S.M.A.R.T. er.
Jeg lukker programmet ned, hver gang det irriterer mig.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Anders H Lund

Dato : 27-04-02 15:12

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> wrote in message

> Jeg ved ikke hvor godt S.M.A.R.T. er.
> Jeg lukker programmet ned, hver gang det irriterer mig.

Hver gang det kommer op og siger: "Der er 21 dage til at din harddisk går
ned. lav snarligest en backup og skift disken" ... og dagen efter er der kun
20 dage ?

Fra : Villy Jensen

Dato : 27-04-02 19:58

> [...]
> ned. lav snarligest en backup og skift disken" ... og dagen efter er der

Næh, så meget har EZ S.M.A.R.T. nu ikke fundet endnu...
Men jeg lukker programmet, når jeg spiller et-eller-andet, hvor det er
irriterende med 2x½ sekunders 'S.M.A.R.T.-tænke-pause' hvert kvarter

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-04-02 16:18

> [...]

> Programmet hedder EZ-smart. Det tager ressourcer hver gang HD checkes,
> så systemet 'overtages' i ca. ½ sekund pr HD.

Hvor kan det hentes (URL) på
http://www.storagesoft.com/products/drive_utils/ez_smart.asp ser det ud til
at man kun kan købe det.

Jeg har prøvet indtilda 3 SMART programmet, men ingen har virket i Windows
indtilda.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-04-02 16:41

> Jeg har prøvet indtilda 3 SMART programmet, men ingen har virket i Windows
> indtilda.

Øv Øv,, fandt IBM versionen på deres site.. Det er åbenbart lige kommet...

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Og der står:

1.. RAID controllers (ATA or SCSI), including JBOD configurations, are not
supported. Smart Defender does not detect RAID drives.
Så bad luck....

Mine diske sidder på ATA 100 controlleren...

Men prøvede da lige at installere,,, programmet går ned, så snart det er
startet. Det er under XP

Det kan da ikke være rigtigt at der ikke er noget program på denne glode der
kan se Informationer om disken. Som sidder på ATA 100 controlleren på mit
Abit KT7-raid

Fra : Anker

Dato : 27-04-02 23:08

> Det kan da ikke være rigtigt at der ikke er noget program på denne glode der
> kan se Informationer om disken. Som sidder på ATA 100 controlleren på mit
> Abit KT7-raid

Siguardian har et program og tilfældigvis understøtter det ikke Quantuum HDD ;) ;men mange
andre.
Det kan sættes op, således temp. på HDD vises i MBM5.

--
Mvh.
Anker

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-04-02 00:40

"Anker" <aadrejer@mail.worldonline.dk> wrote in message
> Siguardian har et program og tilfældigvis understøtter det ikke Quantuum
HDD ;) ;men mange
> andre.
> Det kan sættes op, således temp. på HDD vises i MBM5.

Virker ikke, det var skam det første program jeg prøvede. Men der er
åbenbart ingen programmer, der vil virke på raid controllerne.