virtual subdomæner!
Fra : net

Dato : 27-04-02 10:49

Jeg vil oprette subdomæner der peger på mit eget site, som ligger på
serveren hjemme hos mig (ADSL forb.) Jeg vil ikke bruge koder der skal
ligges i index.php for at gøre det, da jeg vil have subdomænnavnet blive
stående op i browseren [vil ikke lave frames osv.]
Så Jeg ønsker bare , at alle mine subdomæner fungerede som virtuelle hosts
på min apache.
Jeg har fået alle mine domæner (*.mydomain.dk) til at havner hos mig selv.
Men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal konfigurere min apache(http.conf)
til at håndtere det? Jeg har prøvet nedenstående, men det fungerede ikke:
[min apache kører på win2000 OS]

<VirtualHost *>
ServerAdmin webmaster@emil.mydomain.com

DocumentRoot "c:/htcocd/emil/www/"
ServerName www.emil.mydomain.dk
#ServerAlias me.mydomain.dk mydomain.dk [Den linje var bare en
prøve, tag dig ikke af det]
ErrorLog logs/emil.mydomain.com-error_log
CustomLog logs/emil.mydomain.com-access_log common
</VirtualHost>

Jeg har brug for hjælp!

Med venlig hilsen
Emil

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 27-04-02 11:38

"net" <hanapo@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> til at håndtere det? Jeg har prøvet nedenstående, men det fungerede ikke:

Jeg har ingen anelse om hvordan Apache kører på Win2000, men formoder at den
opfører sig ligesom på unix, så her er et eksempel :

<VirtualHost *>
ServerAdmin webmaster@dassic.com
DocumentRoot /data01/www/statdb.dassic.com
ServerName statdb.dassic.com
ErrorLog logs/error_log
CustomLog logs/access_log combined
</VirtualHost>

For at dette virker skal du aktivere denne linie i din httpd.conf (i en
default httpd.conf er den som regel at finde lige over det første virtual
host eksempel) :

NameVirtualHost *

/Jesper

Fra : net

Dato : 27-04-02 14:58

> [...]
>
> <VirtualHost *>
> ServerAdmin webmaster@dassic.com
> DocumentRoot /data01/www/statdb.dassic.com

Hej igen!
Jo, apache kører meget på samme måde på win2000.

Jeg har givet følgende til conf.httpd:

<VirtualHost *>
ServerAdmin admin@me.mydomain.dk
DocumentRoot c:/www/me.mydomain.dk
ServerName me.mydomain.dk
ErrorLog logs/error_log
CustomLog logs/access_log combined
</VirtualHost>

Men desværre kan sitet overhovedet ikke findes: hverken www.mydomain.dk
eller subdomænet
http://me.mydomain.dk

Skal man i virtual host give det samme DocumentRoot som den defaulte
DocumentRoot apache kører under eller kan man give forskellige DocumentRoot?

Mvh/ Emil

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 27-04-02 15:18

> den

> Hej igen!
> Jo, apache kører meget på samme måde på win2000.
>
> Jeg har givet følgende til conf.httpd:

Hedder den de i Windows ? (I unix hedder den httpd.conf)

> <VirtualHost *>
> [...]

Disse navne skal være oprettet i DNS så du kan lave nslookup på dem, ellers
virker det ikke.

....men det vigtigste er at fjerne # foran "NameVirtualHost *"

Apache skal muligvis genstartes før det virker.

Du kan givetvis se i access_log eller error_log hvad der går godt og hvad
der går galt.

> Skal man i virtual host give det samme DocumentRoot som den defaulte
> DocumentRoot apache kører under eller kan man give forskellige
DocumentRoot?

Det er ligegyldigt. Jeg bruger aldrig default root men har alle mine
virtuelle host placeret andetsteds.

Fra : emil

Dato : 27-04-02 16:00

> Hedder den de i Windows ? (I unix hedder den httpd.conf)

ups, jeg mente http.conf, det er også det samme navn her.

> Disse navne skal være oprettet i DNS så du kan lave nslookup på dem,
ellers
> virker det ikke.

Ok, det kender jeg ikke så meget til. Jeg har en DNS server på min maskine.
Er det her jeg skal give navnene? HVordan laver man en nslookup?

> Apache skal muligvis genstartes før det virker.

Jo, det skal det.

Hilsen-Emil

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 27-04-02 16:18

"emil" <hanapo@get2net.dk> wrote in message news:aaeecl$gnk$1@sunsite.dk...

> [...]
maskine.
> Er det her jeg skal give navnene? HVordan laver man en nslookup?

Hvis det er WinNT, 2000 eller XP. I en DOS box :

nslookup skod.glab.net

Dette skal returnere en IP adresse. For dine subdomains skal den returnerede
IP være IP adressen på din web server.

For at det skal virke på internet skal disse subdomains derfor defineres i
den DNS der kører dit domain da det er den der bestemmer hvad andre folk får
når de spørger om IP adressen for et af dine subdomains.

/Jesper

Fra : emil

Dato : 27-04-02 17:28

> [...]
> nslookup skod.glab.net
> Dette skal returnere en IP adresse. For dine subdomains skal den

ja, for subdomænet returneres ip adressen på min webserver.

> [...]
får
> når de spørger om IP adressen for et af dine subdomains.

Ok, jeg har så nu lige også oprettet disse subdomæner hos Den DNS der kører
mit domæne.
Der kan jeg lave en subdomæne, som referer til min webservers IP. Men jeg
kan ikke se hvordan
det så skulle finde ud af hvor min subdomæne på min computer ligger henne,
da alle *.mitdomæne.dk peger på min webservers IP.

Fra : emil

Dato : 27-04-02 22:58

Jeg har nu prøvet det, og får en fejl side, der siger directory forbidden by
rool.

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 28-04-02 01:32

"emil" <hanapo@get2net.dk> wrote in message news:aaepug$1lf$1@sunsite.dk...

> [...]
> det så skulle finde ud af hvor min subdomæne på min computer ligger henne,
> da alle *.mitdomæne.dk peger på min webservers IP.

Det er netop dette virtual servers er til. Apache kigger på hvilket DNS navn
brugeren har skrevet i sin browser og serverer så de sider der svarer til
dette DNS navn (som derfor skal være angivet som en virtual server), også
selvom alting er på den samme IP adresse. Derfor skal det med DNS være i
orden før Apache kan finde ud af det.

/Jesper

Fra : emil

Dato : 28-04-02 14:43

> [...]
> selvom alting er på den samme IP adresse. Derfor skal det med DNS være i

Der må være et eller andet der ikke helt stemmer her hos mig. Hvis jeg
skriver
www.sub.domain.dk går den til www.domain.dk/
Det er kun hvis jeg skriver http://sub.domain.dk/sub går den til den
rigtige sted ->
http://sub.domain.dk/sub så at skrive subdomain alene duer ikke.

Den vil iøvrigt ikke tage en root som:
DocumentRoot c:/www/me.mydomain.dk -> resultat: directory not found

Der skal i stedet skrives DocumentRoot c:/www/me

Jeg kan se at apache vil ikke acceptere to DocumentRoot. Hvad kan der være
galt?

Hilsen- Emil

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 28-04-02 16:21

> [...]

> Der skal i stedet skrives DocumentRoot c:/www/me
>
> Jeg kan se at apache vil ikke acceptere to DocumentRoot. Hvad kan der være

Jeg formoder at du blander dine referencer sammen i httpd.conf. Een ting er
hvad der står inden i en VirtualHost noget andet er hvad der står uden om.
Hvis du forsøger at sætte 2 DocumentRoot i den globale konfiguration går det
galt. Når du kører med VirtualHost skal alt relateret til den enkelte
virtuelle host defineres inden i dens scope a la disse 4 eksempler :

NameVirtualHost *

DocumentRoot /data01/www/www.dassic.com
ServerName www.dassic.com
ErrorLog logs/error_log
CustomLog logs/access_log combined
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
ServerAdmin webmaster@dassic.com
DocumentRoot /data01/www/audio.dassic.com
ServerName audio.dassic.com
ErrorLog logs/error_log
CustomLog logs/access_log combined
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
ServerAdmin webmaster@dassic.com
DocumentRoot /data01/www/video.dassic.com
ServerName video.dassic.com
[...]

4 virtual hosts der kører på samme IP :

apache@picasso:/data01/www/statdb.dassic.com $ nslookup -sil www.dassic.com
Server: 127.0.0.1
Address: 127.0.0.1#53

Non-authoritative answer:
www.dassic.com canonical name = dassic.com.
Name: dassic.com
Address: 80.59.188.164

apache@picasso:/data01/www/statdb.dassic.com $ nslookup -sil
audio.dassic.com
Server: 127.0.0.1
Address: 127.0.0.1#53

Non-authoritative answer:
audio.dassic.com canonical name = dassic.com.
Name: dassic.com
Address: 80.59.188.164

apache@picasso:/data01/www/statdb.dassic.com $ nslookup -sil
video.dassic.com
Server: 127.0.0.1
Address: 127.0.0.1#53

Non-authoritative answer:
video.dassic.com canonical name = dassic.com.
Name: dassic.com
Address: 80.59.188.164

apache@picasso:/data01/www/statdb.dassic.com $ nslookup -sil
statdb.dassic.com
Server: 127.0.0.1
Address: 127.0.0.1#53

Non-authoritative answer:
statdb.dassic.com canonical name = dassic.com.
Name: dassic.com
Address: 80.59.188.164

Det du får når du skriver http://sub.domain.dk/sub er næppe den virtuelle
server, man snarere Apache der tager sin default root plus kataloget sub.

/Jesper

Fra : emil

Dato : 28-04-02 19:33

Jeg havde en documentroot udenfor de scope som en global root, og så troede
jeg at jeg kunne lave lige så mange virtualhosts i enden af http.conf
Jeg slettede den der var udenfor og bragte det inde i de scope. Nu virker
det

Du skal have mange tak for hjælpen og tålmodigheden
Emil