Debat om priser på NFO Katte avler imellem~
Fra : Inger Kaya

Dato : 27-04-02 09:51

Birgitte skrev : Måske det var en ide, at få debateret igennem os opdrætter
imellem, så vi
alle sælger til samme pris.

Synes godt om forslaget og tog det hermed op....!

Håber I derude vil bedrage med nogle indlæg.

/ Inger Kaya

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-04-02 10:11

"Inger Kaya" <Tumling@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> imellem, så vi
> alle sælger til samme pris.
>
> Synes godt om forslaget og tog det hermed op....!

Jeg opdrætter ikke NFO, men derimod aby'er, så derfor kan jeg ikke
direkte bidrage til jeres dialog om priser/kælekatte/avlskatte ect. Men
jeg vil alligevel fortælle lidt om, hvordan vi gør det hos aby-folket - det
er jo lidt interessant, at der er så store forskelle indenfor de enkelte
racer.

Generelt er aby'er nok nogle af de katte, hvor der er flest restriktioner
på. Der er selvfølgelig undtagelser, men de er meget, meget få. Hvad
jeg skriver er derfor en generalisering, og der kan findes undtagelser,
hvis man leder længe nok.

Som udgangspunkt sælges alle aby'er til kæl og der skelnes normalt
ikke voldsomt til om katten er af udstillingskvalitet. Selvfølgelig sælges
der alligevel aby'er til avl, men det er gerne aftaler der laves efter
længere tids kontakt og det er undtagelsen. Ofte sælges disse
avlskatte til allerede etablerede opdrættere og det kan være en
udfordring at skulle erhverve sig sin første avlskat. Prisen for
avlskattene er sædvanligvis høj eller der kan ofte være tale om, at
opdrætteren skal have en killing tilbage til sit eget avlsprogram.
Avlskattene sælges som regel kun med en hel del restriktioner i
kontrakten.

Mht. til kæle/udstillingskatte sælges flere og flere ud når de allerede er
neutraliserede. Prisen for neutraliseringen lægges oven i katten
normale pris, som ligger i størrelsesordnen 2.500-4.500 - flest
omkring 3.000-3.500. De kæle/avlkatte, som ikke er neutraliserede
sælges altid med neutraliseringsklausul.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Elwarth

Dato : 27-04-02 12:46

Hej NG!

Jeg har læst med en måneds tid, nu vil jeg så debutere med et indlæg.
I debatten om priser på NFO katte er det blevet nævnt, at de sælges
neutraliserede, når de er 16 uger gamle. Er det ikke lige lovlig tidligt at
neutralisere? Jeg troede, man skulle vente til de er mindst et halvt år for
at undgå urinvejsproblemer, især med hankatte.

V.H. Dorthe (Som i forvejen har 3 neutraliserede huskatte, og som lige har
bestilt en sort brite hunkilling...)

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-04-02 12:51

"Elwarth" <elwarth@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
for
> at undgå urinvejsproblemer, især med hankatte.

Hej Dorthe og velkommen til

Ja, man troede tidligere, at det kunne give bl.a. urinvejsproblemer at
neutralisere tidligt, men der har aldrig været videnskabeligt belæg for
den påstand. I nyere tid er der derimod kommet videnskabeligt belæg
for det modsatte - nemlig, at tidlig neutralisering ingen indvirkning på
senere urinvejsproblemer. Det er tværtimod ting, der peger på det
modsatte, men det er der intet bevis for, så hér vil jeg ikke være for
håndnakket Hvis du har lyst til at læse undersøgelsen omhandlende
tidlig neutralisering, finder du den hér:
http://www.winnfelinehealth.org/reports/early-neuter.html

Fordelen ved at neutralisere tidligt er, at katten er langt mindre
påvirket af såret og bedøvelsen end en voksen kat er, såret gror langt
hurtigere sammen og man behøver ikke at være nervøs for, at katten
ved et uheld havner hos en samvittighedsløs person, der vil bruge den
som en "killinge-maskine".

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Elwarth

Dato : 27-04-02 14:38

> Fordelen ved at neutralisere tidligt er, at katten er langt mindre
> påvirket af såret og bedøvelsen end en voksen kat er,

> [...]
Hej Helle!

Tak for svaret og linket, det ser ud til, at du har ret.
Vores Frida har i hvert fald været et par dage om at komme over bedøvelsen
osv. Hun blev steriliseret i onsdags, ca. 10 mdr. gammel.

Dorthe

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 28-04-02 11:19

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message

> [...]
> opdrætteren skal have en killing tilbage til sit eget avlsprogram.
> Avlskattene sælges som regel kun med en hel del restriktioner i

Hej Helle.

Jeg er lidt forvirret.

Da vi købte Phumba blev der ikke på noget tidspunkt talt om at hun "kun" var
til kæl, og indtil for meget nylig har vores planer da også været at lade
hende få (mindst) et kuld killinger. At hun så har en brun forpote (ikke så
heldigt for en sort/sølv) har gjort at udstillingsplanerne er lagt lidt på
hylden, men det har ikke i den forstand noget at gøre med stoppet for
killingeplanerne, det har personlige årsager.
Det korte af det lange er at der ikke var nogen restriktioner på Phumba.
Måske fordi sort/sølv stadig er forholdsvis sjældne? Du ved nok mere om
aby'er en vi gør
I øvrigt gav vi 3.000 for hende. Det er åbenbart prisEN på en kat - Jack
kostede det samme - eller rettere det havde han gjort hvis ikke han havde
være "på tilbud" på grund af hans brusk-knop på brystbenet. Til gengæld er
HANS stamtavle stemplet med "ikke til avl".

Hilsen
Lisbeth
--
~~~~~No outfit is complete without a few cat hairs~~~~~
http://cutiecats.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-04-02 11:42

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det korte af det lange er at der ikke var nogen restriktioner på Phumba.
> Måske fordi sort/sølv stadig er forholdsvis sjældne? Du ved nok mere om

Som jeg skrev, ER der undtagelser Jeg tror dog ike, at det har
noget med farven at gøre - der er faktisk en del, der opdrætter
sort/sølv, men måske mest på Sjælland ?

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : katja

Dato : 27-04-02 13:01

Inger Kaya <Tumling@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cca66b8$0$73201$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> alle sælger til samme pris.
>
> Synes godt om forslaget og tog det hermed op....!
>
> Håber I derude vil bedrage med nogle indlæg.

Nu er jeg ikke opdrætter og derfor henvender indlægget sig slet ikke til
mig - jeg vover alligevel at kommentere det!

Jeg må erkende at det skræmmer mig - sådan et forslag! - karteldannelse vil
jeg næsten kalde det!

Konsekvensen vil blive at folk som opdrætter NFO og ikke ønsker at sælge
katten til 2500 - 3000 kroner med ønsker kun at tage lad os sige ca
halvdelen 1500 - vil få et ry som useriøs osv [Kan især forestille mig andre
opdrættere vil kaste sig over vedkommende - da han eller hun jo tager en del
"kunder"] - Jeg ved godt, jeg vil få på nakken, for den bemærkning!
( Eller at når man køber en killing hos vedkommende.. - får en lille
bemærkning med omkring - schyyyysh.. sig ikke prisen, for så får jeg de
andre opdrættere på nakken!

Jeg synes personligt, man skal sælge sine katte for det, man selv ønsker at
tage for det lille pus! - istedet for at man skal lave priser, som især er
med til at holde priserne kunstigt oppe!

Katja

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-04-02 13:07

"katja" <katja.bk@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tage for det lille pus! - istedet for at man skal lave priser, som især er
> med til at holde priserne kunstigt oppe!

Hej Katja

Blot en enkelt lille bemærkning til dit indlæg:
Hvis en kat koster 2.500-3.000 er der på *ingen måde* tale om, at
prisen er holdt kunstigt oppe ! Gid det var så vel....... Kun i ganske få
tilfælde vil beløbet tilnærmelsesvis kunne dække de udgifter, som der
er ved opdræt. Jeg kender ingen seriøse opdrættere som har
overskud - men jeg kender en masse, der forsøger at holde deres
underskud på et rimeligt plan, men ikke ret mange af dem har succés
med det.

Katteopdræt er ikke en forretning, det er en hobby - en meget dyr
hobby.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 27-04-02 13:32

Hej!

Jeg er _heller_ ikke opdrætter, men har alligevel en mening:

Jeg må indrømme, at jeg synes som Katja langt hen ad vejen. Med hensyn til
at holde priserne "kunstigt oppe", er det givetvis rigtigt, at prisen på en
kat generelt ligger _under_, hvad opdrætter har investeret i katten, men med
hensyn til markedskræfterne er sagen andersledes. Vi er vist alle enige om,
at udbuddet af katte generelt er langt større end efterspørgslen, og på den
måde kan man godt sige, at aftalte priser bliver højere end de burde være
(selvfølgelig ikke i forhold til, hvad katten i sig selv er _værd_ som
"personlighed", men det er jo en helt anden snak).

Venlig hilsen Birgitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-04-02 13:49

"Birgitte Krogh" <birgitte.krogh@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> måde kan man godt sige, at aftalte priser bliver højere end de burde >være

Men hvis priserne generelt var for høje, ville de eller den pågældende
opdrætter vel "brænde inde" med killingerne, hvilket helt naturligt ville
sætte en begrænsning på prisniveauet.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : katja

Dato : 27-04-02 15:16

Helle Andersen <katte@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aae6q1$qo2$1@sunsite.dk...
> Men hvis priserne generelt var for høje, ville de eller den pågældende
> opdrætter vel "brænde inde" med killingerne, hvilket helt naturligt ville
> [...]
Det er vi helt enige om, og netop når de brænder inde med kattene.. er det
man får det her SCHYYYSH! - med på vejen! - da den halvgamle killing skal
"skaffes afvejen" - så der er plads til det nye kuld!

Jeg har en eller anden ide om, der er gået utrolig stor trend i NFO og andre
katteracer - og at på et tidspunkt vil markedet være mættet så utroligt
meget at opdrætterne har opdrættet sig ud af deres forretning [eller hobby -
som de selv ynder at kalde det - hvad der undrer mig, er så at mange af de
her hobby folk - ikke bare har et par katte, men et helt harem!]

Men indtil videre.. hvor det stadig er en trend - vil efterspøgslen
selvfølgelig være stor på diverse NFO osv - Og ja...så kan man skrue prisen
højt op - I kan sikkert nemt blive enige om at tage 5000 for en kælekat! -
hvis det bliver en tendens - over hele landet! - Er folk villige til at
betale 3000 kroner for en kat, vil de sikkert også betale 5000. Problemet
er bare med at sætte et beløb så højt.. at nogle folk ihvertilfælde vil se
det som en god forretning !

Katja

Fra : Grit Wessel

Dato : 27-04-02 16:27

> [...]
> hvis det bliver en tendens - over hele landet! - Er folk villige til at
> betale 3000 kroner for en kat, vil de sikkert også betale 5000.

Ja, jeg tror du har ret. Hvis vi alle sammen satte prisen op til 5000,-
ville folk alligevel købe skovkattekillinger, om man betaler 3000,- eller
5000,- for en kat man skal have i rigtig mange år, tror jeg ikke gør den
store forskel for de fleste... men det er ikke det samme som at opdrætterne
vil sætte prisen op - jeg vil i hverttilfælde ikke, og det tror jeg heller
ikke de fleste andre vil.
Mit opdræt løber indtil videre lige rundt (jeg har kun haft to kuld - venter
det tredje om tre uger). Grunden til, at mit opdræt løber rundt er, at jeg
(7-9-13) ikke har haft nogen problemer og uventede dyrlægebesøg endnu, og at
jeg ikke medregner mad, grus og dyrlægeregninger til de voksne katte (med
mindre det er direkte relateret til opdrættet, f.eks. en sundhedsattest før
parring). Jeg regner heller ikke udstillingerne med, da mine voksne katte og
udstillingerne er noget, jeg ville have uanset om jeg opdrættede eller ej.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Niels Peter

Dato : 27-04-02 19:09

Hej Katja

Det kan godt være nogle "vil se det som en god forretning", men de bliver
meget hurtigt klogere. Et ex. mine 2 første kuld (i alt 6 killinger) gav et
samlet underskud på ca. 25.000,- (jo du læste rigtigt)

Jeg ser gerne kattens status højnet, og så kan det ikke nytte at sætte
prisen for lavt. Når man i Sverige kan få 1000,- og 1500,- skr. for en
vaccineret og dyrlægebesigtiget huskattekilling, forstår jeg ikke hvorfor
katte i Danmark absolut skal koste så lidt som muligt.

Folk giver jo rask væk 5 - 10.000,- for en hund p.t.a. katteopdrættere
faktisk har flere udgifter end de fleste hundeopdrættere.

Det er bl.a. katten manglende pris, der bevirker en holdning som de
radikales, der ikke synes det er værd for regeringen at spilde tid på
Danmarks katte, dyretransporterne er meget vigtigere, men det drejer sig jo
også om dyr med værdi i kr. og øre.

BVidste du/I for resten at særlig værdifulde avlsdyr inden for landbruget
kan få politieskorte til Landbohøjskolen, hvis de er syge? Jo der er
sandelig foraskel på dyrs værdi i lille Danmark.

Nina El Falaki

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-04-02 19:17

> [...]
> katteracer - og at på et tidspunkt vil markedet være mættet så utroligt
> meget at opdrætterne har opdrættet sig ud af deres forretning

Du har ganske ret i, at nogle katte - desværre for dem - er blevet
"mode-katte". Ofte har det dog den stik modsatte virkning rent
prissætningsmæssigt. Der er ufatteligt mange mennesker, der
opdrætter f.eks. NFO og der er derfor langt større spredning rent
prismæssigt end man ser i de mere smalle racer. Men kvalitet - også
kvalitetskatte - vil altid koste penge.

[eller hobby -
> som de selv ynder at kalde det - hvad der undrer mig, er så at mange af de
> her hobby folk - ikke bare har et par katte, men et helt harem!]

Dét med, at nogle opdrættere har mange katte, er i de fleste tilfælde
ikke ret meget med at gøre, at det er blevet en forretning Når man
har en eller anden hobby, som er spændende og som man går meget
op i, kan det være svært at begrænse sig. Han man lavet nogle pæne
katte, som har potentiale til at udvikle sig til noget rigtigt godt og
spændende og måske ville kunne tilføre linierne noget unikt - ja, så
skal man altså lægge en dæmper på sig selv, for at give afkald på
dem. Det tror jeg er den primære årsag til "opdrætter-matematik"

> [...]
> betale 3000 kroner for en kat, vil de sikkert også betale 5000. Problemet
> er bare med at sætte et beløb så højt.. at nogle folk ihvertilfælde vil

Det er korrekt at efterspørgslen er stor, men til gengæld bliver der
også udbudt rigtig mange killinger - af meget svingende kvalitet. Jeg
tror derfor ikke, at man på noget tidspunkt vil se noget sådan blandt
NFO'erne - det er der simpelthen for mange opdrættere til. Hos nogle
af de meget små og sjældne racer, er det derimod ikke sjældent, at
man skal betale 5.000-10.000 for en kat.

Noget helt andet er, at der i forvejen er mennesker, der må fravælge at
opdrætte racekatte, fordi det simpelthen er for dyrt for dem. Hvis
priserne pludselig generelt dumpes, vil der være endnu flere, der vil
falde fra. Jeg synes, at det ville være meget synd for racerne, hvis det i
fremtiden kun ville være de meget velhavende, der havde økonomisk
mulighed for at opdrætte - flest penge er ikke nødvendigvis lig med
mest kvalificeret.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Grit Wessel

Dato : 27-04-02 13:22

> Håber I derude vil bedrage med nogle indlæg.

Hej Inger

Jeg tager det samme for mine killinger uanset om det er hunner eller hanner,
eller om de skal bruges til avl, udstilling eller kun kæl. Det kostere det
samme for mig at opdrætte dem, og det er det samme arbejde at opdrætte dem,
så jeg har ikke tænkt mig, at tage forskellig pris for mine killinger.
Jeg tager 3000,-

MVH Grit

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-04-02 20:01

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dem,
> så jeg har ikke tænkt mig, at tage forskellig pris for mine killinger.

Fair nok - det har jeg ingen problemer med. MEN det er ikke helt reelt
at sige, at "det koster det samme at opdrætte dem ect." Det er, efter
min mening, ikke helt så simpelt. Du har helt ret i, at en killing ikke
koster mere at føde på, blot fordi den skal sælges til avl. Men til
gengæld er det en ganske anden "vare" du køber, når du køber en
avlskat i modsætning til en kælekat.

Når du køber en avlskat køber du ikke blot selve katten, men også
dens gener. De samme gener som en anden opdrætter har arbejdet
hårdt for og brugt en masse penge på f.eks. bl.a. ved import. Når du
køber et par Levi's køber du jo heller ikke rettigheden til at lave kopier,
vel ? Hvis du skulle det ville det vist være en helt anden pris

Hvis man tager en "gennemsnitspris" er bagsiden af medaljen at
kælekattekøbere er med til at financiere avlskattekøbernes katte.
Dette gælder dog vist nok ikke helt inden for NFO da mange vist ikke
skelner imellem udstillingskatte/kælekatte og avlskatte, men blot
sælger alle katte uden klausuler til fri afbenyttelse ?

Jeg har som sagt intet imod, at man inden for nogle racer ikke har
prisforskelle på kælekatte og avlskatte, men som du skriver det, lyder
det som om, at opdrættere, der sælger avlskatte dyrere end
kælekatte, blot er nogle pengebegærlige udskud Jeg føler mig dog
*ikke* personligt ramt, i det jeg slet ikke har planer om at sælge til avl
endnu

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 27-04-02 19:26

UUuhh ha sikke en farlig debat.. som jeg hverken vil eller kan (har ingen
NFO og opdrætter ikke NFO! *S*) deltage ret meget i.... Men jeg vil lige
advare om at denne debat lynhurtigt kan blive et rigtig godt kødben for
"rene ord for pengene".
Hvad enten det er hobby eller erhverv tror jeg ikke det er lovligt at aftale
priser...
Men der i mod var det nok en ide at sætte prisen efter hvor mange udgifter
man har og hvor meget det er muligt at få for kattene! *S*
Jeg tror ikke det er en god ide at debatere dette emne!

Mvh Mette

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-04-02 19:27

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man har og hvor meget det er muligt at få for kattene! *S*
> Jeg tror ikke det er en god ide at debatere dette emne!

Altså, nu er der jo ikke lige tale om, at NFO-mafiaen skal mødes en
gang om året og aftale næste års priser

Priserne på de forskellige racer ligger som regel i et ganske bestemt
leje og det er ikke som følge af en sammensværgelse, men en ganske
naturlig ting, som man også kan iagttage med alt andet som kan
købes. Hvis naboforretningen og alle de andre forretninger sælger
noget til en bestemt pris, vil de fleste andre forhandlere prissætte til
nogenlunde det samme. Forskellen er, at en forretning skæver til
avancen, mens en opdrætter kigger på, hvordan han eller hun kan
minimere sit underskud mest muligt.

Jeg synes, at det er helt okay at debattere priser - ikke kun på NFO,
men også generelt.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 27-04-02 20:55

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> aftale
>
> Altså, nu er der jo ikke lige tale om, at NFO-mafiaen skal mødes en
> gang om året og aftale næste års priser

*G* det lyder eller meget godt! NFO-mafiaen! *G*

> [...]
> minimere sit underskud mest muligt.
>
> Jeg synes, at det er helt okay at debattere priser - ikke kun på NFO,

Ja men jeg tror ikke at det bliver lovligt af den grund! *S* Selvom jeg
sælger en pakke kopipapir med underskud (i boghandlen) gør det ikke at det
lovligt af aftale med naboen at han skal sælge han kopipapir til samme
pris... uden at jeg kender alle paragrafferne... så tror jeg ikke det er
lovligt.... *S*

Om den enkelte person så synes at det er i orden eller ej.. ja det er jo en
helt anden debat! *S*

KH Mette

Fra : Grit Wessel

Dato : 27-04-02 21:01

> [...]
> lovligt af aftale med naboen at han skal sælge han kopipapir til samme
> pris... uden at jeg kender alle paragrafferne... så tror jeg ikke det er

Men du må godt spørge naboen hvad han tager for kopipapiret, ikke?

Jeg ser ikke denne debat som en påbegyndende kartelaftale - der er ikke
nogen, der skal fortælle mig, hvad jeg skal tage for mine killinger, og jeg
har ikke planer om at bestemme over andre opdrætteres priser, men derfor kan
jeg da godt spørge dem, hvad de tager alligevel.

MVH Grit

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-04-02 08:35

> [...]

kan
> jeg da godt spørge dem, hvad de tager alligevel.

Jge tror heller ikke at der er nogen der vil tvinge dig til at tage 5000
kroner for kattene! *G* Og jo man må vel godt spørge hvad andre taget for en
kat... da det jo nødvendigt hvis man er interesseret i at købe katten...
(*G* jeg lurer specielt prisen af på blækpatroner når jeg er på shopping!)
Men direkte at aftale priser som jeg lige først opfattede denne debat (var
det forkert opfattet?) tror jeg ikke er smart...
Men noget helt andet er... det biver nok aldrig muligt at få alle opdrættere
til at tage samme pris! *S*

og som du selv var inde på så tager du samme pris fordi du har haft samme
udgifter... og lige prcis udgifterne kan jo være forskellige fra opdrætter
til opdrætter... *S* Men prisen har jo også noget med udbud og efterspørgsel
at gøre! *S* og er der større udbud end efterspørgsel.. ja så dumpes prisen
jo automatisk! *S*

Hmm.. snip snap snude...

vi bliver nok aldrig helt enige på dette punkt! *G*

KH Mette

Fra : Birgitte

Dato : 27-04-02 21:25

Hold da op,- væk hele dagen, og 55 indlæg
Det jeg mener i mine ord er faktisk: "så vi alle sælger til samme priser
rundt på diverse hjemmesider, for at købe "netop den sort-hvide killing de
nu så gerne ville have.
Det kunne jo være, at en killingekøbere havde set sig lun på en killing i
"Roskilde" i netop den farve, at de godt kunne lide både trivsel og
fodermenneskerne, men at de af omveje havde hørt, at de kunne købe en
sort-hvid killing i "Kosør" til 1000 kr billigere.
Først slap man for at blive omtalt som en ågerkarl, men også for en der ikke
fodrede med ordentlig kost, det kan jo gå begge veje
Det ville jo være fair for killingekøbere, at prisen var ens overalt, så de
slap for at søge land og rige efter den billigste.
Jeg ville da være frygtelig ked af, af nogen købte kat hos mig fordi jeg var
billigst, det skulle jo gerne være killingen folk blev forelsket i, og ikke
i prisen.
Læg mærke til, at debatten skulle omhandle kælekatte priser.
Avlspriser kan jo netop være forskellige, alt efter aner og linier.
Missekram fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 28-04-02 08:41

Hej alle
En lille bemærknig

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse

> Hold da op,- væk hele dagen, og 55 indlæg
> Det ville jo være fair for killingekøbere, at prisen var ens overalt, så
de
> slap for at søge land og rige efter den billigste.

Nej Det vil IKKE være fair, det er ofte et andet produkt du løber, se alle
de andre indlæg specielt m.h.t avl er det jo ikke den samme vare. Vi der
opdrætter katte, render jo meget på udstillinger og vi forsøger at fremelske
en kat der der svar til de standarder

> [...]
var
> billigst, det skulle jo gerne være killingen folk blev forelsket i, og
Det er rigtigt uanset hvad skal de kommende ejere være glade for katte, det
må ikke være prisen der er afgørende
Vi er opdrættere af en lille race her i Danmark, men INGEN for lov til at
købe hos os hvis vi ikke har en rimelig sikkerhed for at de kommende ejere
også ønsker en kat og at det ikke bare er en pludeslig indskydelse fordi
barnet skal have et eller andet at lege med, eller hvad undskyldningen nu
kan være.

Jeg vi give jer ret i at vi også har aftalt et prisleje, men jeg ved med
sikkerhed også at det ikke bliver overholdt.

Vi har haft kontakt til opdrættere i Sverige, der bliver der stemplet i
deres stamtavler at de ikke må bruges til avl hvis de køber en " kæle" kat,
Det samme sker i Tyskland ( nogle neutraliserer endda kattene )

Steen Vinbæk

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-04-02 09:01

> Hold da op,- væk hele dagen, og 55 indlæg

Ja man skal passe på med at vende ryggen til! *G*

> [...]
> fodermenneskerne, men at de af omveje havde hørt, at de kunne købe en
> sort-hvid killing i "Kosør" til 1000 kr billigere.

Jep.. Jeg kan da godt se at det er træls for den som sælger (A) til den høje
pris at han ikke lige fik solgt sin kat... Men på den anden side.. hvis ham
der sælger til den billige pris (B) nu ikke har så store udgifter... han nar
været heldig at kommeuden om skyhøje dyrlægeregninger... Så lad os sige at
hans udgifter er dækket ved 1000 kroner (jeg tvivler! *G*) og han synes det
er fint med sælge til 1000 kroner..hvorfor skal han så sætte prisen højere
op en nødvendigt? bare fordi andre sælgere ikke han følge med ham? måske
fordi deres dyrlæge er dyrere end hans... For der er jo også forskel i
prisen på dyrlæger og fodder alt efter hvor man handler... Også selvom det
er samme kontrol hos dyrlægen der bliver udført eller samme mærke fodder man
køber...

> Først slap man for at blive omtalt som en ågerkarl, men også for en der
ikke
> fodrede med ordentlig kost, det kan jo gå begge veje

Det har du helt ret i.. men kommer der pludselig "usynlige" regler for hvad
man skal tage for sin kat.. så er det jo først at man får et dårligt ry..
hvis man vælger ikke at være med i aftalen...

> Det ville jo være fair for killingekøbere, at prisen var ens overalt, så
de
> slap for at søge land og rige efter den billigste.

Hvorfor? Jeg synes da det er mere fair at man selv kan vælge hvor meget man
er villig til at give for katten, hvor langt man vil køre efter katten, Jeg
synes absolut at det er mere fair et køber har muligheden for at undersøge
markedet.. stille nogle krav til evt. kat, ejer, foder, pleje, atmosfære
osv. og derefter se hvad hans krav kommer til at koste ham... hos de
forskellige opdrættere... Altså friheden til at vælge og vælge fra.

> [...]
var
> billigst, det skulle jo gerne være killingen folk blev forelsket i, og

Ja. selvfælgelig er det synd for katten hvis køber bare vil have en kat,
uden at kunne lide den.. Men umiddelbart tror jeg at de fleste kan forelske
sig i stort set alle killinger! *S* Mit hjerte kan i hvert tilfælde! *G*
(glæder mig forøvrigt til at se dine små nuserbasser!) Og såm du siger.. det
skal jo gerne være killingen folk bliver forelsket i og ikke prisen....
derfor skal de også være op til folk selv hvor lav/høj en pris de vil betale
for den lille killing de nu engang er blevet forelsket i! *S*

> Læg mærke til, at debatten skulle omhandle kælekatte priser.
> Avlspriser kan jo netop være forskellige, alt efter aner og linier.

Ja.. men priser på kælekatte bør også kunne være forskellig alt efter
udgifter samt udbud og efterspørgsel...

Som sælger ville jeg være meget træt af at sælge en kat til 2500 kroner
(pga. en aftale) hvis jeg vidste at jeg ville kunne sælge mine kælekatte for
3500 kroner... fordi jeg måske brugte flere penge på dyrlæge kontrol.. som
gav køber en større garanti for hvad han købte! (blot et eksempel) *S*
Men jeg ville da også synes at snød folk hvis jeg skulle sælge min kat for
2500 kroner men egentligt sagtens kunne sælge til 1500 kroner og stadig have
udgifterne dækket... Fordi jeg måske ikke var interesseret i at tjene penge
på min hobby...

Nå det var vist cirka det... *G* det blev lidt af en smøre...

KH Mette (som undrer sig over at Cæsar stadig sover.. han plejer at stå op
kl. 6.00, det må have taget hårdt på ham at vi har gået hjemme i nogle dage
nu! *G*)

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 28-04-02 09:21

> [...]
nar
> været heldig at kommeuden om skyhøje dyrlægeregninger...

Så burde man slet ikke købe en killing hvis den ikke er dyrlægekontrolleret
og vac.

Så lad os sige at
> hans udgifter er dækket ved 1000 kroner (jeg tvivler! *G*) og han synes
det

Det dækker IKKE. En dyrlæge koster ca. 3-500 kr. for konsultation -
undersøgelse og vac.
Desuden har vi betalt " parringsgebyr " typisk 500 kr. + 500 kr.pr. levende
killing, dertil komme så det halvdyre killinge foder.

Det er klart at disse udgifter ikke nødvendigvis er tilstede ved en alm. "
huskat " ( altså parringsgebyr
Men det er klart at ønsker man at " leve " af sit opdræt skal der helt andre
priser til. Der var en der skrev i tidliger indlæg at disse prise er med til
at holde tabet nede og det er helt korrekt.
o.s.v.)

> [...]
> er samme kontrol hos dyrlægen der bliver udført eller samme mærke fodder

Det er IKKE ågerkarl når folk frivilligt indgår en aftael ( har talt med
advokat i anden anledning )

Steen Vinbæk

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-04-02 09:56

> det
>
> Det dækker IKKE. En dyrlæge koster ca. 3-500 kr. for konsultation -
> undersøgelse og vac.

Jeg havde ekstra undersøgelser end de almindelige i tankerne! *S* Men det
var jo også bare et eksempel jeg kom med... *S* Da jeg godt er klar over at
1000 kroner ikke dækker! *S* men i mange tilfælde dækker 3500 koner jo
heller ikke! *S*

> Desuden har vi betalt " parringsgebyr " typisk 500 kr. + 500 kr.pr.
levende
> killing, dertil komme så det halvdyre killinge foder.

Hmm.. det er jo ikke sikkert at man betaler 500 kroner pr levende killing...
jo hvis man køber sig til en killing... men nogle bytter.. andre avler på
deres egne katte *S* enten katte de har beholdt eller sætter det som et krav
ved salg at de skal have en parring! *S*
Hmm sidder lige og tænke.. falder man også helt uden for hvis man som ejer
af en fertil hankat ikke tager 500 kroner pr. killing? Hvilket jeg jo synes
er mange penge for at få parret sin hunkat! (selv ejer af en hankat som jeg
håber kommer til at lave minimum et kuld! *S*)

"
> [...]
til
> at holde tabet nede og det er helt korrekt.

Helt enig! *S* i dette punkt! *S*

Mvh Mette

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 28-04-02 10:03

Hej Mette

Jeg tror vi i bund og grund er eninge.

> [...]
jeg
> håber kommer til at lave minimum et kuld! *S*)

Jeg kender ingen " avlere" indenfor vor rase der " bytter " men selv om det
forefindes, og det er sikkert at det gør, skal man jo betale hvis man ikke
har noget at " bytte " med, derfor representerer det også en værdi.

Vi han en avlshan, han har 2 gange parret sig med vores engen hunkat og 2
gange hos fremmede, det bliver også sidske gang da vi ikke vil være med til
indavl og vores rase er der ca 50 af i Damnark. Han vil få " lov" en gang
til hvis alt går efter beregningerne, fordi vi henter ( måske ) en ny lille
pige i Tyskland.

Ellles vil han blive sat til salg i UDLANDET eller miste sin manddom

Steen Vinbæk

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 28-04-02 10:18

Hej
Kun en lille kommentar da jeg ikke er opdrætter af Skovkatte:
Det er bestemt rimeligt at man tager 500,- (eller en anden pris) i
parringsgebyr. Det er et meget stort ansvar at have en hunkat på besøg hos
sin hankat. Vi har netop nu en hunkat fra Sjælland som vi har hentet i
lufthavnen 60 km. væk. Hun bliver først hentet igen tidligst om en uge. I
den tid skal hun da have god mad, rent grus og der skal gøres ekstra rent på
det rum hvor hun og hankatten er (han strinter lidt mere når der er
damebesøg). Man skal også tage sig tid til at få hende til at føle sig
hjemme, snakke og nusse med hende. Samtidig kan vores egne katte ikke blive
parret, så de må vente. Man skal også være ekstra opmærksom på åbne vinduer
eller døre og selvfølgelig sundhedstilstanden hos både hunkatten og alle ens
egne katte.
Hilsen Vibeke L

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 28-04-02 10:26

En lille tilføjelse:
Vi tager et parringsgebyr og så et beløb pr. killing, men kun op til 4
killinger, d.v.s. at der bliver et max.beløb for hunkatteejeren. Det kunne
jo blive noget af en udskrivning hvis der f.eks. kom 7-8 killinger
Vibeke L

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 28-04-02 11:33

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ccbc060$0$10888$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 28-04-02 11:34

Hej
Vi tager et parringsgeby på kr. 500 + kr. 500 pr. levende killing efter 4
dage.
desuden tilbyder vi en gratis omparring hvis der kun kommer 1-2 killinger.
Vi har intet max.

Steen Vinbæk

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 28-04-02 11:51

"Steen Vinbæk" <vinbaek@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> dage.
> desuden tilbyder vi en gratis omparring hvis der kun kommer 1-2 killinger.

Er det almindelig brugt med det der "gebyr pr levende killing"?

Jeg har jo kun én parring at forholde mig til, og det var dengang, for 16 år
siden da vi fik Bøvs mor parret. Dengang kostede det 1.500 kr. og det var
altså alt inkl..

At der kun kom én killing ud af det berettigede os - også dengang - til en
gratis omparring, som vi så altså valgte ikke at benytte, da Ylle blev syg
efter fødslen, men det var også inkluderet, fordi der kom mindre end 3
killinger, altså 1-2 killinger gav ret til omparring. Den pris kan jeg jo se
svarer til en parring hvor der kommer 2 killinger ud af det, og det giver så
samtidig en omparring? Skal man så betale 500 pr killing igen efter den evt.
omparring?

Det er jo ikke fordi det er aktuelt for os, men jeg er nysgerrig

Hilsen
Lisbeth

Fra : Camilla Scharff

Dato : 28-04-02 12:06

> [...]
år
> siden da vi fik Bøvs mor parret. Dengang kostede det 1.500 kr. og det var

Det kommer an på så meget - inden for burmeserne bruger vi mest den metode,
der hedder 500 kr. ved afhentning af hunkatten (for besværet - kost,
rengøring mv.) og 500 kr. pr. killing, der skal stambogsføres (altså ikke
talt efter fx 4 dage, tænk hvis en killing døde 4 uger gammel - surt at have
betalt for den!), og så max 5 killinger. Dvs. max 3000 kr. i parringsgebyr.
Selv har jeg aldrig lovet omparringer - kan ikke garantere, at hankatten er
fertil til en evt. omparring - eller hvis hunkatten er skrup-åndssvag, så
jeg ihvertfald ikke gider have den på besøg en gang mere!!
Enkelte bruger dog at tage et engangsbeløb, som man betaler når man
afleverer/henter hunkatten - fx 4-5000 kr.

Inden for andre racer er der andre beløb - fx 1500 kr. pr. hunkilling og 500
pr. hankilling (eller meget dyrere!), eller engangsbeløb på mellem 5-10.000
kr. - alt efter hankatten (hvis han fx er købt i USA for 30.000 kr., så
sælger man IKKE parringer til 3000 kr...)

Mvh. Camilla

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 28-04-02 12:39

Hej
Jeg ved ikke om det er almindeligt, men vi gør det indefor vor race (
ocicat ) eller ihvertfald nogen af os
Vi syntes at hvis den er så svag ved fødslen at den dør indenfor omtalte
dage regner vi den ikke med. Det kan der sikkert siges meget for og imod men
det gør vi

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-04-02 12:17

"Steen Vinbæk" <vinbaek@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dage.
> desuden tilbyder vi en gratis omparring hvis der kun kommer 1-2 killinger.

Jeg tror, at det er meget raceafhængigt, hvordan man afregner
parringsgebyr. Hos aby'erne er det som regel et kontant gebyr i
størrelsesordnen 5.000-10.000 eller også aftaler man, at
hankatteejeren skal have "pick of the litter".

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Lars Dahl

Dato : 28-04-02 13:54

Hej Mette.

Der kan jo være mange grunde til både "A" og "B".Hvordan folk fastsætter
priserne er jo ret individuelt - formoder jeg da *S*
Her i huset er de fastsat efter en "smertegrænse" for, hvor mange penge vi
vil smide efter hver enkelt killing, og ikke efter, hvad andre måtte tage
for deres. Vi har også taget hensyn til at vores forældredyr ikke ligefrem
er ved at drukne i titler, og at vi selv har meldt ud at vi vægter
temperamentet højere end den officielle standard.
Vi har hørt/læst diverse beskyldninger om karteldannelse fra folk der ikke
kan forstå, at en stambogsført racekilling skal koste mere end en killing
fra "Gårdmand Bjørns" niende kuld i år. Til det skal siges at vi rent
faktisk ikke ved om det har noget på sig, og uanset om det har eller ej, er
det suverænt von Friberg der bestemmer hvad von Fribergs killinger skal
koste.

Mvh. Lars Dahl
DK von Friberg
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 30-04-02 12:16

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> writes:

> [...]
> fodermenneskerne, men at de af omveje havde hørt, at de kunne købe en
> sort-hvid killing i "Kosør" til 1000 kr billigere.

Med stærk sandsynlighed for ekstra dyrlægeregninger..

> Det ville jo være fair for killingekøbere, at prisen var ens overalt, så de
> slap for at søge land og rige efter den billigste.

Joe, men stadig ville der være plads til BYB'er og dem som primært går
efter prisen, er sikkert også dem som følger et evt modelune (stærk
generalisering). Personligt og jeg tænker at det gælder langt de
fleste som har forstand på mitter, vil jeg da gerne betale for en
mitter som jeg er sikker på ikke har "dårlige" aner og som er et
resultat af et fornuftigt opdræt og dermed også socialiseret på mennesker..

> Jeg ville da være frygtelig ked af, af nogen købte kat hos mig fordi jeg var
> billigst, det skulle jo gerne være killingen folk blev forelsket i, og ikke
> i prisen.

Hehe man kan jo så bare håbe at killingen gengælder forelskelsen og
ikke viser sig totalt utilnærmelig, men det vil jo sikkert være
sjældent, for jeg synes at de små mivere har det med at vælge deres
slaver og ikke omvendt *gg*

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa