/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
gzip af HTML på apache med php...
Fra : Stefan Bruhn


Dato : 26-04-02 23:53

Hej!

Jeg har i php sat output_handler til ob_gzhandler og forventer derfor at
få gzippet alle sider. Det virker umiddelbart ikke, som det fremgår
herunder. Nogen anelse om hvad der går galt?

ghashul-server:/home/ghashul/htdocs/ghashul.dk# telnet localhost 80
Trying 127.0.0.1...
Connected to localhost.
Escape character is '^]'.
GET / HTTP/1.1
HOST: ghashul.dk
HTTP_ACCEPT_ENCODING: deflate, gzip, x-gzip, identity, *;q=0

HTTP/1.1 200 OK
Date: Fri, 26 Apr 2002 22:51:36 GMT
Server: Apache/1.3.24 (Unix) Debian GNU/Linux PHP/4.1.2
X-Powered-By: PHP/4.1.2
Content-Language: eng
Reply-To: stefan@bruhn.to
Content-Script-Type: text/javascript
Transfer-Encoding: chunked
Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1


--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

 
 
Jonas Koch Bentzen (27-04-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Koch Bentzen


Dato : 27-04-02 00:03

Stefan Bruhn skrev:
>
> Jeg har i php sat output_handler til ob_gzhandler og forventer derfor
> at få gzippet alle sider. Det virker umiddelbart ikke, som det fremgår
> herunder. Nogen anelse om hvad der går galt?

Du har konfigureret PHP --with-zlib, ikke?

--
Jonas Koch Bentzen

Fasdab - nu med ODBC!
http://understroem.dk/fasdab/

Stefan Bruhn (27-04-2002)
Kommentar
Fra : Stefan Bruhn


Dato : 27-04-02 00:14

On Sat, 27 Apr 2002 01:03:09 +0200, Jonas Koch Bentzen
<ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

>Du har konfigureret PHP --with-zlib, ikke?

Ifølge phpinfo(), ja.
Jeg har installeret det via apt-get i Debian.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Jonas Koch Bentzen (27-04-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Koch Bentzen


Dato : 27-04-02 09:47

Stefan Bruhn skrev:

> On Sat, 27 Apr 2002 01:03:09 +0200, Jonas Koch Bentzen
> <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:
>
>>Du har konfigureret PHP --with-zlib, ikke?
>
> Ifølge phpinfo(), ja.

Okay, nu ved jeg, hvad problemet er: Du har ikke skrevet den rigtige
header. Den hedder ikke "HTTP_ACCEPT_ENCODING", men derimod
"Accept-Encoding":

Accept-Encoding: gzip

--
Jonas Koch Bentzen

Fasdab - nu med ODBC!
http://understroem.dk/fasdab/

Stefan Bruhn (27-04-2002)
Kommentar
Fra : Stefan Bruhn


Dato : 27-04-02 14:21

On Sat, 27 Apr 2002 10:46:56 +0200, Jonas Koch Bentzen
<ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

>Okay, nu ved jeg, hvad problemet er: Du har ikke skrevet den rigtige
>header. Den hedder ikke "HTTP_ACCEPT_ENCODING", men derimod
>"Accept-Encoding":
>
>Accept-Encoding: gzip

Selvfølgelig :)
Jeg tog bare navnet fra phpinfo() og det er jo selvfølgelig ikke rigtigt
:)

Under alle omstændigheder kan jeg nu se at det virker ved at der er
kommet en header på der fortæller om GZIP, og at jeg ikke kan se hvad
der står :)

Hvorfor bruger man egentligt ikke bzip2? Det er så vidt jeg har forstået
en del bedre end gzip.
(23MB mod 28MB for kernel source på kernel.org)

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Niels Andersen (27-04-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 27-04-02 14:25

Stefan Bruhn wrote in <1a9lcuk91umie5833ce2pbfccfl28qma95@4ax.com>:
> Hvorfor bruger man egentligt ikke bzip2? Det er så vidt jeg har forstået
> en del bedre end gzip.
> (23MB mod 28MB for kernel source på kernel.org)

Bzip2 komprimerer bedrer, prisen er længere beregningstid. Bzip2 erikke
bedre end gzip, den er bare anderledes. Men ja, den har næsten altid bedre
kompression. :)

Hvis tiden betyder noget, så plejer man ikke at bruge bzip2.

Desuden er bzip2 nyere end gzip, og gzip er langt mere "standard".

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0


Stefan Bruhn (27-04-2002)
Kommentar
Fra : Stefan Bruhn


Dato : 27-04-02 15:49

On Sat, 27 Apr 2002 15:24:53 +0200, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Bzip2 komprimerer bedrer, prisen er længere beregningstid. Bzip2 erikke
>bedre end gzip, den er bare anderledes. Men ja, den har næsten altid bedre
>kompression. :)

Ja, det kan jeg selvfølgelig godt se :)

>Hvis tiden betyder noget, så plejer man ikke at bruge bzip2.

Hvis man sidder på et 56k og tiden betyder noget, så skal man bruge
bzip2 :)

>Desuden er bzip2 nyere end gzip, og gzip er langt mere "standard".

Ja, ok. Men der skal jo nye standarder til engang imellem. Men hvis
hastigheden som du siger er forskellig kan jeg godt se hvorfor man
bruger gzip. Det er jo heller ikke det vilde man taler om når det er en
webside der komprimeres.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Allan Olesen (27-04-2002)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 27-04-02 15:54

Stefan Bruhn <devnull@bruhn.tk> wrote:

>Ja, ok. Men der skal jo nye standarder til engang imellem. Men hvis
>hastigheden som du siger er forskellig kan jeg godt se hvorfor man
>bruger gzip. Det er jo heller ikke det vilde man taler om når det er en
>webside der komprimeres.

Jeg har på min arbejdsplads en Linux-mailserver, som fodrer vores
interne Exchange-server. Sidstnævnte er det argeste l..., og den
har blandt andet en uvane med at forsøge at oversætte indholdet
af de Non Delivery Reports, vi af og til modtager udefra. Derfor
er jeg begyndt at lade en kopi af al post gå til et lokalt spool
på Linux-maskinen, hvor jeg kan læse det i uberørt form.

Det fører hurtigt til nogle ret store spool-filer, og en dag
prøvede jeg at komprimere en af dem til hhv. .gz og bz2. Begge
skrumpede den fra ca. 50MB til det halve. Forskellen mellem de to
var nogle få promille.


--
Allan

Thorbjørn Ravn Ander~ (27-04-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 27-04-02 22:47

Stefan Bruhn <devnull@bruhn.tk> writes:

> Hvorfor bruger man egentligt ikke bzip2? Det er så vidt jeg har forstået
> en del bedre end gzip.
> (23MB mod 28MB for kernel source på kernel.org)

Det er meget ressourcekrævende på den maskine der komprimerer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Adam Sjøgren (27-04-2002)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 27-04-02 16:57

On Sat, 27 Apr 2002 16:53:58 +0200, Allan Olesen wrote:

> Det fører hurtigt til nogle ret store spool-filer, og en dag prøvede
> jeg at komprimere en af dem til hhv. .gz og bz2. Begge skrumpede den
> fra ca. 50MB til det halve. Forskellen mellem de to var nogle få
> promille.

Det kommer åbenbart meget an på hvad der komprimeres:

-rw-rw-r-- 1 korg korg 24161675 Feb 25 19:40 linux-2.4.18.tar.bz2
-rw-rw-r-- 1 korg korg 30108170 Feb 25 19:40 linux-2.4.18.tar.gz


Mvh.

--
"Hör du mig, hör du mig, kan du höra du mig? Adam Sjøgren
Allt det här är för dig" asjo@koldfront.dk

Niels Andersen (27-04-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 27-04-02 20:10

Adam Sjøgren wrote in <87k7qtceyl.fsf@virgil.koldfront.dk>:
[gzip og bzip2]
> Det kommer åbenbart meget an på hvad der komprimeres:

Det er også væsentligt hvilken kompression man vælger til gzip.
Så vidt jeg husker vil bzip2 komprimere lige meget uanset "compression
level", til gengæld giver det anderledes brug af hukommelsen.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0


Stefan Bruhn (27-04-2002)
Kommentar
Fra : Stefan Bruhn


Dato : 27-04-02 16:45

On Sat, 27 Apr 2002 00:52:48 +0200, Stefan Bruhn <devnull@bruhn.tk>
wrote:

>snip<

Ja, så kom det så... Nu virker det jo med PHP, og så skulle jeg også
teste med HTML.
Der sker intet, som forventet.

Nå, men jeg finder ud af at jeg allerede har mod_gzip.so liggende i
apache's modul folder, så jeg tilføjer denne linie til httpd.conf:

LoadModule gzip_module /usr/lib/apache/1.3/mod_gzip.so

Jeg kører en configtest og genstarter derefter Apache og beder om HTML
siden igen.

Resultat, server-headeren ser nu således ud:
Server: Apache/1.3.24 (Unix) Debian GNU/Linux PHP/4.1.2
mod_gzip/1.3.19.1a

men der kommer stadig ikke gzip på alm. html sider. Er der noget jeg
misser?

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408887
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste