Byldebortskæring - heling
Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-04-02 20:25

Goddag

Jeg fik to snit på dagkirugi 1. marts, for at fjerne dels
en ny byld og dels en 15 år gammel med fistler.

Men det har ikke været mulig at få nogen som helst diagnose
over helingstid, eller forløb iøvrigt,
og hverken hjemmesygeplejerske eller læge vil sige noget, og
apoteket er overrasket over alt det jeg køber hjem, af kompres
og klisterpapir.

Er der nogen erfaringer ?
Det bøvler en del i hverdagen

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Kat

Dato : 27-04-02 18:11

"Erik G. Christensen" skrev:
> Goddag

Hejsa.

> Jeg fik to snit på dagkirugi 1. marts, for at fjerne dels
> en ny byld og dels en 15 år gammel med fistler.

De 2 snit er det snit eller er hele bylden fjernet med "låg" og alt
skrabet ud?
Når der er fisler, så plejer det ar være en dybere affære. Er det
tilfældet?
Du bliver nød til at fortælle lidt mere om størrelse og dybde i cm.

> [...]
> og hverken hjemmesygeplejerske eller læge vil sige noget, og
> apoteket er overrasket over alt det jeg køber hjem, af kompres

Hvorfor får du ikke forbindingerne af hjemmesygeplejersken? Er det
virkelig gået så meget ned af bakke i hjemmeplene de sidste år??? Jeg
havde det da altid med ud (gratis) til klienterne....
Mh.t. helingstiden, så må du lige uddybe ovenstående for at jeg evt.
kan komme med et gæt.
Skriv også gerne om, hviken type forbinding du bruger, lægger du noget
i såret og fejler du ellers noget (diabetes eksempelvis)?

> Er der nogen erfaringer ?
> Det bøvler en del i hverdagen

En del proff erfaring
Hvorfor bøvler det?
--

/kat
---

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 27-04-02 20:16

Kat wrote:

> [...]
> tilfældet?
> Du bliver nød til at fortælle lidt mere om størrelse og dybde i cm.

En ca 5 * 2 cm og 1,5 cm dyb oval udskåret i mellemkødet, og en
knap så dyb, men lige så stor firkant 3 cm nord for anus næsten
midt mellem balderne.

> Hvorfor får du ikke forbindingerne af hjemmesygeplejersken? Er det
> virkelig gået så meget ned af bakke i hjemmeplene de sidste år??? Jeg
> havde det da altid med ud (gratis) til klienterne....

Ja, jeg fik da "en masse" da hun var der, de tre dage hun kom,
men det var nu kun til ca 8 dage, og så fik jeg ved selvhenter
de sidste 30 stk Nissan 10 * 10 hun havde, og har efter 14 dages
leveringstid fået 50 mere.
Ellers fik jeg Melolin ved lægen, ca 15 stk, og det er de eneste
apoteket har på lager i 10 stk ad gangen.
Dertil 2 * 10 meter Mefix til fæstning.

Men jeg tror ikke hjemmesygeplejersken (eller lægen) har prøvet
det før, hun ringede specielt til sygehuset for at sikre sig, at
almindelig brusning ved skifte var rengøring nok.

> [...]
> Skriv også gerne om, hviken type forbinding du bruger, lægger du noget
> i såret og fejler du ellers noget (diabetes eksempelvis)?

Det var kun de første tre dage, der blev lagt net ind, af
sygeplejersken, ellers compres der skiftes ca hver dag, eller
mere præcis sker det ved hver afføring.
Compres bruges med Nissan (blød og fylder lidt) til mellemkødet,
som jeg sidder på, og Melolin imellem balderne, da det sidder
bedre til, og dermed suger puds bedre uden at det smitter af på
tøjet.

Ingen andre sygdomme, men ryger (fy sagde lægen) og er ellers en
relativ hurtig heler ved småsår, en - to dage.
Ellers har jeg brugt Celeston Valerat et par gange for at holde
noget PPP nede på hænderne.

> En del proff erfaring
> Hvorfor bøvler det?

Især på grund af såret i mellemkødet, og jeg har en del stille-
siddende arbejde, herunder bilkørsel, som dog ikke er det værste,
når man ikke vrider sig i sædet.
Og har fået brugt ståstilling ved skrivebordet på arbejde.

Men ellers har jeg fornemmelse af, at småskorper på såret kan
irritere, og de hyppige skift giver anledning til nogen
irritation og småblødninger.

Udfra de billeder, jeg løbende tager (kan ikke se den ene)
synes jeg det er meget begrænset, hvor meget de er blevet
mindre på de næsten to mdr.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Kat

Dato : 28-04-02 09:08

Erik G. Christensen Skrev:

> En ca 5 * 2 cm og 1,5 cm dyb oval udskåret i mellemkødet, og en
> knap så dyb, men lige så stor firkant 3 cm nord for anus næsten
> midt mellem balderne.

Det er jo rimeligt stort, men du skriver knap så dyb. Hvad mener du
der? Sårhelingen sker nemlig nedefra, så dybden er også en afgørende
tidsfaktor.

> [...]
> leveringstid fået 50 mere.
> Ellers fik jeg Melolin ved lægen, ca 15 stk, og det er de eneste
> apoteket har på lager i 10 stk ad gangen.

Hvorfor kommer sygeplejersken ikke hos dig mere? Du kan vel altid
ringe til hende ved behov? Eller går du til kontrol ved lægen?
Jeg har svært ved at forstå, at du selv, sådan som jeg læser det, har
ansvaret for noget du ikke kan se rigtigt og ikke har forstand på. Det
synes jeg, at du skulle tage at pointere overfor en eller anden.
Og hvorfor har man f.eks. ikke valgt at sekundær suturere (sy dig
efter infektionen er væk) dig på hospitalet?
Hvorfor bliver dine sår ikke ophelet i fugtigt miljø med f.e.ks.
Aquacel
http://www.dressings.org/Dressings/aquacel.html (dette bruger mit
hospital til ALLE åbne sår). Det er en forbinding som skal ned i
såret, som holder på væsken og bliver til en slags gel. Den kan ligge
i op til 7 dage, således at såret kan få ro til opheling. Vi skifter
nu senest hver 2.-3. dag. og hver dag ved nye sår og infektioner.

> Men jeg tror ikke hjemmesygeplejersken (eller lægen) har prøvet
> det før, hun ringede specielt til sygehuset for at sikre sig, at
> almindelig brusning ved skifte var rengøring nok.

Er der ikke en ortopædkirurgisk afdeling eller mave-tarmkirurgisk
afdeling på det sygehus? Du kan da selv ringe til dem (gerne
sygeplejerskerne for de ved som regel meere om sår end lægerne gør!)
og spørge, om det er det rigtige, du har gang i

> [...]
> som jeg sidder på, og Melolin imellem balderne, da det sidder
> bedre til, og dermed suger puds bedre uden at det smitter af på

Ja, det kan være noget værre griseri og gøre meget ondt!
Men det der falder mig i øjenene her, er at du bruger tørre
forbindinger - og KUN det. Det er jo ikke godt for ophelingen!
Jeg kan godt se, at det nok så kommer til at væske lidt mere, men så
må du pakke det mere ind.

> [...]
> når man ikke vrider sig i sædet.
> Og har fået brugt ståstilling ved skrivebordet på arbejde.

Det bedste ville være, at du bare lå på maven og på siden, men det er
liiidt svært i bilen og på jobbet!

> Men ellers har jeg fornemmelse af, at småskorper på såret kan
> irritere, og de hyppige skift giver anledning til nogen
> irritation og småblødninger.

Det har du så ganske ret i. De små nye celler, der dannes hele tiden,
sidder du og gnider af og derved er såret længere tid om at hele. Det
er de samme celler der kan lide at have det fugtigt og 37 grader varmt
(hvad er vandtemp. når du skifter sår?). Hver gang du skifter sår og
evt. putter køligt vand på, så stopper du sårhelingen i x antal mange
timer - indtil såret er 37 grader varmt igen og fugtigt (hvis det kan
blive det p.g.a. din tørre forbinding), og nye celler kan dannes.

> Udfra de billeder, jeg løbende tager (kan ikke se den ene)
> synes jeg det er meget begrænset, hvor meget de er blevet
> mindre på de næsten to mdr.

2 MDR?????????????????????????
Der er noget helt galt!!!!!!! Andet kan jeg ikke sige.
Du må sku tale højt til en eller anden, så der kan blive taget hånd om
det her.
Godt nok er sårbehandling lavstatusområde hos lægerne, men du kan da
ikke gå sådan rundt! I 2 MDR.!!!!!!!!!!
Jeg er chokeret........

Hvis du vil vide mere om din ophelingsproces, så kan du evt. læse mere
her:

> --
> Regards Erik G. Christensen
> Ikke ansvarlig for en ski'

Du bliver sørme nød til at være ansvarlig overfor din egen krop
--

/kat
---

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 29-04-02 06:41

Kat wrote:

> Det er jo rimeligt stort, men du skriver knap så dyb. Hvad mener du
> der?

Tja, det er bedst beskrevet som et halvcirkeludsnit med længde
på 4 - 5 cm, radius ca 2 cm, og vel ca 1 cm under den normale
overflade.

> Hvorfor kommer sygeplejersken ikke hos dig mere? Du kan vel altid
> ringe til hende ved behov?

På udskrivningen fra dagkirugisk afdeling var det bestilt.
Og jeg har ikke indtryk af, at hun har noget ansvar for det
mere, det var ihvertfald meldingen, da jeg fik hendes sidste
compresser.

> Eller går du til kontrol ved lægen?

Jeg har været der to gange efter ca 1 og to uger, men selv
efter flere gange direkte spørgsmål, har jeg intet kunne få
om prognose, end ikke tilnærmelsesvis.
Men en hel masse udenomssnak, som nævnt at rygere heler lang-
sommere m.v., at jeg skulle drikke nok væske, og iøvrigt se
efter at såret ikke voksede sammen udefra (lukkede), og ellers
at det ikke ville være muligt aelv at anvende hydrokolloid
compress, da de skal placeres rimeligt præcist og være under
næsten daglig kontrol.

> Jeg har svært ved at forstå, at du selv, sådan som jeg læser det, har
> ansvaret for noget du ikke kan se rigtigt og ikke har forstand på.

Efter en del surfing på google i påsken, er jeg ved at tro, at
jeg ved næsten lige så meget som mine to lokale behandlere.
Og så har jeg lidt baggrundudd. der ikke gør det helt umuligt
at anvende lægelatin, så jeg har da et rimeligt indtryk af
diskussionen om sårheling, og også en del engelsksprogede
beskrivelse af problematikken.

Det eneste konkrete, jeg fandt der, var en to liniers
bekrivelse af en engelsk læge, med bemærkning om, at det
blot lige skulle smertestilles en dag eller to, og lidt
blødt på stolen, så var man klar til arbejdet, og fuld-
stændig opheling efter 4 til 6 uger.
Det ligner nu mest et dræn forløb.

Men det med at se den bagerste er et problem, men det klarer
jeg med digitalkameraet.

> Det
> synes jeg, at du skulle tage at pointere overfor en eller anden.

Ja, hvem ? jeg kan vel ikke pine lægen til en prognose ?

> Og hvorfor har man f.eks. ikke valgt at sekundær suturere (sy dig
> efter infektionen er væk) dig på hospitalet?

Det er et led i sikkerheden for, at alle, også de dyberegående
fistler kan udtømmes, uden ny opsamling.

> Hvorfor bliver dine sår ikke ophelet i fugtigt miljø med f.e.ks.

Se ovenstående, det har jeg foreslået, men hjemmesygeplejersken
havde end ikke forslag til, hvilket compress og placeringsystem,
jeg skulle anvende.

> [...]
> sygeplejerskerne for de ved som regel meere om sår end lægerne gør!)
> og spørge, om det er det rigtige, du har gang i

Dagkirugisk, der bekræfter, at det nu er egen læge, der står for
det videre.

> [...]
> forbindinger - og KUN det. Det er jo ikke godt for ophelingen!
> Jeg kan godt se, at det nok så kommer til at væske lidt mere, men så

Det er derfor, jeg anvender to slags, til hvert sted.

> Det bedste ville være, at du bare lå på maven og på siden, men det er
> liiidt svært i bilen og på jobbet!

Jeg tror ikke, at mine kunder vil synes at en regnskabsgennemgang
med mig liggende på sofaen vil være en reel mulighed

> [...]
> timer - indtil såret er 37 grader varmt igen og fugtigt (hvis det kan
> blive det p.g.a. din tørre forbinding), og nye celler kan dannes.

Ca 36 / 37 grader, den havde jeg gradet
Og lidt lufttørring, men ingen aftørring, det kan dog irritere
lidt på vedhæftningsstederne.

> 2 MDR?????????????????????????
> Der er noget helt galt!!!!!!! Andet kan jeg ikke sige.

Ja, fra 1. marts d.å. er da 7 uger til nu.

> Hvis du vil vide mere om din ophelingsproces, så kan du evt. læse mere
> her:

Jeg har som nævnt været på de danske sites, men der er intet konkret
om netop denne form for sårheling.
Inclusiv diverse amters anbefalinger, instrukser m.v.

> Du bliver sørme nød til at være ansvarlig overfor din egen krop

Tja, det er vel bl.a. forskellen mellem at skrive her, også ikke
gøre det

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen

Fra : Kat

Dato : 29-04-02 20:53

"Erik G. Christensen" skrev:

> Tja, det er bedst beskrevet som et halvcirkeludsnit med længde
> på 4 - 5 cm, radius ca 2 cm, og vel ca 1 cm under den normale
> overflade.

1 cm under normal ovrflade, så er du jo godt på vej Men jeg kan nu
godt forstå at du gerne vil have det overstået efter så lang tid!

> På udskrivningen fra dagkirugisk afdeling var det bestilt.
> Og jeg har ikke indtryk af, at hun har noget ansvar for det
> mere, det var ihvertfald meldingen, da jeg fik hendes sidste
> compresser.

Det var da en mærkelig udmelding, da du jo stadigvæk har brug for
sårskift og sårtilsyn af en kyndig (IMO).

> [...]
> at det ikke ville være muligt aelv at anvende hydrokolloid
> compress, da de skal placeres rimeligt præcist og være under

Som du selv tidligere er inde på, så tror jeg ikke, at dine fagfolk
har megen forstand på sår og er noget vattede. Men man kan jo ikke
tvinge svar ud af folk der ikke er kloge på svarene, med mindre at man
vil have en løgn.

> Men det med at se den bagerste er et problem, men det klarer
> jeg med digitalkameraet.

Jeg kan sku ikke lade være med at smile her Det må se liiiidt
sjovt ud!
Her ville sygeplejersken da være lidt mere handy

> Ja, hvem ? jeg kan vel ikke pine lægen til en prognose ?

Hospitalet f.eks. De er vant til at se på den slags dagligt, hvis de
ellers ligger i et nogenlunde normalt optageområde i DK. Så de må sku
da for....kunne sige et eller andet til dig. Jeg synes, at du lader
dig spise for nemt af med deres dagkirurgiske afdeling!

> Det er et led i sikkerheden for, at alle, også de dyberegående
> fistler kan udtømmes, uden ny opsamling.

Se, det med fistlen kan jeg forstå, men da ikke den anden byld - med
mindre at man er bange for, at du er god til at danne fistler.

> Se ovenstående, det har jeg foreslået, men hjemmesygeplejersken
> havde end ikke forslag til, hvilket compress og placeringsystem,
> jeg skulle anvende.

Tsk tsk.....jeg er flov på mit fags vegne Så må hun da hjem og
læse eller ringe til en eller anden. Du skal ikke bilde mig ind at hun
ikke har et par skinnebenssår i sit område!? Så lidt må hun da
vide....

> Dagkirugisk, der bekræfter, at det nu er egen læge, der står for
> det videre.

Det er da meget muligt, men når han nu ikke ved alt for meget om det,
så må de da lige tage sig sammen og lure lidt på dig, hva´!?
Jeg kan fortælle dig, at hos os er man indlagt indtil man bliver
sutureret, bliver næsten dagligt skiftet på operationsgangen, får
indlagt mesher gratis og bliver tilbudt ambulant kontrol. Og det er
vel at mærke i det fattige HS!

> Ca 36 / 37 grader, den havde jeg gradet
> Og lidt lufttørring, men ingen aftørring, det kan dog irritere
> lidt på vedhæftningsstederne.

Det er sørme godt gjort, at du selv skal greje den slags. Men hvor er
du dog selv fornuftig

> Ja, fra 1. marts d.å. er da 7 uger til nu.

Og jeg vil gætte på, at du, med den fart, kan gå i endnu 4 uger

> Tja, det er vel bl.a. forskellen mellem at skrive her, også ikke
> gøre det

Ja, det var egentlig også det jeg mente men ikke fik med
--

/kat
---

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-05-02 19:27

Kat wrote:

> Jeg kan sku ikke lade være med at smile her Det må se liiiidt
> sjovt ud!
> Her ville sygeplejersken da være lidt mere handy

Nå, jeg bor i et lille lokalsamfund, og egentlig tror jeg,
at hjemmesygeplejersken fik kvapapelser da det gik op for
hende, at selv om min ex kone var til stede de to første
dage, men ikke videre, så måtte hun hellere komme væk hurtigst
muligt, hvilket er underbygget af, at hun end ikke skiftede
den sidste dag, hun var her, efter at hun havde tjekket det
med bruserem.

> [...]
> da for....kunne sige et eller andet til dig. Jeg synes, at du lader
> dig spise for nemt af med deres dagkirurgiske afdeling!

Jeg har vist kun brugt en spørgeskemaundersøgelse, og her argumenteret
for en bedre efterbehandlingsoplysning, men, om det virker..

> [...]
> læse eller ringe til en eller anden. Du skal ikke bilde mig ind at hun
> ikke har et par skinnebenssår i sit område!? Så lidt må hun da

Lige det her, er ikke at sammenligne med hverken skinnebenssår eller
liggesår, både pågrund af placering og årsag.

> [...]
> sutureret, bliver næsten dagligt skiftet på operationsgangen, får
> indlagt mesher gratis og bliver tilbudt ambulant kontrol. Og det er

Også ved åben perianalabcessis operation ?

Det er jo netop en del af behandlingen, at det skal hele fra
"bunden" af, jeg er enig med dig om muligheden for anvendelse
af hydrokolloid compres, men jeg tror ikke at det er en "anerkendt"
behandling, og dermed ikke en erkendt behandling, og derfor
ikke noget, hjemmesygeplejesker eller læger aner noget om

NB. der er måske derfor HS er fattig, de bruger mulighederne for
at pleje patienterne

Og grundlæggende skal du have tak for at bekræfte min egen opfattelse
af, at netop efterbehandling ikke er et attraktivt område for
lægelig forskning,
men efter min sidste billedkontrol, tror jeg dit bud er rimeligt,
med hensyn til restperiode, måske et par uger mere,
men nu er epithelet næsten halvvejs inde på midten af sårområdet,
så den sidste tid er gået stærkt.

Måske pga af dine kommentarer

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen