Farve String!
Fra : Truti

Dato : 26-04-02 17:11

Hvad skal jeg gøre for at på en simpel printf til at lave et farve out put:

printf("Dette Skulle Gerne Være Grønt");

Jeg har fundet ud af at man kan bruge ASCII farve men det lader sig ikke
rigtig gøre!

Nogle der har en mulighed på dette problem ?

Truti

Fra : Leo Laursen

Dato : 26-04-02 17:48

Fri, 26 Apr 2002 18:11:16 +0200, skrev Truti <maac@mail1.stofanet.dk>:
> [...]

> rigtig gøre!

> Nogle der har en mulighed på dette problem ?

Mon ikke det afhænger hvilken terminal type du laver output til ?

På linux kan du bruge ANSI escape sekvenser på de fleste terminaler.

F.eks: printf("\033[1;32mDette Skulle Gerne Være Grønt\033[0m");

"\033[1;32" giver lys(1) grøn(32).

Leo
--
<Knghtbrd> glDisable (GL_BUGS);
<Endy> heh

Fra : Kent Friis

Dato : 26-04-02 18:23

Den Fri, 26 Apr 2002 16:47:43 +0000 (UTC) skrev Leo Laursen:

>Mon ikke det afhænger hvilken terminal type du laver output til ?
>
>På linux kan du bruge ANSI escape sekvenser på de fleste terminaler.

De fleste terminaler? Konsollen og diverse Xterms kan, men drudover?

>F.eks: printf("\033[1;32mDette Skulle Gerne Være Grønt\033[0m");

Det gav:

;32mDette Skulle Gerne Vfre Grxnt

~10 linier nede, og med cursoren stående på samme linie som teksten,
på min HP 700/41 terminal.

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Leo Laursen

Dato : 26-04-02 20:45

Fri, 26 Apr 2002 17:22:42 +0000 (UTC), skrev Kent Friis
<leeloo@phreaker.net>:

> De fleste terminaler? Konsollen og diverse Xterms kan, men drudover?

Forkert orvalg fra min side; jeg mente "de fleste" i betydningen de mest
almindeligt forekommende, hvilket er de samme som du nævner.

> Det gav:

> ;32mDette Skulle Gerne Vfre Grxnt

> ~10 linier nede, og med cursoren stående på samme linie som teksten,
> på min HP 700/41 terminal.

Interessant.
Det understreger vigtigheden af at præcisere sine spørgsmål.

Der blev jo bedt om eksempler, uden nogen yderligere oplysninger.

Leo
--
What we see depends on mainly what we look for.
      -- John Lubbock

Fra : Byrial Jensen

Dato : 27-04-02 16:02

Truti <maac@mail1.stofanet.dk> skrev:
> [...]
> rigtig gøre!
>
> Nogle der har en mulighed på dette problem ?

Det kan ikke gøres portabelt, men det der kommer tættest på, er nok
at bruge et standard termninalhåndteringsbibliotek som curses som fås
til mange systemer og kan styre mange typer terminaler.

#include <curses.h>
int main()
{
initscr(); /* Initialiser curses */
start_color(); /* Initialiser farver */
init_pair(1, COLOR_GREEN, COLOR_BLACK); /* Initialiser farvepar 1 */
attrset(COLOR_PAIR(1)); /* Brug farvepar 1 */
printw("Dette Skulle Gerne Være Grønt"); /* Skriv tekst */
refresh(); /* Opdater terminal */
endwin(); /* Nedluk curses og retabler terminalindstillinger */
return 0;
}

Bemærk at ovenstående kun er en skitse som ikke tjekker for
eventuelle fejl, men bare smider de forskellige funktioners
returværdier væk.