Advarsel: Hvis dit barn for diagnosen DAMP~
Fra : :-\)

Dato : 26-04-02 10:46

Hej
Læste lige en uhyggelig artikel om udviklingen af diagnosen DAMP børn.
"Sygdommen" er godkendt ved håndsoprækning på en psykiaterkonferance, og
siden da er antallet af DAMP diagnoser steget med 64%.
Lyder som om de doper vores børn uden anden grund en penge til psykiatere og
medicinindustrien.
Blandt de kriterier der bruges til at stille diagnosen DAMP bruges: barnet
har vanskeligt ved at lege stille, taler for meget og har svært ved at finde
ting. De kriterier passer vel nærmest på samtlige børn og de fleste voksne,
inklusiv mine børn og min kone

Siden der blev oprettet tilskud til forældre med "DAMP" børn er mængden af
"DAMP" børn tredoblet fra 1985 til 1997.
Siden 1988 er mængden af "DAMP" børn bare i København steget med 178%

Medicinen som bruges på "DAMP" børn hedder ritalin, og bivirkningerne er
"sjovt" nok ,,,tvangsmæssig tale, stærk irritation med humørskift og
søvnløshed, var det ikke det de skulle helbrede barnet for.
Sygesikringen i Danmark nægter at anerkende den officielle diagnose DAMP

Venlig hilsen
Bjarne Gorking
-----------------------
forælder til 2 dampbørn?????????

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 27-04-02 08:56

"" <the_last_dane@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> søvnløshed, var det ikke det de skulle helbrede barnet for.
> Sygesikringen i Danmark nægter at anerkende den officielle diagnose DAMP

Hvis du virkelig var forælder til to DAMP-børn, ville
du slet ikke skrive dette indlæg, så ville du med kyshånd
tage imod hjælp - endog Ritalin, som faktisk er en meget
stor hjælp til børnene, der har svær DAMP.

Prøv engang at sætte dig ind i dette emne, i stedet
for hovedløst at kaste en fordom på bordet.

Det eneste, du får ud af dette her, er, at du giver de forældre,
hvis DAMP-børn får Ritalin, dårlig samvittighed - og tro mig,
de har de slemt nok i forvejen. De fleste ægteskaber med
et DAMP-barn går i stykker pga. belastningen - der er jo ingen
grund til at gøre det værre, vel?

Vi er jo nok en del stykker, der kunne ønske os, at Ritalin
havde været på banen noget før, så kunne det jo godt være,
at der var mange ting, der havde set meget anderledes ud.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Nina Hald

Dato : 27-04-02 12:16

Hej
Diagnosen DAMP bliver bestemt ikke brugt i flæng og har ikke specielt meget
med de kriterier du siger gælder.
Et DAMP-barn har svært ved at forstå og huske regler og normer for
almindelig opførsel, de kan ikke lades alene, og skal helst holdes i meget
kort snor for ikke at lave ulykker, det kan foreksempel være at begynde at
åbne makreldåserne inde i forretningen eller klippe hul i sofaen eller prøve
at skære fingeren af sig selv, vel at mærke i en alder af 10-12 år og ikke
4-5.
Ja de råber højere for at blive hørt, og de er meget urolige En dag med et
DAMP-barn kan nærmest beskrives som at gå i et minefelt, når barnet ikke
forstår og husker de almindelige regler, f.eks ikke at skide i badevandet,
kun hælde mælk til kanten af glasset, ikke rive tapetet af væggene, ikke
proppe ting i ørene, hvordan kan man så vende ryggen til dem?
Tit når man så konfronterer DAMP-barnet med hvad det har gjort galt, vel at
mærke uden at skælde ud, skriger barnet så højt og længe at det kan besvime,
fordi det ikke selv er klar over at det har gjort noget galt.
Diagnosen DAMP kommer tit så sent i et barns liv, at forældrene næsten har
mistet evnen til at få deres familie til at fungere, familien isolerer sig
selv for at beskytte barnet og andre for de ting barnet kan finde på.
Når så barnet endelig får hjælp er det sidste familien behøver en bestemt
ikke særlig oplysende eller rigtig kommentar fra en der selv mener at vide
bedre.

Venlig hilsen Nina Hald.

--
Venlig hilsen Nina Hald
Fjern XX fra min e-mail hvis du vil skrive privat.

Fra : www.Tjekmig.dk

Dato : 29-04-02 08:13

Nina, jeg giver dig ret i , at et barn der opfører sig, som du beskriver
det, er et DAMP barn.
Men nogle af de forældre jeg møder, har bare et barn, som feks. er ordblind,
og jeg synes ikke det er rigtigt, at få sådan et barn diagnosteret med DAMP,
og derefter fylde det med medicin.

Det er for nemt for folk, med et problem, at bare få en psykiater til at
konstantere DAMP,
og det forekommer, selvom det ikke burde. Desværre...

MVH Cia

Fra : www.Tjekmig.dk

Dato : 29-04-02 08:02

Jeg vil give dig ret i , at diagnosen DAMP, bliver stillet for nemt i dette
land.
Kender selv et forældrepar med et DAMP- barn. De har valgt, at tage hånd om
det,
uden brug af medicin. Hvor sundt er det egengtligt for et barn, at blive
fyldt med medicin ?

Så et amerikansk program, hvor et forældrepar mistede deres søn, fordi at
medicin mod DAMP
havde ødelagt hans lever. Jeg ved dog ikke om det var ritolin, der blev
brugt.

Kender et andet par, som fik deres søn diagnoseret med DAMP. Han får nu
medicin for det.
I mine øjne er han en ganske almindelig fungerende dreng. Hvor sundt er det
så, at fylde ham med medicin ?
Børn er forskellige. Det har de lov at være. Det betyder ikke nødvendigvis,
at de fejler noget.
Måske skal man også tænke på sit barns fremtid, inden man får dem stemplet,
med en eller anden diagnose....

MVH. CIA

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 29-04-02 15:26

Hej Alle

On Mon, 29 Apr 2002 09:02:28 +0200, "www.Tjekmig.dk"
<sander@tjekmig.dk> wrote:

> [...]
>det,
>uden brug af medicin. Hvor sundt er det egengtligt for et barn, at blive

Om der bliver stillet formange diagnoser, kommer vel an på hvor mange
børn der har det, for at have DAMP skal barnet have
Opmærksomhedsforstyrrelse, impulsiv og hyperaktiv adfærd
(hyperkinetisk forstyrrelse), motoriske forstyrrelser samt
sanseforstyrrelser, der er fundet ved psykologiske tests. Og har de
det ja, så er diagnosen rigtig, men man kan også opleve at børnehave
el. skole "gerne vil have" en diagnose men så er det op til psykologen
og finder de ikke mindst 2 af de 3 ting så kan man ikke stille
diagnosen.

Vores den lille (10 år) kom til psykolog (i børnehaven) men han kunne
kun finde hyberaktiv og opmærksomhedsforstyrelser, så det blev bare
til, "Et meget aktivt barn" jeg havde selv tjekket tingene inden
besøget så jeg ikke blev overrumplet med en diagnose der var forkert.

Prøv selv at tjekke http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/damp.htm

>Så et amerikansk program, hvor et forældrepar mistede deres søn, fordi at
>medicin mod DAMP
>havde ødelagt hans lever. Jeg ved dog ikke om det var ritolin, der blev
>brugt.

Det er det men i væsentlig højer dosis end i danmak.

> [...]
>medicin for det.
>I mine øjne er han en ganske almindelig fungerende dreng. Hvor sundt er det

Vore den store (spastiker 14 år) er også "almindelig fungerende" i
andres øjne, men de kan heller ikke se de enormt mange timer der er
lagt i at hun virker sådan ude.

Jeg spurte om det samme da lægerne foreslog ritalin til hende i 3 kl.
men sagde ok vi prøver. Skolen lavede en læse/stave test på hende
inden hun startede på pillerne der var hun på før skole nivu hun
startede på pillerne en mandag og onsdag testede de hende igen, så lå
hun pluselig på slut 2 kl. nivu.

Pillerne er ikke et vidunder middel som man bare kan spise som slik
men i de tilfælde hvor der er lægelig grund og man kan se en
forbedring i barnets trivsel, der bør man give barnet dem.

> [...]
>at de fejler noget.
>Måske skal man også tænke på sit barns fremtid, inden man får dem stemplet,

Helt sikkert men hvis du snakker med voksne, som havde DAMP som børn,
får du opfattelsen at de har været udsat for krænkelser, da deres
hverdag næsten kun har været negativ.

MVH

Winnie

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : dkwM327

Dato : 09-05-02 23:03

":-\)" skrev d. 26-04-02 10:46 dette indlæg :
> [...]
> søvnløshed, var det ikke det de skulle helbrede barnet for.
> Sygesikringen i Danmark nægter at anerkende den officielle diagnose

Hej Bjarne Gorking

Ja - havde du tænkt dig at læger og medecinalindustrien - i al
almindelighed er interesseret i at gøre sig selv arbejdsløse - ved at
hjælpe folk af med deres sygdomme ?

Vil du have at dine børn skal blive raske, skal du helt sikkert lægge
kursen om !
Spørgsmålet er så, om du vil gøre den indsats som er nødvendig ?

med venlig hilsen
steen.hansen@dk2net.dk

http://www.kandu.dk/