FT-1801   Norske Livregiment Kbh.
Fra : Michael Preben Dunca~

Dato : 26-04-02 08:58

Jeg har fundet "Hans Henrich Holst 28år" i FT-1801 Hof- & Militæretaten
der er han Sergent i Norske Livregiment.

Mit spørgsmål til jer er, kan man derved antage at han så stammer fra
Norge??

--
Duncan-Bendix@mail.tele.dk

Fra : Per Lilje

Dato : 26-04-02 09:19

Jeg vil anta det dreier seg om den "Kongelige Livgarde til Fods". Denne var
vervet, flertallet av mannskapene (noe over 70%) var norske, de øvrige dels
danske, dels utlendinger (tyske). Stambøker (også som mikrofilm) befinner seg i
Rigsarkivet i København, der alle mannskaper er ført opp, bl.a. med fødested. Den
første norske nasjonalsang, "Til Norge, Kiempers Fødeland", ble skrevet av
daværende teologistudent (senere biskop i Bergen) Johan Nordahl Brun til støtte
for norske gardere som protesterte mot at de norske soldater i livgarden skulle
overføres til andre (danske) regimenter. Dette skjedde 21. desember 1771, men
protestene var så sterke at kongen vedtok å gjennopprette livgarden igjen etter
en måned (20. januar 1772) og føre de norske soldatene tilbake til den.

Hilsen Per B. Lilje, Oslo

Fra : lafo

Dato : 29-04-02 13:38

Norske Livregiment har ikke noget med Livgarden at gøre.

Regimentet blev oprettet 1657 som Lübbes Regiment, og har haft mange andre
navne. I perioden 1764-1819 NORSKE LIVREGIMENT. Ophæves 1951 som 2.
Bataillon.

Litteratur: Rockstroh: Fortællinger af 2. bataillons historie 1657 - 1907.

Stambøger skal søges under 2. Bataillon på Rigsarkivet.

med venlig hilsen

Henrik Olsen

"Per Lilje" <lilje@ulrik.uio.no> skrev i en news:aab2h8$8me$1@readme.uio.no

Fra : Per Lilje

Dato : 29-04-02 14:25

Ja, her har jeg tullet, eller rettere blitt forledet av at jeg visste at de aller
fleste mannskaper i Livgarden til Fods var norske ca. 1800. I den DANSKE arme
(fra 1648 til 1814 var det en separat norsk og en separat dansk arme) var det et
dansk infanteriregiment som het "Norske Livregiment til Fods" og et som het
"Danske Livregiment til Fods". Dette var de to rangeldste
infanteriregimenter i den danske arme. Flertallet av gevorbne mannskaper i danske
regimenter var jo tyske, mens en del var norske, en del danske en del fra
herugdømmene og enkelte fra andre land. Utskrevne mannskaper var danske.
Men se stambogen!

Per B. Lilje

Fra : Charlotte Kjeldsen

Dato : 05-10-02 15:10

Er det Hans Henrik Holst som blev gift med Sofie du her omtaler ???

v.h.
C. Kjeldsen.