Retrieverracer - forskelle/ligheder?
Fra : Ann K

Dato : 26-04-02 08:39

Hejsa.
Måske lidt kynisk, men også praktisk...
Manden herhjemme er på jagt efter Sifs afløser.... Han må jo nok
desværre se i øjnene, at vores dejlige lab-x ikke vil kunne holde sin
aftale om at blive mindst 20 år...
(Bare rolig - lige nu har hun det ellers godt... men hun bliver stadig
en anelse stivbenet efter en lang gåtur
Efter en god del spørgen sig for, har han efterhånden fået en ide om om
sin ønske-blandingshund... men hvem siger at sådan en blanding er til at
anskaffe, når det engang bliver aktuelt? (ønske-blandingen er et mix af
korthåret hønsehund, flatcoated og golden = en af de bedste
arbejdshunde, vi har set længe!)

Manden har så kigget på de forskellige retrievere... som udgangspunkt er
det jo en hund, med de egenskaber som ret. "står for", han ønsker... Men
det er vaskeligt at finde den helt rigtige race. Han er umiddelbart mest
tiltalt af flatteren, men også chesapeake bay virker tiltalende - og
naboens toller er en virkelig pragtfuld vaps, men måske en anelse for
lille :)
Hans planer med hunden vil være sweiss-træning - muligvis også
beredskabets redningshunde... Dvs hunden vil blive brugt! Og skal derfor
kunne bruges...
Manden sætter pris på en livlig, venlig, glad hund... der har rimeligt
let ved at lære (dvs ælsker at blive brugt) + kan tænke selv i de
tilfælde, hvor han ikke lige er i nærheden - og som ikke bliver alt for
fikseret på fx bolde og guffer (derfor er den madglade lab lidt ude af
billedet ;) Men samtidig skal hunden også i de situationer, hvor der
ikke sker noget, kunne slappe helt af og bare ligge og dovne... Hunden
skal kunne klare at der (meget sjældent!!!) er dage, hvor den ikke
nødvendigvis bliver aktiveret, luftet og trænet i flere timer... den
skal kunne være alene hjemme i max 6 timer dagligt... og allerhelst have
en pels med så minimal pelspleje som muligt... Racen skal være hårdfør
overfor det danske vejr + have en robust kropsbygning... Og fremfor alt;
det skal være en god "menneskehund" - dvs en meget signalfølsom race
(som fx vores sheltie) er ikke på ønskelisten!

Denne NG rummer efterhånden ejere af så mange forskellige ret.racer, så
det må da være muligt at kunne få nogle kvalificerede bud på racevalg

Men Manden ønsker ikke kun de positive sider ved en race... også gerne
info om hvad han skal passe på med ( fx arvelige sygdomme, stress,
osv)...

Nogle gode ideer?

Mvh Ann

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 28-04-02 09:59

Hej
Vi, min mand og jeg, har talt lidt om jeres mail. Jeg har haft Labber hele
mit liv og min mand havde en golden da vi mødte hinanden (i 1978), herefter
overtog han træningen af min Lab og opnåede bl.a. et brugschampionat på en
søn af denne. Jeg synes nok at din mands ønsker meget passer på en god Lab,
d.v.s. ikke en af udstillingstype, men nok heller ikke en formel 1´er. Kan I
finde en af den "gammeldags" type (hviket er næsten umuligt) er det helt
bestemt den rette hund. Min mand, derimod, mener at jeres behov fint ville
kunne udfyldes af en Golden, helst ikke udstillingstypen, men evt. den lidt
mindre jagtgolden. Det er en aktiv og lærevillig hund, der også kan være
rolig indendøre, meget glad og venlig overfor mennesker og andre dyr. Besøg
evt. nogle Retrieveraktiviteter for at se hvad I kan lide, her kan I også se
brugsegenskaberne (i hvert fald på markprøverne). Vores mening er at en
Flatter er for aktiv til jeres behov, jeg tror aldrig jeg har hørt om en
Flat på Sweiss, men det er nu heller ikke der vi følger så meget med
Chesapeaken har et lidt specielt temperament, kan virke lidt hård. Men
stadig er det ikke her min viden er størst.
Alle Retrieverne har problemer med HD og albuedysplasi (som desværre mange
andre racer også har) men ser man sig for er det generelt sunde hunde uden
de helt store sundhedsproblemer. pelsplejen er heller ikke så stort et
problem, selvfølgelig kræver en golden og en flatter lidt mere end de
korthårede.
At kende en enkelt blandingshund med gode evner betyder desværre ikke at
alle blandinger af samme racer vil falde ligesådan ud. Det er jo det der er
det sjove ved blandinger, ikke to er ens
Håber at I kan bruge noget af dette
Hilsen Vibeke L

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-05-02 09:18

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:aab083$91l$1@sunsite.dk...
> Hejsa.

Hej

> [...]
> tiltalt af flatteren, men også chesapeake bay virker tiltalende - og
> naboens toller er en virkelig pragtfuld vaps, men måske en anelse for

Vi har en flat tæve på snart 2½ år.
Den bliver trænet som app. jagthund, til brug på markpprøver etc.
Det er en race der meget gerne vil arbejde.

> [...]
> det skal være en god "menneskehund" - dvs en meget signalfølsom race
> (som fx vores sheltie) er ikke på ønskelisten!

Jeg mener at ovenstående ting passer meget godt på en flat.

> [...]
>
> Men Manden ønsker ikke kun de positive sider ved en race... også gerne
> info om hvad han skal passe på med ( fx arvelige sygdomme, stress,

Så vidt jeg er orienteret (fra min dyrlæge) er flat'ere en af de store racer
med mindst HD og Albue problemer.
Desuden er hudproblemer også sjældent.

mvh

Christian

Fra : Kr Kristensen

Dato : 28-05-02 16:13

Vi har vores 2 flatter.
Det er en meget lydig race meget familievenlig ivrig efter at tilfredsstille
sin herre
negative ting
man må ikke gå for hårdt frem med træning da dette vil stresse unden stille
og rolig en ting af gangen så får man en meget god hund.
kr

Fra : Torben Møller-nielse~

Dato : 14-05-02 08:10

Hej,

Det lyder som om, at en chesapeake lige er sagen for Jer. Jeg har en
tæve på 1 år, som stort set passer på jeres ønsker. Chase, som den
hedder, er en dejlig familiehund, som forguder vores datter på 1½, og er
meget venlig overfor fremmede, når de først er lukket ind.
Chessen er en suveræn jagthund, specielt til vandapportering (de kan
huske op til 31 emner), har en vandskyende pels, som fældes to gange
årligt, og de er usædvanligt fysisk stærke. Vores tæve vejer ca. 30 kg
nu og bliver ikke meget større. Moderen er schweiss-hund og faderen er
en meget højt præmieret jagthund fra USA. Chesapeaken er ikke en hård
hund, men derimod en hund med en stærk personlighed og psyke. Det gør
den meget selvstændig, men også svær at få til "kedelige" ting som
indgår i den almindelige lydighedstræning. Hvis man derimod tager den
med ud i naturen, så sker der ting og sager, for der er den virkelig i
dens rette element, især hvis der er vand i nærheden. For mig at se er
chesapeaken en blanding af en labradors næse og apporteringsegenskaber
og en ruhårs styrke og selvstændighed. Det er absolut en hund, som
kræver sin mand m/k, og hvis man ikke er villig til at aktivere den, så
får man lynhurtigt et problem. Der er ikke så mange af dem i DK, men der
er dog nogle seriøse avlere, som sørger for, at der ikke er nedarvede
sygdomme m.m. Den kennel, som jeg købte Chase fra, har en udmærket
hjemmeside, hvor du kan læse meget mere om dennere prægtige race, som de
andre jægere i min jagtforening efterhånder er begyndt at kigge
misundeligt på. Se på www.ches.dk (tror jeg nok), men eller hedder den
Kennel Bygholm Vejle og ligger i nordjylland. Der er dog også nogle
seriøse avlere på Sjælland, hvor jeg selv bor, men dem kender jeg ikke
så godt.
God fornøjelse!
Torben