Pabst blæser ikke helt så s
Fra : anders

Dato : 25-04-02 22:16

Findes der andre derude, som ikke synes deres Pabst 612 NGML
Cpu-blæser er helt så lydløs som de regnede med? Min har en dybere,
men stadig temmelig irritende lyd.
Det samlede lyd output er dog betydeligt formindsket efter jeg også
købte en Pabst kabinet-blæser.

Skal man helt ud i lyddæmpende måtter før man for alvor kan tale om et
decideret støjsvagt kabinet?

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 25-04-02 23:00

Men kan sgu næsten kun siga ja
Der findes stort set ikke en fan (blæser) der er støjsvag. Nogle siger
mindre end andre, men de siger alle sammen meget mere end godt er
Du kan med en kabinetblæser gøre støjen mindre ved at købe en større fan,
og bruge den med mindre omdregninger end max.
Med en cpu-fan er det straks mere besværligt da den jo skal passe til de
køleprofiler der sidder på dyret.
Så skal du lave lyddæmpning her så hedder det måtter eller andre
absoberende ting eller.... Et helt nyt kabinet!

Jeg er selv færdig med at bruge et standart kabinet da de alle (inkl. dem
der ikke "skulle" larme) ikke holder en meter. Så jeg er gået i gang med
at bygge et selv, helt fra bunden....

Men det kommer jo helt ann på hvor meget du vil bruge af tid og kroner på
at komme støjen til livs!

//Beach

anders skriver:

Fra : Peter Holm

Dato : 25-04-02 23:48

> Jeg er selv færdig med at bruge et standart kabinet da de alle (inkl. dem
> der ikke "skulle" larme) ikke holder en meter. Så jeg er gået i gang med
> at bygge et selv, helt fra bunden....

Kommer der et link til en side med billeder af dit hjemmebyggede kabinet, så
nysgerrige kan følge lidt med ?
Peter

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 26-04-02 00:09

Jeps, skal jo vise resten af verden hvad jeg går og fumler med
Men du (i) kan da få de data som jeg pt. vil offentliggøre mht. mit MDF mega
kabinet *S*

Data for kabinettet:
16 indvendige pladser til 5 1/4" drev (Ophæng af diske med
elastik)
3 udvendige pladser til 5 1/4" drev (bag lyddæmpet låge)
2 udvendige pladser til 3½" drev (bag lyddæmpet låge)
Digital temp. styring af 8 fans (4 120mm + 2 80mm + 2 40mm) med 8 temp.
prober.
2 ATX PSU (1 til mobo + 1 til HD mm).
Grundet nedsættelse af hastigheden på alle blæserne vil der faktisk ikke
komme nogen støj fra disse.
Kabinettet bliver godt nok meget stort (100x30x60 H/B/D), men vil blive
udformet så det falder ind i alle andre møbler. Kølingen bliver så effektiv
at maskinen kan tåle at køre i døgndrift uden fare for ophedning.

//Beach

Peter Holm skriver:

--
Yours Faithfully
Allan Beach

Fra : anders

Dato : 26-04-02 11:00

> [...]
> og bruge den med mindre omdregninger end max.
> Med en cpu-fan er det straks mere besværligt da den jo skal passe til de

Har du erfaringer med at sætte sådan en Pabst Cpu-blæser ned til 7V og
kan det i givet fald anbefales?

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 26-04-02 11:51

Du kan se her: http://www.casemodding.dk/voltageswicth.php
hvordan du kan gøre det.
Jeg har ikke selv prøvet det på en ????CPU og vil også stærkt anbefale dig at
holde meget kraftigt øje med temp. hvis du forsøger. I værste fald kan du
brænde din CPU af hvis den biver for varm
Under normale omstændighedder så vil dit styresystem gå ned inden der kommer
skader på den, så er det bare at slukke maskinen og lige lade den få lidt luft
inden du starter den op igen (med 12 volt!)
Du kan hente et fint lille program her:
http://www.tweakup.dk/fil_arkiv/MjZ0aCBBcHJpbCAwNToyMDowMg==/filelib/cpu/hotcpu.exe

som kan sætte din CPU til at arbejde 100%. Går dette program ikke ind og finder
nogle fejl efter en times tid, så kan du roligt køre videre med de 7V

//Beach

anders skriver:

Fra : Seth

Dato : 26-04-02 16:49

"Allan Beach Jensen" <admin@freestyle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
luft
> inden du starter den op igen (med 12 volt!)

Øøøh Allan....

En PSU er en strømforsyning = Power Supply Unit og ikke en CPU (Processor)

Mvh

Seth

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 26-04-02 18:00

Ja, og???
Er ikke helt med
Han skriver at han har købe en citat: Pabst 612 NGML Cpu-blæser...

//Beach

Fra : anders

Dato : 27-04-02 10:21

Mange tak for hjælpen so far; jeg tror dog ikke at jeg piller ved
voltene på blæseren idet jeg ikke er så ferm med en loddekolbe :(

Et andet forhold der gør sig gældende er at larmen fra CPU blæseren
svinger meget. Jeg har ikke strømstyring på blæseren, men alligevel
larmer den mere når computeren arbejder eks. med at åbne et nyt
program eller bare når jeg scroller på en internetside. Det virker som
om at blæseren går op i et andet gear når Cpu'en kommer på arbejde.
Jeg havde ikke det problem med min gl. Coolermaster.

Har det noget at gøre med strømmen, og er der ngt. at gøre ved
problemet??
Mvh Anders