Wraphø
Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 25-04-02 21:45

Hejsa.

Måske I også kan hjælpe mig her. Vores Islænder er sansynligvis allergisk
overfor hø, derfor har jeg tænkt at anskaffe Wraphø til efteråret istedet
for hø. Er det en god ide og hvor får jeg små "baller" da jeg kun har to
heste, og så vidt jeg er orrienteret kan det kun holde sig kort efter at man
har åbnet det.
Hjælp venligst en amatør.

V H Gitte

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 26-04-02 10:08

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> wrote:

>Måske I også kan hjælpe mig her. Vores Islænder er sansynligvis allergisk
>overfor hø, derfor har jeg tænkt at anskaffe Wraphø til efteråret istedet

Pas på med wrap til Islænder. Min Islænder er blevet fed af alt det
krudt der var i dette års wrap. Der findes desuden godt og dårligt hø.
Måske var det bedre med letpresset hø taget fra en ordentlig græsmark?

>heste, og så vidt jeg er orrienteret kan det kun holde sig kort efter at man

I øjeblikket holder mit wrap kun 5 dage efter åbning, så det halve går
på møddingen som gødning til næste års marker. Har forespurgt på
maskiner der kan lave små baller, men der grines højt i den anden
ende. Disse maskiner er nemlig betydeligt dyrere end dem der laver
"normale" store baller, idet de skal laves specielt. Tror ikke at de
findes her i landet overhovedet.

Prøv i stedet på www.dangroent.dk og kig efter "grønhø". Det skulle
være godt men dyrt.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Tanja Bromley

Dato : 26-04-02 10:44

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Pas på med wrap til Islænder. Min Islænder er blevet fed af alt det
> krudt der var i dette års wrap. Der findes desuden godt og dårligt hø.
> Måske var det bedre med letpresset hø taget fra en ordentlig græsmark?

Der findes wrap i alle afskygninger - fra meget våd til meget tør.
Islændere skal ha' så tør wrap som muligt, så kan de sagtens tåle det
(faktisk fodrer de fleste Islænder-folk herovre, jeg kender, med wrap).
Jeg bruger også selv den knap så våde wrap, fordi min Fjordhest ikke tåler
andet så godt i maven. Det har været min første vinter med wrap-fodring, og
han har ikke haft kolik én eneste gang (sidste vinter havde han kolik 5-6
gange) - så jeg fodrer stensikkert med wrap næste vinter også !

> [...]
> ende. Disse maskiner er nemlig betydeligt dyrere end dem der laver
> "normale" store baller, idet de skal laves specielt. Tror ikke at de

Jo, de små baller laves skam her i landet. Prøv at gå ind på
www.heste-nettet.dk og søg på "wrap". - Der vil du også kunne finde
leverandører af de små baller (35-45 kg). Men jo, de er forholdsvis dyrere
end større baller - sådan er det jo.

/Tanja

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 26-04-02 11:05

Hej Tanja

Jeg kan ikke hitte det på hestenettet, kan jeg få lidt hjælp.

V H Gitte

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 26-04-02 10:47

Tusinde tak for rådet, jeg undersøger videre. Der skulle være et sted på
sjælland som laver i små baller og jeg har lige hørt om en mulighed her i
jylland også.
Men jeg ønsker ikke en fed hest, så dit forslag vil jeg undersøge.
V H Gitte

Fra : Liz

Dato : 26-04-02 21:09

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote >

Prøv i stedet på www.dangroent.dk og kig efter "grønhø". Det skulle være
godt men dyrt.

Grønhø dufter dejlige, er meget dyrt og min heste vil ikke spise af det hvis
der er andet (fx halm) til sted. Det jeg har købte (fra Dangrønt) er også
ret støvet selvom det skulle være støvfri og lavet især til heste! Wrap er
klart at foretrække selvom noget går til spilde.
Mvh Liz

Fra : Jan Møller Pedersaen

Dato : 27-04-02 10:46

Hej

Hvis du bruger tørt eller forholdsvis tørt wrap kan det holde sig meget
længere helt op til 14 dage, hvis man åbner det helt når man lukker op for
det.

Vi bruger det selv til en hest og en pony, og vi smider meget lidt væk.

Jan

<3cc86ad8$0$73202$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-04-02 13:17

hejsa jeg køre med mellemrum forbi et sted hvor der reklameres med at de
sælger"mini"wrap skal prøve at huske at få numret med næste gang jeg køre
forbi, det er et sted der ligger mellem Tølløse og Stenlille på sjælland

MvH Martin

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 28-04-02 13:58

Hej Martin.

Tusinde tak det vil jeg være glad for, jeg lejer bare en stor trailer og
futter til sjælland. Bare det at finde noget, er super.

V H Gitte

Fra : Iben Holst

Dato : 28-04-02 13:34

Før nytåret var sidste gang vi brugte hø til hestene og vi gør det aldrig
mere !!! De sidste par år har den ene ikke været helt så god på hø, men
sidste år fik vi noget helt fantastisk godt hø ind på loftet og troede at nu
var problemerne ovre, men det skønne skønne hø som også blev inspiceret af
dyrlægen fik hun såmænd astma af .......

Vi har så tænkt i wraphø også og den tørre af typen fordi vi ikke skal bruge
så meget og derfor skal have noget som kan holde sig længere i åben
tilstand. Men dyrlægen som selv bruger dette, siger at man skal sørge for at
få fat i den dyre og virkelig gode kvalitet for ellers står man stillet som
med almindeligt hø!!

Iben

Fra : Pia

Dato : 02-05-02 10:24

Som pendant til dette: hvordan ved man at det hø man køber er af god
kvalitet med den rette græsblanding?! Jeg skal ikke have hest lige nu, men
har købt et mindre landbrug, så med tiden bliver der nok familiforøgelse,
især fordi gemalen var med ude at ride for første gang i sit liv her i
ferien og ikke så helt forskrækket ud....

Men jeg kender ikke nogen der kender nogen, slet ikke i det område. Og det
eneste jeg kan se på en balle er, om den er velduftende og i mine øjne
"appetitlig", muggen eller andet tjavs. Men det er vel ikke kun det, det går
ud på? Og sælgeren vil jo til enhver tid påstå, det er det bedste. I som har
1-2 heste hjemme, køber I til et helt/halvt år eller lidt efterhånden?

Er der nogen der ved, hvor meget jord man skal have fx pr. hest for at selv
dyrke sit hø? (jeg går her ud fra, at de ikke græsser på den mark før den er
høstet) Hvor mange gange på en sæson kan man høste på en mark? Mine
amerikanske venner snakker om 1. 2. og 3. gangs hø, med varierende kvalitet.

:Pia

Fra : Isabella Brunemark

Dato : 30-07-02 15:22

Hej
wraphø er god kvalitet smager godt for hesten, KØB DET KUN OM VINDERN.
det mugner om sommeren og det er dyrt
Smile IZI

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 30-07-02 19:47

"Isabella Brunemark" <I@ponyklubben.dk> wrote:

>wraphø er god kvalitet smager godt for hesten, KØB DET KUN OM VINDERN.
>det mugner om sommeren og det er dyrt

Øhhh...! Hø laves når græsset er klart til det. Det bliver ikke bedre
af at vente med at købe det til om vinteren. Det er de samme baller du
vil få udleveret. Eneste forskel er at når fodermanglen sætter ind
omkring november som det plejer, så stiger prisen. Men det er rigtigt
at det mugner om sommeren (hvis det åbnes) men hvorfor dog gøre det ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com