bruger med rbash
Fra : merlin

Dato : 25-04-02 18:20

Hej,

Jeg har forsøgt at lave en user på mit system (Debian Linux) som kun har
adgang til restricted bash.
Det virker osse fint nok med adduser --shell /sbin/rbash <brugernavn>, men
problemet er at brugeren efter login via ssh kan skifte til en anden shell
ved fx at skrive csh eller lign.
Er det ikke muligt at gøre sådan at man ikke kan "springe ud" af rbash?

Mvh
Thomas

--
Klip det bort der ikke svares på,
og svar under det der citeres

Fra : Bo Simonsen

Dato : 25-04-02 18:50

On Thu, 25 Apr 2002 19:20:07 +0200
"merlin" <merlin@merlin.sprex.dk> wrote:

> Hej,
>
> Jeg har forsøgt at lave en user på mit system (Debian Linux) som kun
> har adgang til restricted bash.

Brug bash -r, den er ond... Så er du sikker på brugeren ikke kan så meget.. Ved ikke om det er det der er meningen.

Bo Simonsen

Join the GNU revolution!

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 02-05-02 07:59

On Thu, 25 Apr 2002 19:50:05 +0200, Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk>
wrote:

>Brug bash -r, den er ond... Så er du sikker på brugeren ikke kan så meget.. Ved ikke om det er det der er meningen.

Selv med "/bin/bash -r" kan du bare skrive sh, og du får en sh shell.

Fra : Alex Holst

Dato : 02-05-02 10:26

Bjarke Freund-Hansen <rknews@impsoft.dk> wrote:

> Selv med "/bin/bash -r" kan du bare skrive sh, og du får en sh shell.

Ideen med restricted shell virker jo kun hvis man rent faktisk saetter
sig ned og taenker sig om. Man opretter f.eks. /usr/local/restricted
hvortil man kopierer eller linker binaries og saetter PATH til kun at
indeholde det directory. Derved goer man det svaert for brugeren at
slippe ud.