Konvertering fra vinyl til cd ?????
Fra : Jan

Dato : 25-04-02 16:04

Hej

Jeg vil gerne have overspillet alle mine gamle vinyl plader til cd og har
set lidt på det der hedder noget med Pre Amp - det skulle være en slags
forstærker så jeg bare kan slutte min grammofon direkte til min computer.

Men hvilken software skal jeg bruge og er der nogen der har en guide til
hvordan man så gør med det pgl. software - alle gode råd modtages.

Jan

Fra : ZipZap

Dato : 25-04-02 16:33

> [...]
> set lidt på det der hedder noget med Pre Amp - det skulle være en slags
> forstærker så jeg bare kan slutte min grammofon direkte til min computer.

Den er fra Terratec. Det er en RIAA forstærker som får strøm fra din
gameport/Midiport, så hvis du ikke har sådan en har du et problem.

> Men hvilken software skal jeg bruge og er der nogen der har en guide til
> hvordan man så gør med det pgl. software - alle gode råd modtages.

Jeg bruger Easy CD Creators Spin Doctor, det virker fint nok til mig. Mit
lydkort er et SB Live Value.
Regn med at det tager omkring 1 time at overføre en LP til CD.

Fra : Peter Holm

Dato : 25-04-02 17:05

eneste rigtige prog den lige dit projekt er dbPowerAmp
http://www.dbpoweramp.com/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-04-02 17:43

"Peter Holm" <phc@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> eneste rigtige prog den lige dit projekt er dbPowerAmp
> http://www.dbpoweramp.com/

De har nogle spændende produkter ja, og så er det gratis.

Men ved du noget om DVD-A rip´eren. hvornår den kommer?

Fra : Martin S.

Dato : 25-04-02 17:08

"Jan" <jan@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvilken software skal jeg bruge og er der nogen der har en guide til
> hvordan man så gør med det pgl. software - alle gode råd modtages.
Du skal primært have et godt lydkort, SB-live value er fint.
Det tager naturligvis den tid det tager at optage LP-en ind på harddisken.
Det kan blive til en stor Wavefil, eller multiple, afh. af om du starter og
stopper hvert nummer eller optager hele lp-en ind på en gang. Software der
kan bruges er f.eks. Easy CD-creators spin doctor.
Men det tager lang tid for en hel LP. Især hvis der skal støjkorrigeres og
programmet selv skal finde pausen mellem numrene (som ikke altid lykkes
særlig godt...). . Resultatet bliver ok.

De større semiprof. musikprogrammer kan også lave en del tricks med
Wavefilerne, når du har optaget dem ind på harddisken.
Alt i alt tager det RIGTIG lang tid. regn med mindst 3xmusiktiden for de
første lp-er.. herefter går det jo nok hurtigere ca. x2 pr. lp.
Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-04-02 17:41

> [...]

> set lidt på det der hedder noget med Pre Amp - det skulle være en slags
> forstærker så jeg bare kan slutte min grammofon direkte til min computer.

Du behøver sådanset ikke noget ekstra hardware.

Du kan bare tilslutte lydkortet til forstærkerens line-out.
Forstærkeren, har jo den nødvendige RIAA forstærker indbygget. Hvis det
samtidigt er af god kvalitet, er det jo godt.

> Men hvilken software skal jeg bruge og er der nogen der har en guide til
> hvordan man så gør med det pgl. software - alle gode råd modtages.

Nu har jeg ikke prøvet det.. Men du kan jo bruge næsten et hvilket somhelt
program.

fx Cool Edit 2000

Fra : Mogens

Dato : 25-04-02 19:29

On Thu, 25 Apr 2002 18:41:23 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>Forstærkeren, har jo den nødvendige RIAA forstærker indbygget. Hvis det
>samtidigt er af god kvalitet, er det jo godt.

Den løsning fungere rigtig godt. Det kan være lidt svært at finde
kabler der passer og som er lange nok, men hvis man kan finde
ud af at holde på en loddekolbe er det ikke svært at lave dem
selv og det koster ikke mange kr.

>Nu har jeg ikke prøvet det.. Men du kan jo bruge næsten et hvilket somhelt
>program.
>
>fx Cool Edit 2000

Jeg har brugt Cool Edit til mine overspilninger og det er et
virkeligt godt program. CE har nogle gode filtre til at fjerne
sus og klik og selvom man optager en hel LP side ad
gangen er det nemt at markere 1 sang ad gangen i den store
fil og så gemme den, så det tager ikke mange sekunder at
splitte en LP side op i de enkelte numre.

Mvh Mogens

Fra : Jan

Dato : 25-04-02 21:11

Nu kender jeg slet ikke Cool Edit - men er det svært at bruge eller kan
noget give mig en dansk vejledning i hvad jeg skal gøre ???

Jan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-04-02 21:16

> Nu kender jeg slet ikke Cool Edit - men er det svært at bruge eller kan
> noget give mig en dansk vejledning i hvad jeg skal gøre ???

Det er såmen ikke så svært igen. Hvis man altså har genneral PC erfaring.

Du kan hente en demo version af programmet på nettet.

kablet kan du købe hos AV-connection til at forbinde til lydkort. Hvis du
ikke allerede har et sådant... Så er det ellers bare at sætte lydkortet op
til at optage fra Line-in... så den ikke for alt muligt andet lort med.

hov,, billigstiv man kan åbenbart blive billig STIV hos dem:

http://billigstiv.dk/

Fra : Mogens

Dato : 25-04-02 21:42

On Thu, 25 Apr 2002 22:11:24 +0200, "Jan" <jan@surfmail.dk> wrote:

>Nu kender jeg slet ikke Cool Edit - men er det svært at bruge eller kan
>noget give mig en dansk vejledning i hvad jeg skal gøre ???

Cool Edit er ikke særligt svært at bruge.
Langt de fleste almindelige funktioner er lige
ud ad landevejen.

Bare gå i gang og hvis du render ind i
problemer, så kan du altid spørge.

Mvh Mogens

Fra : dacz

Dato : 16-05-02 13:05

Min fader satte mig på samme opgave.
Jeg prøvede frem og tilbage med flere programmer og i enden kom jeg til
den konklusion at AudioTool var et program at foretrække.
Det er simpelt, billigt at registrere og konverteringerne (støj, tracks
o.s.v.) i top.

Held og lykke med dine plader

-==Dacz==-

http://www.kandu.dk/