Katte og fugle
Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-04-02 11:31

Hej alle sammen.

Er der nogle af jer der ved hvorfor katte egentlig gnækker når de ser en
fugl?
Nu er det jo forår, og haven og lygtepælene pipper af liv og fjer. Mine
misser nyder at være ude, men jeg fatter det simpelthen ikke. Hvad er
pointen i at larme når man ser en fugl? Tror de ikke at fugle har ører?
prøver de at efterligne pip-lydene? Siger de "kom herned så jeg kan smage
lidt på dine fjer"?
Det virker altså lidt underligt at snige sig rundt på listefødder, udse sig
et bytte, langsomt nærme sig, afvente ....og så begynde at larme op.... "Jeg
er lige her, så pas på jeg ikke kommer og gufler dig"

Nogle gode bud på den mærkværdige adfærd? Gør de store vildtlevende kattedyr
også sådan? Eller er det bare vores forkælede kræ, der ved at madskålen
alligevel er fuld?

Hilsen Nina
Tender Tribes

Fra : Pernille Scharff

Dato : 25-04-02 12:30

Hej Nina,

jeg har ingen fornuftige svar - men flere spørgsmål!

Hvorfra ved mine "forkælede kræ" der har været indekatte hele deres liv
at fugle er noget man kan jage/spise? I samme øjeblik de kunne komme op
i vindueskarmen og kigge på fugle begyndte de at gnække hver gang de fik
øje på noget...

Og hvorfor er det lige fugle de gnækker af? Hverken pelsmus, fjerkoste
eller andet godt bliver gnækket ad - men jeg har læst at en lækker kat
af modsat køn også kan få dem til at gnække, det er nok bare ikke så
aktuelt hjemme hos mine "det'er" *G*

/Pernille

Fra : Linda Thomsen

Dato : 30-04-02 17:39

Buko gnækker også af fluer... specielt når han kommer rigtig tæt på.

Fra : Birgitte

Dato : 25-04-02 12:35

Thihi,- jeg har faktisk ofte tænk de samme tanker, men har heller ikke noget
fornuftig svar på gnækkeriet
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Helle_Andersen

Dato : 25-04-02 13:45

"Nina, Tender Tribes" skrev d. 25-04-02 11:31 dette indlæg :

> Er der nogle af jer der ved hvorfor katte egentlig gnækker når de ser
en
> fugl?

Fænomenet ses udelukkende i forbindelse med at byttet er uden for
kattens rækkevidde. Man vil derfor ikke opleve den samme adfærd, hvis
man lukker undulaten Jacob ud til stuetigeren Eller hos en udekat,
der sniger sig ind på sit bytte for den sags skyld. Det er derfor et
signal, der på menneskesprog måske nærmest kan betegnes som utålmodighed
eller frustration og afmagt.

Helle
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-04-02 14:27

Spændende, tak for det.
Så er det nok når mine misser "får øje" på trådhegnet i loftet, og finder ud
af at menuen alligevel ikke kommer til at stå på "fjer-suppe"

Hilsen Nina

Fra : Pernille Scharff

Dato : 25-04-02 14:34

Hej Nina,

> Så er det nok når mine misser "får øje" på trådhegnet i loftet, og
finder ud
> af at menuen alligevel ikke kommer til at stå på "fjer-suppe"

*LOL* fjer-suppe - puha, det lyder altså virkelig afskyeligt!!

/Pernille

Fra : Inger Kaya

Dato : 25-04-02 14:47

Vores katte gækker altså også af vores stuefugle når de har været ude at
flyve...
Men om vores katte er atypiske skal jeg selvfølgelig ikk ku sige...*SSS*

/ Inger Kaya

Fra : Anja Plouman Johanse~

Dato : 25-04-02 16:36

Jeg har en kat der gnækker mens han fanger fluer. Det hænder faktisk han
fanger dem. Tilsyneladende synes han at spyfluer smager bedst for det er dem
knaser med største vellyst (edderkopper knaser godt nok også en del.
Specielt dem man kan høre komme gående fra den anden ende af stuen).
Jeg håber ikke han tager synderlig skade af noget af det. Det er egentlig
meget rart at have en til at rydde krybene af vejen, og Fister er ret god
til det.

MVH
Anja Johansen

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 25-04-02 17:44

Ja mine 2 fjumsekatte gnæk-gnæk-gnækker også når de jagter fluer. Og hold da
op en koncert for tiden *G* Nu hvor man endelig kan ha' vinduerne åbne hele
dagen, ja så vrimler det også med fluer
Men så er det jo godt at mislingerne tager alle de lækre flyvende snacks

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Linda Thomsen

Dato : 30-04-02 17:44

Hihi... det lyder nøjagtig som min lille Buko. Han gnækker godtnok kun når
han kigger på fugle gennem vinduet, eller jagter fluer indenfor. Han vil
sikkert også give din kat ret i at spyfluer er en ren delikatesse, for dem
har han gnasket flere af. Det er ret sjovt at se hans frustration, når han
har fanget fluen under den ene lap, men ikke helt ved hvordan han skal bære
sig ad med at løfte poten og spise fluen -uden at den når at flyve. Han kan
også få lang tid til at gå med at følge myrer eller daske til en
sammenrullet bænkebider. Sidstnævnte spiser han dog ikke - de ender deres
dage i hans drikkeskål, hvor han ofte viser sit bytte frem, hvad enten det
er druknede tøjmus, visne blade eller noget helt andet.

Skøre (skønne) dyr!

Linda

Fra : Ann K

Dato : 25-04-02 23:26

Hejsa.
Som Helle siger er den gnækkende lyd et udtryk for frustration... Ingen
af mine katte kunne finde på at bruge dén lyd lige foran en af de
"flyvende madpakker" - det er trods alt det allerlækreste mamse og det
skulle nødigt forsvinde lige for snuden af dem!
Fugle er svære nok at fange...
Jeg har også ladet mig fortælle at kattes syn er indrettet sådan at de
har lettere ved at se og tolke bevægelse, sådan at de kan reagere
hurtigt på at et byttedyr er indenfor rækkevidde... Derfor sidder jeres
stuetigre og betragter fuglene så intenst

Har for sjov prøvet at føre en mini-statistik for at se, hvor mange
pippere mine fire katte egentlig fanger (og til dels æder) på ét år...
Det har været rimeligt let, da alle kattene kommer og viser deres bytte
frem inden det evt spises
Saga: 6 fugle... alle store fugle som fx krager, skader og fiskehejre
(lidt sport skal der åbenbart være!)
Tjalfe: 10 mindre sangfugle, fx solsort, musvitter o.lign... Ja han er
en fuglemorder!
Aske: 3 mindre sangfugle- unger fra årets kuld... Godt gået af en kat
som ikke lærte at jage større byttedyr som killing!
Ranje: mindst 100 blade fra det japanske kirsebærtræ! 1 edderkop og 1
natsværmer...
De 3 første katte fanger desuden et utal af mus og mange flere insekter!

Jeg lavede statistikken for at se om det virkelig kunne være rigtigt at
katte var skyld i at fx villahaver ikke længere var gode nok til at
opretholde bestanden af sangfugle... Min konklusion (baseret på mit
mini-materiale + oplysninger fra andre med udekatte) er at det ikke er
katte som er de værste fuglemordere, men netop skader, alliker, krager
osv... faktisk har et solsortepar nu i de sidste par år haft deres rede
samme sted i hækken... Men sidste år lykkedes det ikke at få unger på
vingerne - skaden tog begge kuld

Mvh Ann

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-04-02 23:42

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev...
> Ranje: mindst 100 blade fra det japanske kirsebærtræ! 1 edderkop og 1
> natsværmer...

*LOL* - Ranje er bare såååå dygtig , og han er ihvertfald IKKE årsag til
nogen som helst faldende bestand af pippere med den statistik!

*Fnis*
Camilla

Fra : Inger Kaya

Dato : 26-04-02 00:08

Sjovt beklager vores nabo sig over at Trold tager "hans" små vildfulge ...
(han tog een sidste sommer) men han beklager sig ikk over at Trold fanger
mus (dem fanger han ellers næsten dagligt).

/ Inger

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-04-02 01:28

"Ann K" <tsars@os.dk> writes:

> [...]
> "flyvende madpakker" - det er trods alt det allerlækreste mamse og det
> skulle nødigt forsvinde lige for snuden af dem!

Melissa gør heller ikke, så der er nok noget der..

> [...]
> hurtigt på at et byttedyr er indenfor rækkevidde... Derfor sidder jeres
> stuetigre og betragter fuglene så intenst

Det er rigtig nok, hvis musene lærte at sidde stille når der var en
kat i nærheden, ville vi snart få en ret voldsom museplage

> Saga: 6 fugle... alle store fugle som fx krager, skader og fiskehejre
> (lidt sport skal der åbenbart være!)

Godt gået Saga..

> [...]
> osv... faktisk har et solsortepar nu i de sidste par år haft deres rede
> samme sted i hækken... Men sidste år lykkedes det ikke at få unger på

Humlen her er bare at det er lettere at skyde skylden på
kattene/"ejerne", fordi det er mere "håndgribeligt" for de
fugletossede, når de ser en kat med en fugl som den jo ikke flyver væk
med..

> Mvh Ann

Stort miauuspinn fra Melissa til Saga og jeg skulle hilse og sige at Saga
er heldig, for når Melissa er ude i snor går det ikke så let med at
fange fugle mere..*hvæs*

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Ann K

Dato : 26-04-02 21:41

Hejsa.

frustration.........
>Melissa gør heller ikke, så der er nok noget der..

Glemte at nævne, at det altså kun er under jagten, de holder bøtte...
Når kattene sidder i vindueskarmen og kigger på fugle, _så_ er der lyd
på! Og vi er heller aldrig i tvivl om, hvor tæt fuglen er på
vinduet... jo større frustration, jo mere lyd!

>Det er rigtig nok, hvis musene lærte at sidde stille når der var en
>kat i nærheden, ville vi snart få en ret voldsom museplage

Heldigvis er mus ikke indrettet sådan... De betror sig til deres
hurtighed... og i mange tilfælde er det jo også nok...
Er der ikke noget om at ca 95% af alle jagtforsøg mislykkes???

>Godt gået Saga..

Hmmm - må indrømme at jeg er knap så begejstret!!! Det er ubeskriveligt
ækelt at finde en død krage på sin hovedpude - eller en sølvmåge stoppet
ned i Mandens støvle....

> [...]
>kattene/"ejerne", fordi det er mere "håndgribeligt" for de
>fugletossede, når de ser en kat med en fugl som den jo ikke flyver væk

Ja, men vi forsøger jo også at passe på vores vildfugle... Bla ved at
prøve at få solsorten til at bygge sin rede et andet sted, end der, hvor
den var så udsat for angreb sidste år.. tømte reden for æg én gang...
det virkede heldigvis... parret er søgt hen til et sted, hvor hækken er
tykkere

>Stort miauuspinn fra Melissa til Saga ........
Og et lige tilbage igen!

Mvh Ann

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-04-02 23:26

"Ann K" <tsars@os.dk> writes:

> Hejsa.

Hello
> [...]
> på! Og vi er heller aldrig i tvivl om, hvor tæt fuglen er på
> vinduet... jo større frustration, jo mere lyd!

Melissa sidder lejlighedsvis og miaueer foran skærmen, døren til den
franske altan i hendes (mit sove-) værelse

> Heldigvis er mus ikke indrettet sådan... De betror sig til deres
> hurtighed... og i mange tilfælde er det jo også nok...
> Er der ikke noget om at ca 95% af alle jagtforsøg mislykkes???

Aner det ikke, de gange jeg har set Melissa gå efter noget (ret få)
har hun også fået det, nåja bortset fra når hun er i snor *gg*

> Hmmm - må indrømme at jeg er knap så begejstret!!! Det er ubeskriveligt
> ækelt at finde en død krage på sin hovedpude - eller en sølvmåge stoppet
> ned i Mandens støvle....

Tjoe, det kan jeg jo godt se, eller vågne en morgen og finde en meget
flad mus i sin seng, en noget død sovekammerat *gg*

> [...]
> den var så udsat for angreb sidste år.. tømte reden for æg én gang...
> det virkede heldigvis... parret er søgt hen til et sted, hvor hækken er

Godt træk, så er der da mulighed for at der kommer nye solsorte til
mitternes frokostbord *ggg*
Nej ikke så slemt ment Personligt er jeg F.... sur over at de har
sat net op under taget så svalerne ikke kan bygge rede der mere, bare
så de kan sidde i deres haver og forpeste mit liv med deres muzak og
ævl, men jeg plejer at spille så højt at jeg ikke kan høre dem, for
jeg vil ikke sidde og koge for lukkede vinduer. Mens de hygger sig i
skyggen af deres parasoller....

Fra : Ann K

Dato : 27-04-02 01:02

Hej Henrik.

>Godt træk, så er der da mulighed for at der kommer nye solsorte til
mitternes frokostbord *ggg*
Kender du den monolog med Jørgen Ryg, hvor han er en ældre dame, der
går i parken for at fodre duerne???
Jeg hader også at se dyr sulte! *sss*
Mvh Ann

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 27-04-02 11:28

"Ann K" <tsars@os.dk> writes:

> Hej Henrik.
Hej Ann

> Kender du den monolog med Jørgen Ryg, hvor han er en ældre dame, der
> går i parken for at fodre duerne???
> Jeg hader også at se dyr sulte! *sss*

Jae, den kender jeg vist, er der ikke noget med at katten sidder i
tasken ;-?

Bare surt at han ikke er mere, for det var virkelig underholdning af
klasse, som med Dirch også...
Synd for nutidens unge som ikke kan opleve noget sådant..