Gurami-yngel. Den stolte akva
Fra : Martin

Dato : 24-04-02 22:21

I løbet af dagen i dag klækkede henved 150 gurami-unger.

De små nye er isoleret i egen 30 liters tank.

De går nu i den tank, hvor guramiparret gennem 1 uge kurtiserede
hinanden, og gydede æg og sæd 'en masse'.

Bundlaget er, som man måske kan gætte, ikke så lækkert mere, og vandet
lugter ikke frisk.

Men jeg er bange for at skifte vandet af frygt for at slå de nye små
ihjel ved processen.

1)
Vil I mene jeg skal lade dem gå i det brakne vand eller skal jeg
hellere satse på at de overlever delvis vandskift med tempereret vand?

2)
Vandet er 29 grader hvor de små går. Er det for højt?

3)
Jeg har ikke prøvet at lave infusorier før, og det hele er kommet lidt
bag på mig... Kan jeg forvente en rimelig overlevelsesrate på finmalet
flagefoder?

mvh
Martin

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-04-02 00:28

Martin <akvaristen@bigfoot.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:f3179d7.0204241320.68c9cf6c@posting.google.com...
> [...]
> lugter ikke frisk.

> Men jeg er bange for at skifte vandet af frygt for at slå de nye små

Ungerne skulle nok kunne tåle at du sugede lidt slam op fra bunden.

> 1)
> Vil I mene jeg skal lade dem gå i det brakne vand eller skal jeg
> hellere satse på at de overlever delvis vandskift med tempereret vand?

Sug slammet op med en luftslange, og godt ned mellem stenene.
Tilsæt det friske vand med samme slange, samtidigt sætter du en luftpumpe
på,
som giver en ganske svag vandcirkulation, det er med til at holde vandet
"sundt".

> 2)
> Vandet er 29 grader hvor de små går. Er det for højt?

Høj vand temperatur er godt for vækst raten, men tilgæld rådner vandet og
fodret
tilsvarende hurtigt. Lad temperaturen falde til en 24-26 grader over
nogle dage.

> 3)
> Jeg har ikke prøvet at lave infusorier før, og det hele er kommet lidt
> bag på mig... Kan jeg forvente en rimelig overlevelsesrate på finmalet
> flagefoder?

Istedet for at risikere noget med flagefoder, som alligevel ikke
fungerer, så kan du
enten tage et æg og koge det, skil blommen fra hviden og tag en ganske
lille smule af blommen og smulder
det ud på overfladen. Det er der mange som får i tiden brugte til at
opfodre unger med.
Eller du kan købe noget tube foder der hedder Liquidfry, det findes i to
udgaver en til æglæggere og en til
ungefodende. Overlever de den første uge burde de være store nok til at
tage artemia, som du selv klækker.

Noget andet mere generelt er at hvis du sætter nogle fisk i leg, så har
man næsten aldrig noget bundlag i, for som du selv
kan konstatere er det svært at holde ordenligt rent. Hvis det er for at
holde planterne nede, kan du tage en plastikpose og skære et stykke ud,
vikle en eller 2 glaskugler ind i plastikken, og forankerer plastikken til
planten.
Mange æglægger er også ægspisere, og må ikke komme i kontakt med deres
egne æg, som de ellers vil spise med stor lyst.
Det kan man forhindre med noget groft stift plastik net, deri kan man
også stikke planter ned som de ikke flyder op.

Fra : Martin

Dato : 25-04-02 13:01

Hej Carsten,

Tak for en masse gode tips til den førstegangsfødende...

Hej fra

Martin