Telia@Home og mailserver
Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-04-02 22:35

På Telia's hjemmeside står der i FAQ'en at TCP25 er lukket, men ikke
noget om de har en backupmailserver man kan bruge ligesom TDC og CC
thivertifald har haft, nogen der ved hvad de har?

Der står også
|Derudover er der lukket for WINSOCKS (port 1080/tcp).
Hvad bruges det til, har ikke hørt om andre har lukket for den port,,,

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-04-02 22:51

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote in

> På Telia's hjemmeside står der i FAQ'en at TCP25 er lukket, men
> ikke noget om de har en backupmailserver man kan bruge ligesom TDC
> og CC thivertifald har haft, nogen der ved hvad de har?

Jeg har lige et spørgsmål, da jeg ikke er helt sikker på hvad du
spørger om.

Det at TCP25 er lukket er vi enige om betyder at du ikke kan køre
mailserver. Men hvad er det for backupmailservere du hentyder til hos
CC og TDC (er ikke selv kunde hos dem). Hvorfor kører TDC og CC
backupmailservere for deres kunders domæner som kunderne hoster
derhjemme? Er det for at kundernes dårligt opsatte mailservere ikke får
hele CC og TDCs domæne til at ryge i spamdomænesamlingen eller med
hvilket formål køres disse backupservere? Jeg er ikke helt sikker på
jeg forstår hvorfor disse backupmailservere eksisterer - idet at hvis
man virkelig ikke ønsker at en kundes dårligt opsatte server bringer
resten af domænet ned, så giver det da ikke megen mening at lave ét
backupdomæne til sådanne ting, idet at det så burde betyde at én kundes
dårlige opsætning ville få alle andre kunders mailservere til at ryge i
listerne eller hvad?

Som det nok skinner igennem aner jeg ikke ret meget om disse begreber,
så jeg kunne godt tænke mig nogle udførlige svar eller henvisninger til
disse.

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Jens

Dato : 24-04-02 23:55

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.blob.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørger om.
>
> Det at TCP25 er lukket er vi enige om betyder at du ikke kan køre

Korrekt så langt.

> Men hvad er det for backupmailservere du hentyder til hos
> CC og TDC (er ikke selv kunde hos dem).

Det er SMTP servere hos CC og TDC

> [...]
> hele CC og TDCs domæne til at ryge i spamdomænesamlingen eller med
> hvilket formål køres disse backupservere?

Det er for at en kundes forkert konfigureret SMTP servers IP-adresse ikke
skal registreres som open relay, med mulighed for at der så samtidigt
spærres for andre SMTP servere på udbyderens net (Samme IP-adresse område),
deriblandt dem som alle kunderne bruger til at sende/modtage mail med.

> [...]
> backupdomæne til sådanne ting, idet at det så burde betyde at én kundes
> dårlige opsætning ville få alle andre kunders mailservere til at ryge i

Ideen er netop at udbyderens korrekt konfigurerede SMTP server står som
backup (højere MX prioritet). Når der så er lukket for port 25 kan der ikke
afleveres post til den primære SMTP server. Dernæst prøves backup serveren,
som jo så virker. Backup serveren sender posten videre til den primære.
Dette kan lade sig gøre fordi der er åbent for port 25 trafik fra backup
SMTP serveren til kunden.

> Som det nok skinner igennem aner jeg ikke ret meget om disse begreber,
> så jeg kunne godt tænke mig nogle udførlige svar eller henvisninger til
> disse.

Håber ovenstående hjælper på forståelsen. Bær over med mig, indlægget er
skrevet på et tidspunkt hvor mine øjenlåg hænger nede om tæerne på mig og
min dyne skriger efter mig.

> Med venlig hilsen
> Flemming

Jens

Fra : Flemming Joensson

Dato : 27-04-02 14:52

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in

> Håber ovenstående hjælper på forståelsen. Bær over med mig,
> indlægget er skrevet på et tidspunkt hvor mine øjenlåg hænger nede
> om tæerne på mig og min dyne skriger efter mig.
>
> Jens

Hejsa,
tak for svaret Jens - nu forstår jeg pludselig - jeg tænkte ikke lige
på SMTP da jeg skrev mit spørgsmål, men nu forstår jeg hvad der menes.

Flemming

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-04-02 09:01

In article <j49ecuo6s54ad33vp23pj4mfmchhdv494n@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> På Telia's hjemmeside står der i FAQ'en at TCP25 er lukket, men ikke
> noget om de har en backupmailserver man kan bruge ligesom TDC og CC
> thivertifald har haft, nogen der ved hvad de har?

Det er der ikke (i første omgang)

> Der står også
> Hvad bruges det til, har ikke hørt om andre har lukket for den port,,,

Det er standard-porten for en SOCKS5 proxy - det er tit set at folk har
sat en wingate proxy op med adgang for hele verden.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Frankly, Scarlett, I don't have a fix.