PHP/MSSQL æøå'er
Fra : Morten Toft

Dato : 24-04-02 16:51

Hejsa,

Jeg har en MS SQL 2000 database, hvorfra jeg henter information med PHP. I
flere af felterne i databasen ligger der værdier hvori der bl.a. indgår
æøå'er. Når jeg udtrækker nogle af disse filer og de vises via en browser så
er der ingen problemer.

Mit problem er imidlertid, at jeg bruger PHP til shell scripts hvorledes det
jo så kører via en dosprompt. Når jeg udtrækker her, så bliver alle mine
æå'er oversat til noget ala ascii, hvorfra jeg kan konvertere dem tilbage
til noget ansi hvis der er behov for det. Ø'et desværre bliver oversat til
et O, hvorfra det jo så er svært at skilne o fra ø.

Prøves det på Windows XP med samme konfig, så løser det problemet, som før
var på Windows 2000 Server. Begger er engelske versioner, men det må vel
være et eller ander ala det der er galt???

Nogen der ved hvordan jeg får PHP til at vise ø i stedet for o?

Morten

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 24-04-02 19:16

"Morten Toft" <morten@sportsindex.net> wrote in message
> [...]

> til noget ansi hvis der er behov for det. Ø'et desværre bliver oversat til
> et O, hvorfra det jo så er svært at skilne o fra ø.

Halløj,

Snakker du om når du skriver det ud i dosprompten eller også hvis du i dit
"shell" script skriver noget data med æøå fra databasen ned i en fil?

I tilfælde af at det ikke bare er pga. dospromptens underlige tegnsæt, så
prøv evt. at kigge i det der hedder noget i stil med "client network
configuration" eller sådan noget(fra ms sql menuen i startmenuen), der er på
et af fanebladene en lille checkbox der lader dig styre OEM<->ANSI
oversættelse, det kan være det har noget med det at gøre...

--
Mvh. Nezar Nielsen

Nano - Advanced Simplicity
http://www.nano.dk/