MovieClip problem
Fra : Ricki

Dato : 24-04-02 15:08

Hej eksperter,

Okay, jeg er stødt på et problem.

Baggrundsviden om hvad det drejer sig om kommer her:
Jeg er ved at lave en interaktiv undervisnings-flash i brugen af et
computerprogram, hvor eleven skal indtaste nogle værdier i de forskellige
felter, som efterfølgende så bliver valideret. Det er godt nok. Så støder
jeg så på sådan een af de her irriterende "Drop-down" menuer hvor man vælger
en værdi, istedet for at indtaste den selv.
Så tænker jeg "Aaahhhh, jeg laver bare et movie-clip, hvor man kun kan vælge
den ene værdi som jeg bestemmer." Jeg har så bygget movie-clippet op således
at når man fører musen henover de forskellige værdier (Det er i dette
tilfælde lande der er tale om), så inverteres de så skriften bliver hvid og
baggrunden på det valgte land bliver blå ( nøjagtigt ligesom i Windows ).
Denne funktion er lavet med bagved liggende knapper og en roll-over action.
Jeg har så på mit valgte land som brugeren skal vælge ligeledes lavet en
goto function, men så går den jo til den valgte frame i movie-clippet. Det
skal den ikke. Den skal gå til den valgte frame i min scene hvori
movie-clippet er sat ind. Jeg HAR prøvet at definere scenen også, men det
virker bare ikke.

Hvad skal en stakkel som mig dog gøre. Hjælp venligst.

Hulk, hulk

Ricki

PS. jeg har lagt filen i dk.binaer under Ricki-Flash

Fra : Bo Dudek

Dato : 24-04-02 16:25

> [...]
>virker bare ikke.
>
>Hvad skal en stakkel som mig dog gøre. Hjælp venligst.
ehm.. det kan godt være, at jeg misforstår, men når du kan bare lave
det således:

gotoAndPlay ("min_scene", 1);

hvorefter playhead springer til scenen med navnet 'min_scene' og
afspiller frame 1.. forkert forstået??

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk
www.bodudek.dk/cd (only for dsl or faster conn.)

Fra : Ricki

Dato : 24-04-02 16:36

"Bo Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det således:
>
> gotoAndPlay ("min_scene", 1);
>
> hvorefter playhead springer til scenen med navnet 'min_scene' og

Det er lige præcis sådan jeg har gjort, men det funker ikke. Prøv at hente
filen fra dk.binaer. Jeg har snart prøvet alt.

Hilsen Ricki

Fra : Bo Dudek

Dato : 24-04-02 21:17

[...]
>Det er lige præcis sådan jeg har gjort, men det funker ikke. Prøv at hente
>filen fra dk.binaer. Jeg har snart prøvet alt.
har hentet den og har fundet en løsning - omend det måske ikke er den
bedste.. dette her har jeg testet og det virker..

on (release) {
Country = "NORWAY";
tellTarget (_root) {
gotoAndPlay (170);
}
}

dvs, man targeter _root timelinen.. jeg prøvede også lave en
GotoAndStop med Main som scene, men som du sagde virkede det ikke..
ovenstående gør dog

Fra : Ricki

Dato : 24-04-02 22:31

> [...]
>
> dvs, man targeter _root timelinen.. jeg prøvede også lave en
> GotoAndStop med Main som scene, men som du sagde virkede det ikke..

Hej Bo,

Det virker ikke hos mig! Er det ikke også sådan at i dit eksempel overføres
kun Country variablen til _root, hvorimod gotoAndPlay(170) fortsat vil
indikere MC timelinen???

Hilsen Ricki

PS. tak for responsen iøvrigt

Fra : Bo Dudek

Dato : 25-04-02 05:25

[...]

>Det virker ikke hos mig! Er det ikke også sådan at i dit eksempel overføres
>kun Country variablen til _root, hvorimod gotoAndPlay(170) fortsat vil
>indikere MC timelinen???
nixen.. den springer direkte ud på maintimelinen.. det er en god ide,
hvis du copy/paster ovenstående ind.. for der er nogle småting, der
gør der anderledes.. bl.a. at _root er sat til en expression istedet
for et almindeligt target.. det VIRKER her :)

Iøvrigt er det en god ide altid at lægge source filer på egen server,
så folk kan hente dem - og dermed hjælpe - derfra.. der er ikke så
mange, bl.a. Henrik, som er bekendt med dk.binaer

Fra : Ricki

Dato : 25-04-02 07:59

> [...]
> så folk kan hente dem - og dermed hjælpe - derfra.. der er ikke så
> mange, bl.a. Henrik, som er bekendt med dk.binaer

Det virker sgu' nu?! Jeg har nok haft et mentalt nedbrud iaftes

Tak for hjælpen,
Ricki

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 24-04-02 17:25

Hej Ricki.

Du skal skrive "stien" til det frame Du vil have vist.

Dvs. at Du for at "komme ud af" dit MC og ud på scenen, skal skrive
_root. foran din "sti":

_root.gotoAndStop(label);

Fordelen ved labels er, at Du kan flytte rundt på din timeline
(fjerne/tilføje frames), og stien vil stadigvæk passe.

Venlig hilsen,
Henrik

Fra : Ricki

Dato : 24-04-02 22:27

> [...]
>
> Fordelen ved labels er, at Du kan flytte rundt på din timeline
> (fjerne/tilføje frames), og stien vil stadigvæk passe.

Hej,

Jeg kan ikke få det til at virke. Jeg ved hvad du mener med labels. Jeg
bruger dem også normalt, men bare ikke lige her. Det er bl.a. derfor jeg har
lavet et mellemrum på 10 frames, så jeg kan smide noget ind hvis jeg vil.

Hilsen Ricki

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 24-04-02 23:52

Hej igen.

Jeg må indrømme at jeg ikke har set din .fla, jeg kan nemlig ikke finde
ud at at åbne den ;-( (har aldrig brugt .binaer før).
Så hvis Du kan fortælle mig hvordan det foregår kan jeg måske hjælpe.
Jeg bruger MacSoup til Mac.

Fra : Ricki

Dato : 25-04-02 08:03

> [...]
> ud at at åbne den ;-( (har aldrig brugt .binaer før).
> Så hvis Du kan fortælle mig hvordan det foregår kan jeg måske hjælpe.

Okay, nu har jeg fået det til at virke. Jeg ved ikke om ikke du skulle kunne
se dk.binaer gruppen i din news-reader. Jeg bruger outlook express og har
bl.a. news konto hos news.inet.tele.dk og der kan man finde dk.binaer
I binaer gruppen kan du vedhæfte filer som du gerne vil ha' andre til at se
på ( ligesom i mit tilfælde ). Bo Dudek skriver at det vil være mere
hensigtsmæssigt at uploade filen til egen server, og det vil jeg da overveje
fremover.

Hvad er MacSoup til Mac??

Hilsen Ricki

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 25-04-02 08:39

Ricki <webfabrikken_NOSPAM@pc.dk> wrote:

> Okay, nu har jeg fået det til at virke.
Det var godt. Det undrer mig dog at mit forslag ikke virkede
> Bo Dudek skriver at det vil være mere
> hensigtsmæssigt at uploade filen til egen server, og det vil jeg da overveje
> fremover.
Ja det ville være fint, så kan jeg og andre .binaer-analfabeter også
kigge med (må hellere få sat mig ind i det)

> Hvad er MacSoup til Mac??
MacSoup er en newsreader til Mac.

Venlig hilsen,
Henrik