Syrestyrken af ascorbinsyre, C6H8O6 (c-vit~
Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 24-04-02 02:44

Nogen, der lige ligger inde med syrestyrken af ascorbinsyre?
Har ikke brug for et tal; bare i hvilket område, den ligger -- altså
om "uhyre svag", "meget svag", "svag"...

--
/CBH

Ingenting: http://vwv.t35.com/nothing/

Fra : sune vuorela

Dato : 24-04-02 06:35

On Wed, 24 Apr 2002 03:43:43 +0200, Chr. Bohr-Halling
<nospam@direkte.org> wrote:

>Nogen, der lige ligger inde med syrestyrken af ascorbinsyre?
>Har ikke brug for et tal; bare i hvilket område, den ligger -- altså
>om "uhyre svag", "meget svag", "svag"...

Jeg kan komme med et tal. Resten er en vurderingssag:

pks: 4,17 og 11,57

Den første værdi ligger omkring samme sted som eddikesyre
Den anden værdi ligger omkring 3. trin i phosphorsyre

Tal er hendet fra fysik/kemilærerforeningens databog '98 - side 120

--
SUne

Fra : Emil Vestergaard

Dato : 24-04-02 17:04

> Jeg kan komme med et tal. Resten er en vurderingssag:
>
> pks: 4,17 og 11,57

Jeg har ikke tallene i min bog, men den siger at 4,17 lige er på grænsen
mellem middelstærk og svag, mens 11,57 er meget svag. Jeg kan dog ikke
forstå at der er to tal for samme materiale!?

Emil

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-04-02 17:11

"Emil Vestergaard" <no@spam.com> skrev:

> Jeg har ikke tallene i min bog, men den siger at 4,17 lige er på
> grænsen mellem middelstærk og svag, mens 11,57 er meget svag. Jeg
> kan dog ikke forstå at der er to tal for samme materiale!?

Der er tale om en diprot syre. Dvs. to (sure) protoner kan fraspaltes.

Et eksempel herpå er svovlsyre:
H2SO4

H2SO4 = H+ + HSO4-

HSO4- = H+ + SO4-

Et andet eksempel er kulsyre:

H2CO3(*)

En anden kendt syre med tre syrestyrkekonstanter er phosphorsyre:
H3PO4

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Emil Vestergaard

Dato : 24-04-02 18:06

> Der er tale om en diprot syre. Dvs. to (sure) protoner kan fraspaltes.

Ak ja, og her har jeg lige kemi på b-niveau :)

Emil

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-04-02 19:41

Emil Vestergaard wrote:

> Ak ja, og her har jeg lige kemi på b-niveau :)

Jeg vil tro I på B-niveau møder syrer der efter at have afgivet en
proton (en hydrogen-plus-ion), stadig er syrer og derfor kan afgive
endnu en proton.

Mortens eksempler er »klassiske«.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 26-04-02 00:19

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>'s posting:

>Der er tale om en diprot syre. Dvs. to (sure) protoner kan fraspaltes.

Hvordan ved man så, om syren vil afgive 1 eller 2?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-04-02 17:45

Morten Bjergstrøm wrote:

> Der er tale om en diprot syre. Dvs. to (sure) protoner kan fraspaltes.

HO OH
\ /
C = C
| \
| C = O
| /
H-C - O

CHOH

CH2OH

Det må være de to øverste H'er der kan fraspaltes.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : sune vuorela

Dato : 28-04-02 21:30

On Wed, 24 Apr 2002 18:45:13 +0200, Jeppe Stig Nielsen
<mail@jeppesn.dk> wrote:

> [...]
> |
> CHOH
> |
> CH2OH
>
>Det må være de to øverste H'er der kan fraspaltes.

næppe.... det er nok det øverste til højre samt et af de nedre. Jeg
tror ikke på at det kan stabilisere sig fornuftigt med to negative
atomer i umiddelbar nærhed af hinanden - når der nu er mulighed for
noget mere stabilt:

O-H.O
| |
C = C
| \
| C = O
| /
H-C - O

H-C-O.
| .
H-C-O-H

hvor punktumerne skal symbolisere svage hydrogenbindigner....

Det der stabiliserer ovenstående er netop at der er to O'er der kan
dele et H.

--
Sune

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-04-02 22:05

sune vuorela wrote:

> næppe.... det er nok det øverste til højre samt et af de nedre.

Okay.

Jeg tænkte bare at de nederste H'er opførte sig som i en alkohol fordi
hydroxy-gruppen sidder på et sp³-hybridiseret C-atom.

Men du har sikkert ret.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-04-02 18:21

> Ak ja, og her har jeg lige kemi på b-niveau :)

Det skal du ikke være "ked af". Jeg læser miljøkemi på 4. år på
Universitetet og har keglet godt rundt i det i tråden om
neutralisering

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 26-04-02 00:19

sune vuorela <nospam@vuorela.dk>'s posting:

>Jeg kan komme med et tal. Resten er en vurderingssag:

Er der det? Jeg troede, man havde def. områder mht. styrken og
ordvalg dertil, altså:

(for syre):
Stærk: pks < 0
Middelstærk: 0 < pks < 4
Svag: 4 < pks < 10
meget svag: 10 < pks < 14
uhyr svag: 14 < pks

(tak for svaret, btw, skønt det blev lidt forvirrende pga. 2 pks'er

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-04-02 08:15

Chr. Bohr-Halling <nospam@direkte.org> skrev:

> Hvordan ved man så, om syren vil afgive 1 eller 2?

Når man har en diprotsyre vil den afgive begge sine sure protoner i en
eller anden udstrækning bestemt af ligevægtskonstanterne.

Specieringen når ligevægt er indtrådt kan beregnes relativt nemt efter
samme princip som i <news:Xns91FAB791A440E.miljokemi.dk@172.16.16.111>
(Her er der dog ikke taget hensyn til ionstyrke)

Hvis du derimod spørger, hvordan man vurderer om et brintatom er surt
eller ej kan jeg ikke umiddelbart give dig nogle gode retningslinier.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 26-04-02 17:44

Morten Bjergstrøm :
> Hvis du derimod spørger, hvordan man vurderer om et brintatom er surt
> eller ej kan jeg ikke umiddelbart give dig nogle gode retningslinier

Det, der afgør om et H+ afgives nemt eller svært, er først og fremmest
styrken af den covalente binding til det nærmeste atom - dernæst hvorledes
resten af molekylet er opbygget (specielt de funktionelle grupper).
Bindingselektroner kan nemlig "trækkes" rundt i molekylet, hvorved de
aktuelle bindinger evt. svækkes.
Generelt er C-H bindinger stærke, så f.eks. methan (CH4) er en meget svag
syre (selv om den egentlig pr. definition er tetravalent).
O-H bindinger er også stærke (bindingsentalpi = 463 kJ/mol), så alkoholer er
også meget svage syrer; men hvis man fra C også laver en dobbeltbinding til
O, fraspaltes H'et nemmere, og syren bliver stærkere (dvs. carboxylsyrer er
stærkere syrer end alkoholer).
N-H bindinger er også stærke, hvilket ses i ammoniak (NH3; 388 kJ/mol), der
er stærkere som base end som syre.
Et andet forhold er molekylernes polaritet.
En binding som H-Cl er egentlig ret stærk (bindingsentalpi = 431 kJ/mol),
men i vand brydes den nemt, da H+ foretrækker at binde sig til
vandmolekylerne (hvor ved man får oxonium-ioner H3O+ og frie Cl-)
Til sammenligning til de angivne bindingsentalpier, kan nævnes, at
bindingerne i f.eks. halogener er væsentlig svagere; f.eks. i iod (151
kJ/mol).

--
Hilsen
Regnar Simonsen