At konstatere om cd-drev er defekt...
Fra : [3320] Jacob

Dato : 23-04-02 23:16

Jeg har netop fået ny, lettere brugt pc. Mit cd-drev, som efter sigende
skulle være ok, kan ikke spille musik-cd'er ordentligt, men hakker som ind i
h....

Jeg har ikke andre problemer med det. Mit spørgsmål er, om jeg på nogen måde
kan konstatere om det er defekt, uden at skulle gå til yderligheder såsom at
købe et andet.

Jeg tænker på, om de findes benchmarks eller lign. som kan konstatere fejl
som dette.
Jeg har iøvrigt prøvet at fjerne fluebenet til "digital afspilning", men det
hjælper intet.

Drevet er et Liteon LTN 4855, hvis det hjælper, og jeg kører WinXP Pro. Jeg
afspiller med Win Media Player, da jeg af en eller anden årsag ikke kan få
WinAmp til at afspille cd.

PFT,

Jacob.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-04-02 23:25

Hej!

"[3320] Jacob" wrote:

> Jeg har ikke andre problemer med det. Mit spørgsmål er, om jeg på nogen måde
> kan konstatere om det er defekt, uden at skulle gå til yderligheder såsom at
> købe et andet.

Tja, du har vel allerede konstateret at det er defekt

Du kan dog prøve at rense laseren (dvs. dens linse) i drevet. Det kræver ikke
det helt store hvis man er forsigtig og drevet er jo allerede defekt...

Hvis du fjerner skruerne i bunden kan du komme ind i drevet og se laserhovedet.
Dette renses forsigtigt med en vatpind (REN!) som du påfører lidt Ajax e.lign.
vinduesrens (ikke sprit da det kan gøre plasticen mat). Saml drevet igen og se
hvad der sker...

--
Mvh, Kim Voss Schrader - http://www.kampsax.dtu.dk/~schrader/

OBS: Jeg flytter i starten af maj og skifter da e-mail adresse til
mailto:teknik_kim@hotmail.com

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 24-04-02 00:23

du må da endelig ikke bruge Ajax, da det efterlader en tynd hinde
Smut ned til matas og køb en dunk isopropylalkohol, det er det man bruger
til at rense lasere med

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-04-02 00:43

Hej!

"[TR]Fido_linux" wrote:

> du må da endelig ikke bruge Ajax, da det efterlader en tynd hinde

Nu anvender jeg selv "Clean Universal" fra Netto og det er en Ajax-klon. Det
efterlader _ingen_ hinde...

> Smut ned til matas og køb en dunk isopropylalkohol, det er det man bruger
> til at rense lasere med

Det er godt til f.eks. videotromler, i cd-afspillere kommer det ikke hos mig
ihvertfald.

Fra : [3320] Jacob

Dato : 24-04-02 01:02

> [...]
Det
> efterlader _ingen_ hinde...

> Det er godt til f.eks. videotromler, i cd-afspillere kommer det ikke hos

I skal begge have tak for svarene, men jeg er jo nok nødt til at få en 3rd
opinion, da i to vist aldrig bliver enige...
Men kan jeg udfra det jeg har nævnt, konkludere at mit drev enten er defekt
eller snavset? Jeg tænker her på, at det ud over problemet med musik-cd'er
virker glimrende. Det kan ikke være noget andet der er galt? Måske software
relateret?? Husk på, jeg kører XP..

Mvh Jacob.

Fra : Brian k lauritzen

Dato : 24-04-02 01:19

> Det

> bruger

Gør som de 2 andre, køb noget propyl alkohol og prøv at rens linsen, du
skal dog være forsigtig med ikke at mase den for meget ned, kør i en cirkel
fra midten og ud.

Du kan sikkert få øje på et lille potmeter på printet ved linsen, som er til
at justere styrken på laseren, hvis rensningen ikke virker kan du prøve at
skrue lidt op for den.

Vh

Brian k lauritzen

Fra : [5250] Jens

Dato : 24-04-02 01:25

[3320] Jacob wrote:
> [...]
> virker glimrende. Det kan ikke være noget andet der er galt? Måske software

Hvis det har en play-knap, tag fladkablet fra og læg en audio-CD i og se
om det spiller den uden hak.
(der skal selvfølgelig være kabel fra drevet til lydkortet)
Hvis det stadig hakker, skal det nok renses.
Hvis det ikke hakker - så er problemet et andet sted.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 24-04-02 07:12

[3320] Jacob <jacob-xFJERN@dk2net.dk> wrote:
> "Kim Voss Schrader" <schrader@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

Jo...

Nemlig. "Isopropyl alkohol 99%" er som der står. 99% rent alkohol og
indeholder derfor ikke alle mulige parfumer og farvestoffer som Ajax
sikkert gør. Desuden tror jeg ikke, at der på Ajax flasker står noget om
at indholdet kan bruges til rengøring af tonehovder o.lig.

Jeg tror jeg gav 30 kr. for en ½ litter i Matas sidste gang jeg købte en
flaske.

> I skal begge have tak for svarene, men jeg er jo nok nødt til at få
> en 3rd opinion, da i to vist aldrig bliver enige...

"[TR]Fido_linux" har ret.

> [...]
> musik-cd'er virker glimrende. Det kan ikke være noget andet der er
> galt? Måske software relateret?? Husk på, jeg kører XP..

Har du monteret audiokabelet mellem CDROM drev og lydkort? Ellers kan du
slå "digital overførsel" til, så IDE kabelet bliver brugt istedet.

Prøv og hør i news:dk.edb.system.ms-windows Hvis du støder på flere
Windows relaterede problemer.

--
Lars

Få mere styr på OutlookExpress
OE-QuoteFix - http://jump.to/oe-quotefix

Fra : Anders H Lund

Dato : 24-04-02 05:40

"[3320] Jacob" <jacob-xFJERN@dk2net.dk> wrote in message
> Jeg har netop fået ny, lettere brugt pc. Mit cd-drev, som efter sigende
> skulle være ok, kan ikke spille musik-cd'er ordentligt, men hakker som ind
> h....

Prøv at slå digital afspilling fra i Windows. Det kan nogle gange godt få
det til at hakke.

Fra : Leony

Dato : 24-04-02 08:02

"[3320] Jacob" <jacob-xFJERN@dk2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har netop fået ny, lettere brugt pc. Mit cd-drev, som efter sigende

Hvis ikke det hjælper at rense den, så skriv lige lidt om hvordan den er
bestykket (processor, RAM osv).
Hvis du skriver email, spiller musik og laver et regneark, samtidig med at
du har WinXP kørende og din computer er en 400 Mhz Pentium med 64 MB RAM, så
er det klart at den hakker.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : [3320] Jacob

Dato : 24-04-02 11:04

> [...]
Jeg
> afspiller med Win Media Player, da jeg af en eller anden årsag ikke kan få

Tak for alle svar. Som jeg skrev i den org. medd. så har jeg prøvet at
fjerne "digital afspilning", og det hjælper intet. Jeg kan ikke prøve det
med at fjerne IDE-kablet, da der IKKE er play-knap på drevet.
Musikken hakker bare fælt, ligegyldigt vor meget jeg har kørende, så mange
opgaver er heller ikke problemet. Desuden er maskinen en PIII-800 med 256 Mb
Ram, så den burde være stærk nok.

Jeg har noget båndoptagerrens liggende, så jeg prøver at rense hovedet idag.
Kan dog stadig ikke forstå at dette skulle være problemet, for så ville
laseren vel også læse alt andet dårligt, eller hvad?

MVH Jacob

Fra : Butch

Dato : 24-04-02 11:20

> [...]

> Kan dog stadig ikke forstå at dette skulle være problemet, for så ville
> laseren vel også læse alt andet dårligt, eller hvad?

Hej
Nu spørger jeg måske dumt. Men har du prøvet med mere end en musik cd. Måske
ligger fejlen på cden og ikke i dervet.

Hvis du ikke er vild med at pille inden i dit cddrev med en vat pind. Kan du
købe et cddrev rense sæt i de fleste musik/data butikker. Det består at en
cd med en lille børste som påføres lidt rense væske og kommes i drevet.
Efter kort tid burde laseren være ren.

En anden fordel ved rense sættet er at det kan bruges til alle former for
cd/dvd drev samt playstation osv. pengene er virkeligt givet godt ud, IMO er
der lettere at lige smide rense cden i drevet itedet for at skulle til at
skille drevet ad eller side akavet og forsøge at ramme laserhovedet med en
vat pind.

/Thomas Aka Butch

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-04-02 11:25

> Kan dog stadig ikke forstå at dette skulle være problemet, for så ville
> laseren vel også læse alt andet dårligt, eller hvad?

Korrekt!

Hvis drevet er i stand til at læse så du kan kopiere en data-CD ind på din
harddisk ved en hastighed der nærmer sig den, for drevet opgivne, maksimale
hastighed så er der ingen grund til at rense noget som helst.

I så fald skyldes problement software et eller andet sted i dit system.

Claus

Fra : [3320] Jacob

Dato : 24-04-02 14:13

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hastighed så er der ingen grund til at rense noget som helst.
>
> I så fald skyldes problement software et eller andet sted i dit system.

Hej Claus,

Se det tænkte jeg jo nok. Jeg har bl.a. rippet flere cd'ere uden problemer
med fin hastighed, så jeg er efterhånden ved at tro, at det er (endnu) et
XP-fænomen...
Det gør det jo desværre bare meget værre, for et defekt drev er til at føle
på, men hvor fa'en finder jeg fejlen. Kan det være Media Player der laver
ged, siden jeg ikke er i stand til at læse musik-cd'er at all i f.eks.
WinAmp... men det er jo en anden gruppe-snak.

TAk

Jacob

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-04-02 15:06

> Jeg har bl.a. rippet flere cd'ere uden problemer
> med fin hastighed, så jeg er efterhånden ved at tro, at det er (endnu) et
> XP-fænomen...

XP... har dit antivirusprogram ikke fjernet den endnu ;)

> [...]
> ged, siden jeg ikke er i stand til at læse musik-cd'er at all i f.eks.
> WinAmp... men det er jo en anden gruppe-snak.

Du skal næppe lede i Media Player Winamp og lign. programmer efter kilden
til dine problemer. Jeg er overbevist om at det drejer sig om en generel
opsætning af dit CD-ROM drev i Windows.

Så.... Selv om det er kedeligt at finde fejlkilder på denne måde, så er der
vist ikke andet at gøre end at fedte rundt med opsætninger som DMA o.lign
indtil det kører.

God arbejdslyst

Claus

Fra : [3320] Jacob

Dato : 24-04-02 15:34

et

> XP... har dit antivirusprogram ikke fjernet den endnu ;)

Forstår det sq heller ikke...

> [...]
der
> vist ikke andet at gøre end at fedte rundt med opsætninger som DMA o.lign

Tak ven, men jeg er stadig lidt på bar bund. Hvis du kan give nogle gode råd
til hvor jeg skal begynde, ville de falde på et tørt sted. Ang. DMA undrer
det mig, at jeg ikke kan finde stedet hvor jeg kan ser om det er slået
til...?!

Jacob.

Fra : [5250] Jens

Dato : 24-04-02 22:36

[3320] Jacob wrote:

> [...]
> til hvor jeg skal begynde, ville de falde på et tørt sted. Ang. DMA undrer
> det mig, at jeg ikke kan finde stedet hvor jeg kan ser om det er slået

I nogle andre tråde kan jeg se et lignende problem med hakkende lyd, og
der var løsningen at lukke alt ned hvad der kørte som ikoner i taskbaren..
Evt kunne det måske være lydkortet som deler IRQ med noget mindre
heldigt, især hvis det er et SB Live kort.