Indkøb til ny PC...
Fra : Anders H Lund

Dato : 23-04-02 20:03

Hej, jeg skal til at opgardere min PC.

Nuværende konfig:

P3 500
512 MB PC133 SD-RAM
Asus et-eller-andet bundkort

Dette er de 3 ting skal skal skiftes... Jeg har ca. 8.000 kr i næste måned
at gøre dette for.

CPU skal være en P4 Northwood 2GHz

Men hvilket RAM skal jeg have? RD? eller DDR?
I diverse test jeg har set, ligger disse 2 typer tæt. Faktisk regner jeg med
at det bliver RD RAM.

Hvilket bundkort/chipsæt skal jeg bruge til dette? Jeg har også kigget efter
dette og kan se at SiS-chipsæt slår Intel flere gange... så om jeg ikke
skulle gå efter sådan et?

Regner med at min computer kommer til at se sådan ud:

P4 2GHz - 3.135 kr.
512 MB RD-RAM - Kingston 2 X 256 MB RAM til 892 = 1.784kr
Bundkort? = 8.000 - 3.135 - 1.784 = 3.081 kr

Så skal jeg sikker også have et NoNoise kabinet... hvis der bliver nogle
gode penge til overs.

Er der nogen som kan komme med forslag?

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 23-04-02 20:53

Tjow, nu er jeg normalt AMD-mand (dreng), men har nu alligevel taget et kig
på det du burde købe:

Intel Pentium 4 2.0 GHz - 3194 incl. fors.
(in-a-box)

Asus P4T-E ATX mobo,
4xRDRAM sokler, understøtter
2.4GHz+ Pentium 4 - desværre
Intel chipsæt, men tilsynelandene
er der ikke nogle P4 SIS chipsets
der understøtter RDRAM?! - 1642 incl. fors.

2x256mb Samsung RD800 ram
- 1178 incl. fors.

ThermalTake Tech. Thermalcase
MidiTower Black 400watt
(de andre Chieftech har kun 340watt
PSU'er...) - 964 incl. fors.

Ialt 6978 kr.

Mange hilsener,
Troels P. Olsen

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 23-04-02 21:10

".: [d33p blu3] :." <puttitat@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> Intel chipsæt, men tilsynelandene
> er der ikke nogle P4 SIS chipsets
> der understøtter RDRAM?! - 1642 incl. fors.

Du mener vel en samlet sum på kr. 8156,-
Husk at han må ha 2 stk RAMBUS-blokker (du må bruke parvis like brikker når
du kjører RAMBUS, kan ikke kjøre med kun 1 stk. etter det jeg vet).

Fra : Anders H Lund

Dato : 23-04-02 21:13

> [...]
> Intel chipsæt, men tilsynelandene
> er der ikke nogle P4 SIS chipsets
> der understøtter RDRAM?! - 1642 incl. fors.

Nej, SiS understøtter ikke RDRAM - men derfor ville jeg også gerne vide om
jeg skulle vælge det ene eller det andet. Sådan som jeg kan se, ligger de 2
chipsæt (og RAM typer) ikke så langt fra hinnanden i ydelse... alt efter
hvad de skal lave.

> 2x256mb Samsung RD800 ram
> - 1178 incl. fors.

Hvor kan du få det henne? Det er rimelig billigt.

> ThermalTake Tech. Thermalcase
> MidiTower Black 400watt
> (de andre Chieftech har kun 340watt
> PSU'er...) - 964 incl. fors.

Bla bla.. :) Det var jo ikke lige det jeg skulle have her. Deusden skal jeg
have et NoNoise Tower.

> Ialt 6978 kr.

Det var altsammen meget godt, men jeg kan godt finde priserne. Det er mere
hvad der er godt at vælge! Det er det jeg er efter.

Mvh
Anders

Fra : -Martin-

Dato : 23-04-02 22:59

On Tue, 23 Apr 2002 21:53:07 +0200, ".: [d33p blu3] :."
<puttitat@adslhome.dk> wrote:

>Tjow, nu er jeg normalt AMD-mand (dreng), men har nu alligevel taget et kig
>på det du burde købe:
>
>Intel Pentium 4 2.0 GHz - 3194 incl. fors.
>(in-a-box)

Lige in tilføjelse, har hørt MEGET om at den blæser der er med P4'eren
(in-a-box) skulle larme ekstremt meget.

Så vælg den P4'er NOT IN A BOX og køb fx en Thermal køler, de er
temmelig lydløse, også er der måske slet ikke brug for et NoNoise
Tower

Fra : Anders H Lund

Dato : 24-04-02 05:53

"-Martin-" <admin@DELETEnatten-i.dk> wrote in message

> [...]
>
> Så vælg den P4'er NOT IN A BOX og køb fx en Thermal køler, de er
> temmelig lydløse, også er der måske slet ikke brug for et NoNoise

Det var også det næste jeg ville forhøre mig om.

Tænkte på en Volcano 7+ (
http://www.thermaltake.com/products/heatsink/v7plus.htm ).. men er også
interreseret i en Silent Viking, men kan ikke finde denne på Thermal Take's
hjemmeside - kun hos EDBPriser.dk.

Er der nogen som har et link til Silent Viking?

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 24-04-02 11:29

> [...]
>
> Så vælg den P4'er NOT IN A BOX og køb fx en Thermal køler, de er
> temmelig lydløse, også er der måske slet ikke brug for et NoNoise

NEI, NEI NEI!!! Du MÅ kjøpe en "in-a-box" prosessor hvis du skal være sikker
på at du vil ha en CPU som lett lar seg overklokke.
Det er faktisk forskjellige spesifikasjoner på in-a-box og bulk utgaven
(Intel gir retailhandlere bedre CPU'er!).
Det koster dessuten det samme for en in-a-box og en bulk utgave, med andre
ord så følger kjøleren med gratis og den er faktisk temmelig stillegående.
I tillegg så får du også 3 års garanti med på kjøpet..
Les noen få ord om standardkjøleren her:
http://www.dansdata.com/coolercomp_p5.htm#stockp4
Sitat fra siden: "Intel coolers always have quiet low-profile fans and
all-aluminium heat sinks" og denne er ikke noe unntak.
Den er ganske effektiv også, min 1,6A gjorde lett 2,4GHz med denne kjøleren
og den ble ikke varmere enn 43-44 grd.
Lytt på hva Intel gutta har å si, AMD sinker har ikke peiling på hva de
snakker om i dette tilfelle

Fra : Anders H Lund

Dato : 25-04-02 17:49

"Dr. Ahcir" <rgallagher@c2i.net> wrote in message

> [...]
> Det er faktisk forskjellige spesifikasjoner på in-a-box og bulk utgaven
> (Intel gir retailhandlere bedre CPU'er!).

Okay... så køber jeg ikke sådan en!

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 23-04-02 21:03

"Anders H Lund" <get2meat@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Bundkort? = 8.000 - 3.135 - 1.784 = 3.081 kr
>
> Så skal jeg sikker også have et NoNoise kabinet... hvis der bliver nogle

Først av alt så ville jeg ikke ha kjøpt en 2GHz P4 når du kan få en 1,8GHz
for ca tusen bucks mindre...200 MHz ekstra er IKKE verdt 1000 kr. mer!!!
En P4 1,8GHz er garantert klokkbar til 2,4GHz uten at dette virker inn på
PCI/AGP bus, bare sørg for at du får et kort med 533MHz CPU-FSB støtte (alle
SiS645DX baserte kort er å anbefale), alt du trenger er å heve CPU-FSB fra
400MHz til 533MHz.
Ofte så behøver man ikke engang å heve spenningen på CPU for å gjøre dette.
Som du selv sier så er SiS645(DX) et veldig bra chipsett og er det utvilsomt
det beste for P4,både når det gjelder hurtighet og stabilitet.
DX utgaven har også innebygt ATA133 kontroller som kan komme godt med.
Når det gjelder minnet så vil valget være enkelt for min del, PC2700 DDR-RAM
er nok noe av det kjappeste på markedet (PC3200 DDR er rundt om hjørnet),
les test av Samsung PC2700 DDR på
http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/02/04/16/9184255
Les også sammenligning av flere minner (DDR, RAMBUS og forskjellige
chipsett) på http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/02/04/22/3466333
Har selv en Samsung-brikke som klarer ca. 450MHz(225MHz DDR).
Når det gjelder hovedkort så ville jeg per idag ha kjøpt et ASUS P4S533
(uoffisielt støtte av 533MHz FSB), jeg har en P4S333 som jeg har flashet
m/P4S533 BIOS og er kjempefornøyd i henhold til stabilitet, hurtighet samt
gode overklokkingsmuligheter (kjører P4 1,6A@2,4GHz men jeg kan presse den
mer).

Regnestykke:
RAM 2stk Samsung PC2700 =1800
CPU P4 1,8GHz =2100
HK Asus P4S333(P4S533) =1000
SUM ca 4900,-

Håper det er OK at en "Norbagge" slenger noen kommentarer inn på jeres
Danske newsgroup (det skjer nesten ingenting på de noske...)

Fra : Anders H Lund

Dato : 23-04-02 21:47

> [...]
(alle
> SiS645DX baserte kort er å anbefale), alt du trenger er å heve CPU-FSB fra

Jeg ved godt at jeg ikke får vildt meget for de sidste 1000 kr. for sådan en
CPU - men jeg skal først købe PC i næste måned, når jeg får løn. Der skulle
priserne for CPUerne også falde en del. (Hvis man skal tro på
computerworld.dk). Men måske er det at overveje... men jeg kan nu godt lige
at sige at jeg har en 2 GHz CPU!

> [...]
DDR-RAM
> er nok noe av det kjappeste på markedet (PC3200 DDR er rundt om hjørnet),

Så kan det da godt være at det skal være sådan et chipsæt jeg skal gå efter.
Jeg holder jo meget af Intel, men det her chipsæt ser jo ud til at rykke
meget godt.

> [...]
> m/P4S533 BIOS og er kjempefornøyd i henhold til stabilitet, hurtighet samt

Det lyder jo helt som om at du har det "setup" som jeg godt kunne bruge!
Skulle jeg vente lidt til at PC3200 DDR kommer på markedet? Eller går der
lang tid?

> Regnestykke:
> RAM 2stk Samsung PC2700 =1800
> CPU P4 1,8GHz =2100
> HK Asus P4S333(P4S533) =1000
> SUM ca 4900,-

Ja, det er jo regentlig ret billigt.

> Håper det er OK at en "Norbagge" slenger noen kommentarer inn på jeres
> Danske newsgroup (det skjer nesten ingenting på de noske...)

Det er helt i orden .. det er faktisk rart, med noget internationalt hjælp!

Fra : BentBent

Dato : 23-04-02 21:23

"Anders H Lund" <get2meat@hotmail.com> wrote in message
> Hej, jeg skal til at opgardere min PC.

> Men hvilket RAM skal jeg have? RD? eller DDR?
> Er der nogen som kan komme med forslag?

RD RAM er en teknologisk blindgyde, jeg tror ikke på at RD RAM har nogen
fremtid, det mest fornuftige vil være DDR RAM.

Fra : Anders H Lund

Dato : 23-04-02 21:52

"BentBent" <BentBent@hotmail.com> wrote in message

> "Anders H Lund" <get2meat@hotmail.com> wrote in message

> RD RAM er en teknologisk blindgyde, jeg tror ikke på at RD RAM har nogen
> fremtid, det mest fornuftige vil være DDR RAM.

Det er (nu når jeg tænker mig om) også det man får afvide forskellige steder
fra. Tror sku det bliver noget DDR RAM.
Skulle jeg vente til at DDR PC3200 kommer ud?

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 23-04-02 22:11

> Det er (nu når jeg tænker mig om) også det man får afvide forskellige
steder
> fra. Tror sku det bliver noget DDR RAM.
> Skulle jeg vente til at DDR PC3200 kommer ud?

Nei, det er ikke nødvendig hvis du kjøper gode PC2700 brikker (mange
mistenker at Samsungs PC3200 brikker er "forkledde" PC2700 brikker).
Mine Samsung-blokker kan kjøres på ca. 450MHz og det tilsvarer PC3650 (rundt
regnet
Som ved all ny teknologi så koster det masser av $$$ og forrige generasjons
teknologi synker litt i pris, men skal du vente på den nye teknologien hele
tiden så får du nok ikke samlet en maskin før du ligger i graven...
Det er ikke så alt for stor forskjell alt i alt når man sammenligner PC2700
og PC3200 (fra 2,7Gb/s til 3,2Gb/s) og har ikke my å si for hele
systemytelsen.
Kjøp nå, oppgrader eventuelt senere.

Fra : Anders H Lund

Dato : 23-04-02 22:21

> [...]
PC2700
> og PC3200 (fra 2,7Gb/s til 3,2Gb/s) og har ikke my å si for hele

Okay, du skal have mange tak for hjælpen! Du har i hvert fald overbevist mig
om hvad jeg skal købe!

Jer fra Norge er ikke så dumme endda! ;-D

Fra : HB Nielsen

Dato : 23-04-02 23:25

Hvad skal du evt. have for den gamle processer???

Fra : Anders H Lund

Dato : 24-04-02 05:32

"HB Nielsen" <hb_nielsen@hotmail.com> wrote in message
> Hvad skal du evt. have for den gamle processer???

Jeg sælger ikke ud af noget af det gamle.... skal bruge det til en server.

Fra : Jacob

Dato : 24-04-02 11:43

> [...]
> Bundkort? = 8.000 - 3.135 - 1.784 = 3.081 kr
>
> Så skal jeg sikker også have et NoNoise kabinet... hvis der bliver nogle

Jeg har tidligere været trofast tilhænger af AMD på grund af bedre
price/performance. Men med den nye P4 Northwood serie der er kommet, har AMD
i mine øjne fået en særdeles stærk konkurrent.

Jeg ville købe en 1600 Mhz P4 Northwood 1512 kr. (i mine øjne spild af
penge at købe dyrere model, prisforskellen er simpelthen for stor til det
kan betale sig og de 1500 kr. man sparer kan man købe mange ting til sin
computer for...

Jeg tror at jeg ville satse på et DDR baseret bundkort med et SIS 645
chipset (evt. den nye 645 DX) læs test af ASUS P4S533
http://www.xbitlabs.com/mainboards/sis645dx/ Vær opmærksom på at SIS 645 DX
understøtter den nye quad-pumped 133 Mhz. Frontside bus (533 Mhz.). Intel
vil snart vil udgive proccesorer der vil kunne drage nytte af denne
teknologi, så hvis du kan vente 1 - 2 måneder var det måske ventetiden værd.

Læs evt. også www.hardwaretidende.dk/hard/story/02/04/05/8560434 test af
forskellige SIS 645 bundkort

Med disse forslag vil have rigeligt med penge til et godt kabinet og der
vil stadig være en hel del penge tilbage i tegnebogen.

Held og lykke med købet

--
Jacob

Fra : Tinky Winky

Dato : 24-04-02 15:33

> [...]
> Asus et-eller-andet bundkort
>
> Dette er de 3 ting skal skal skiftes... Jeg har ca. 8.000 kr i næste måned

Fint nok, hvis du virkelig har brug for det og også har 8000 kr. om tre
måneder til at opgradere igen. Men siden du skifter fra en P3 500, går jeg
ikke udfra at du vil bruge så mange penge pr. måned på at opgradere.

Du skriver et andet sted at du gerne vil kunne sige at du har en 2 Ghz
maskine. Men, er det fedt at kunne sige om et år? Er det ikke bedre at købe
noget hvor du kan sige at du har bare over 1,5 Ghz (fx 1800+) og gemme 4000
kr. under madrassen? Du vil have et system der er 80%-120% så hurtigt som et
P4 2Ghz alt efter opgaven.

Og så omkring efterår/jul, så har både Intel og AMD hurtigere, billigere
CPU'er ude. Anders der købte et system til 8000 kr. i foråret kunne godt
tænke sig at have en 64 bit Hammer AMD 2,5 - 3,0 Ghz CPU i stedet for den
lidt kedelige 32bit 2Ghz Pentium 4 eller måske en 3Ghz Pentium 4 CPU. Anders
der købte et system til 4000 kr. går bare ud og køber det for de penge der
ligger under madrassen og sælger evt. hans "gamle" halvanden Ghz hvis han
ellers ikke bruger det til at opgradere hans P3 500 Mhz server.

Det er fint at købe noget meget dyrt hardware, hvis man har råd til at købe
nyt igen ofte (eller ikke har mulighed for at skifte hardware ofte) og ikke
har så meget andet at bruge sine penge til eller er i en eller anden meget
speciel situation. Ellers synes jeg klart at det er fedest at skifte
hardware ofte og så stå med det luksus problem at hele tiden at have en
masse udmærket halvgammelt hardware fra sin sidste opgradering.

AMD Alternativ:
(ca. priser fra edbpriser.dk)
Motherboard: ECS K7S5A 600 kr.
CPU: AMD XP 1800+ (1533Mhz) 1225 kr.
CPU cooler: Silent viking 320 kr.
RAM:Kingston PC2700 DDR, 1x512MB 1700 kr.
------
i alt: kr. 3845,-

noter at K7S5A motherboardet ikke kan udnytte RAM hastigheden fuldt ud, men
kan køre dem som PC2100. Man kan evt. købe et "333" motherboard der kan køre
med PC2700 eller købe 2x PQI 256MB PC2100 og spare 300-400. Dette system vil
være lidt hurtigere end en P2.0A til nogle ting og lidt langsommere til
andre.

Intel P4 1.6A Alternativ:
Et motherboard til ca. 1000,-
En 1,6 Ghz Pentium 4 Northwood til ca. 1500,-
samme ram som ovenstående eller RD RAM til ca. 1700,-
------
i alt ca. kr. 4200,-

Hvis du vil overclocke så vælg dette. Du skulle kunne få den op over 2.0 Ghz
(nogle får over 2,4 Ghz med indbygget køler). Eller hvis du bare skal have
Intel ligegyldigt hvad.

> Så skal jeg sikker også have et NoNoise kabinet... hvis der bliver nogle
> gode penge til overs.

Det kan der sagtens blive.

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 24-04-02 16:17

> AMD Alternativ:

KAN man have andet end AMD? Jeg tror sQ Intel får probz når
HAMMER-cpu'erne kommer ud

Hilsen
Troels

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 24-04-02 18:58

> [...]
Ghz
> (nogle får over 2,4 Ghz med indbygget køler). Eller hvis du bare skal have

Vel, du tror vel at de nye "Hammer" CPU'ene blir bedre enn Intels kommende
Yamhill prosessor...
Tror heller ikke at Anders vil satse på et ECS hovedkort for de er totalt
ubruklig for alle unntagen minimalisten og kontorbrukeren, det går også
rykter på nettet at det er store problemer med disse hovedkortene, spesielt
reboots.
Minnebåndbredden er absolutt det viktigeste for P4 så her lønner det seg
ikke å kjøpe noe "dårlig" PC2100 brikker, les litt mer om Intels CPU'er så
kommer du nok frem til samme konklusjon.
Her kan ingen AMD CPU'er vise kraft sammenlignet med P4, det kan de bare
drømme om.
RDRAM er forresten dyrere og du må kjøpe parvis like brikker, da er han også
begrenset i henhold til senere oppgradering for mange RDRAM baserte kort har
kun 2 minneslots.
Et punkt skal jeg være enig med deg, kjøp heller en P4 1,6A fremfor 2GHz
utgaven, hastighetsforskjellen rettferdigjør ikke denne prisforskjellen.
En 1,6A gjør lett 2,2-2,4GHz med standard kjøler.
Hmmm, jeg har ikke sett noen P4 med innebygget kjøler (litt sluttironi
fra min side)

Fra : Tinky Winky

Dato : 24-04-02 22:05

> [...]
> Ghz

> Vel, du tror vel at de nye "Hammer" CPU'ene blir bedre enn Intels kommende

Hvornår kommer denne Yamhill processor? Så vidt jeg har forstået er det ikke
en CPU, men en teknologi, som Intel kan implementere i deres kommende P4'ere
så de kan køre 64bit kode.

Hammer skulle komme i slutningen af 2002. Hvis Intel kommer med noget i 2003
eller 2004, er den sikkert hurtigere end en Hammer fra 2002. Men det er
fremtidssnak. Hammer er tættere på.

> [...]
> ikke å kjøpe noe "dårlig" PC2100 brikker, les litt mer om Intels CPU'er så
> kommer du nok frem til samme konklusjon.

Jeg har ikke skrevet at han skulle købe PC2100 til en P4. Jeg har foreslået
Kingston PC2700. Og så under AMD-alternativet har jeg skrevet at man ligeså
godt kan købe PC2100 til et ECS bundkort/XP CPU. Læs hvad jeg skriver.

Fra : Anders H Lund

Dato : 24-04-02 19:18

"Tinky Winky" <twREMOVE@tinkywinkysfantasyplace.dk> wrote in message

> Fint nok, hvis du virkelig har brug for det og også har 8000 kr. om tre
> måneder til at opgradere igen. Men siden du skifter fra en P3 500, går jeg
> ikke udfra at du vil bruge så mange penge pr. måned på at opgradere.

Hvorfor skal jeg opgradere igen om 3 måneder? Og i så fald, hvorfor skal jeg
bruge 8.000 kr på dette?

> [...]
4000
> kr. under madrassen? Du vil have et system der er 80%-120% så hurtigt som

Well, jeg skal ikke have nogen AMD maskine. Er det fedt at sige om et år, at
jeg har en 1,5 GHz maskine om et år?

> [...]
> ligger under madrassen og sælger evt. hans "gamle" halvanden Ghz hvis han
> ellers ikke bruger det til at opgradere hans P3 500 Mhz server.

Ja, eller man kunne vente til næste sommer, og så er priserne endnu længere
nede og...

> [...]
> hardware ofte og så stå med det luksus problem at hele tiden at have en
> masse udmærket halvgammelt hardware fra sin sidste opgradering.

Meget dyrt hardware? Det synes jeg da ikke... det koster lidt ekstra. Men
hvis jeg køber noget dyrre hardware nu, så kan jeg måske vente et par månede
ekstra, før jeg behøver at opgradere.. Så spare jeg de penge om 3 måneder.

> AMD Alternativ:
[Cut]

> [...]
> Et motherboard til ca. 1000,-
> En 1,6 Ghz Pentium 4 Northwood til ca. 1500,-
> samme ram som ovenstående eller RD RAM til ca. 1700,-

Min computer kommer til at blive 1.000-1.500 kr dyrre, da jeg først køber i
næste måned når lønen går ind.

> [...]
Ghz
> (nogle får over 2,4 Ghz med indbygget køler). Eller hvis du bare skal have

Det bliver den nok - måske ikke så meget, men overclocket bliver den.

Fra : Tinky Winky

Dato : 24-04-02 21:44

> Hvorfor skal jeg opgradere igen om 3 måneder? Og i så fald, hvorfor skal
jeg
> bruge 8.000 kr på dette?

Man kan få en P4 1.6A til 1500kr. En P4 2.0A koster over dobbelt så meget,
men er kun 25% hurtigere. 1.6'eren har altså klart den bedste
price/performance ratio.

Hvis man vælger 2.0'eren, må prisen være mindre vigtig i forhold til
performance. Dvs. man har brug for noget af den bedste performance man kan
købe.

Hvis du kun skal bruge computeren de næste par måneder er det ligegyldigt.
Men hvis du skal have en computer i de næste par år, så er det smart at se
på sine hardware investeringer med en længere horisont end de næste par
måneder. Det er jo ingen overraskelse.

> [...]
> et
>
> Well, jeg skal ikke have nogen AMD maskine. Er det fedt at sige om et år,

Er det fedt at sige at du har en 32bit Pentium 4 2000Mhz om et år? Medmindre
du er forhindret i at løbende opdatere din hardware, kan du for de 4000+kr.
du har sparet, købe en 3-4 Ghz. Det er det der er min pointe.

For mig er det vigtigere at have en hurtig computer end at clockfrekvensen
er et pænt tal. Jeg ville fx langt hellere have en 1700 Mhz Athlon XP end en
2 Ghz P4 northwood eller ej, da den er hurtigere.

Ghz er jeg ligeglad med. En P4 ikke-northwood er langsommere end, celeron,
duron, athlon m.fl. ved samme clockhastighed, så det kan kun bruges som et
praj om ca. hvor hurtig den er.

> Anders
>
> Ja, eller man kunne vente til næste sommer, og så er priserne endnu
længere
> nede og...

Jeg siger netop at man ikke skal vente. Men at man løbende skal købe det der
lever op til sine performance krav og har den bedste price/performance
ratio.

> [...]
månede
> ekstra, før jeg behøver at opgradere.. Så spare jeg de penge om 3 måneder.

Du sparer ingen penge, men har en langsommere CPU til den tid. Langsigtet er
det en dårlig ide at købe en CPU med en 60% højere price/performance ratio
end den optimale. Det er da logik for burhøns. På kort sigt, kan du
selvfølgelig prale over at du har en 2Ghz. Men ikke på lang sigt.

> [Cut]

> Min computer kommer til at blive 1.000-1.500 kr dyrre, da jeg først køber
> næste måned når lønen går ind.

Så tjek price/performace til den tid.

> Ghz
>
> Det bliver den nok - måske ikke så meget, men overclocket bliver den.

OK, så gå helt sikkert efter 1.6'eren. Den kan overclockes mere/nemmere end
2.0'eren.

Fra : Anders H Lund

Dato : 25-04-02 17:44

Alt for meget tekst til en "normal" reply....

Jeg regner heller ikke at jeg skal ud og købe nyt bundkort/CPU/RAM i år.
Måske til næste efterår, men det vil tiden vise. Jeg opgradere efter behov.

Men hvis jeg løbende skulle opgradere, har du da også ret .. men det skal
jeg ikke.

Fra : Anders H Lund

Dato : 25-04-02 18:41

Jeg ville bare lige sige tak til alle dem som er kommet med input til mit
indlæg!

Det har gjort mig sikker på hvad jeg vil have... også selv om Tinky Winky
var ved at få mig til at købe den mindre, men billigere model.

Mvh
Anders

Fra : Jacob

Dato : 25-04-02 19:17

> [...]
>
> Det har gjort mig sikker på hvad jeg vil have... også selv om Tinky Winky
> var ved at få mig til at købe den mindre, men billigere model.

Hey, jeg nævnte da også at du skulle købe en 1600 Mhz Jeg kunne godt
lige tænke mig at vide hvilket bundkort du har i sigte og vigtigst af alt
hvilket chipset bundkortet bruger. Fik du læst
http://www.xbitlabs.com/mainboards/sis645dx/ som jeg henviste til. Der var
en masse baggrundsstof om chipset til Pentium 4, der er værd at læse på.

Lille udklip fra siden
--
Even a quick glance is enough to understand that SiS645DX boasts the most
attractive feature of all today's Pentium 4 chipsets. However, you should

As a result, SiS645DX will no longer look as winsome, as it does now.
However, we all should understand that SiS645DX will not stay in the market
for long. In May SiS will launch their new SiS648 solution supporting AGP
8x, USB 2.0 and IEEE 1394, and a bit later its enhanced SiS648DX version
officially supporting DDR400. In general, the end of spring promises to be
really hot for the Pentium 4 chipset market.

--

Jacob

Fra : Anders H Lund

Dato : 26-04-02 00:33

"Jacob" <unknown@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> en masse baggrundsstof om chipset til Pentium 4, der er værd at læse på.

Ja, du sagde det da også!

Ja, jeg fik læst noget ... og tror også at det bliver til at Asus P4S533 med
SiS645DX chipsættet.
Så ryger det noget DDR PC2700 RAM i ... sikkert en enkelt 512 MB klods.

Processoren bliver en P4 ... jaaa.. nu bliver jeg i tvivl igen.. hehe

Mvh
Anders

Fra : Jacob

Dato : 26-04-02 08:49

> [...]
> Så ryger det noget DDR PC2700 RAM i ... sikkert en enkelt 512 MB klods.
>
> Processoren bliver en P4 ... jaaa.. nu bliver jeg i tvivl igen.. hehe

Ser fornuftigt ud. Selvom der jo som sagt i maj måned kommer nogle nye
chipset. Spørgsmålet er om du gider vente på disse og om du vil få brug for
de muligheder de har. AGP x8 giver jeg ikke noget for, men jeg tror at USB
2.0 og især IEEE 1394 (også kaldet Firewire) vil være rigtig godt at have i
sin computer. IEEE 1394 vil gøre det muligt at forbinde din computer med
andet udstyr i dit hjem (fx. digital fjernsyn, digital videooptager, find
selv på mere ) Især hvis du ønsker at få glæde af din computer i lang tid
inden du igen opgraderer, var det måske værd at vente på.

Vær lige opmærksom på at få at få det fulde udbytte af 645DX chipsettet skal
du købe en CPU der kan køre 533 Mhz.

Læs http://www.the-inquirer.com/04040215.htm hvor du kan læse om de kommende
priser fra Intel.

Mit råd:

Køb en Intel Pentium 4 2,26 Ghz. (som kører 533 Mhz. FSB) når Intel sænker
prisen til 241 $ den 26 maj. (forvent omkring 2500 danske kroner pga. moms
og told)

Køb et bundkort der kan køre 533 Mhz. FSB og som har de nye teknologier jeg
før omtalte. Hold øje med de store respekterede hardwaresites og læs
anmeldelser af de nye bundkort, der snart skulle komme på markedet.

Jep, hvem har sagt det skulle være nemt at købe ny computer

--
Jacob

Fra : Anders H Lund

Dato : 26-04-02 10:41

> [...]
sænker
> prisen til 241 $ den 26 maj. (forvent omkring 2500 danske kroner pga. moms

Hm .. ja, nu har jeg jo ventet så længe. Så det kunne være at jeg følger dit
råd. Så har jeg jo også lige nogle flere penge. Så må jeg se om jeg kan
styrre mig små 2 måneder til!

> [...]
> før omtalte. Hold øje med de store respekterede hardwaresites og læs
> anmeldelser af de nye bundkort, der snart skulle komme på markedet.

Det vil jeg gøre .. men jeg vender nok lige tilbage hertil, inden jeg køber
noget..

> Jep, hvem har sagt det skulle være nemt at købe ny computer

Der var en gang, hvor man bare skulle sætte en jumber - så kunne man køre
med en AMD og Intel.... det var tider den gang.

Mvh
Anders

Fra : Anders H Lund

Dato : 03-05-02 06:22

> [...]
dit
> råd. Så har jeg jo også lige nogle flere penge. Så må jeg se om jeg kan

Ja, så kom der også en ekstra regning fra Cybericty, da de har flyttet rundt
på deres regnings perioder. Så det var jo også meget rart.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 30-04-02 15:29

On Tue, 23 Apr 2002 21:03:06 +0200, "Anders H Lund"
<get2meat@hotmail.com> wrote:

>512 MB RD-RAM - Kingston 2 X 256 MB RAM til 892 = 1.784kr

Damn... jeg gav 150,- for min 256MB SDRAM.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Thomas Demant

Dato : 30-04-02 18:36

> Damn... jeg gav 150,- for min 256MB SDRAM.

Jeg gav 200 for min 256 SD klods for ca. 7 måneder siden.
Men nu er det jo så bare: Der er _meget_ stor forskel på SD-RAM og RD-RAM
(Rambus). Hastigheden i RD-RAM er højere end i DDR-RAM og især SD-RAM, da
det er en anden teknologi. Derfor er prisen meget højere. Da RD-RAM'ene kom
frem, kostede en 128Mb blok nemt over 6000 kr.

--
Thomas

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 02-05-02 15:58

On Tue, 30 Apr 2002 19:36:22 +0200, "Thomas Demant"
<thomas.demant@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>det er en anden teknologi. Derfor er prisen meget højere. Da RD-RAM'ene kom
>frem, kostede en 128Mb blok nemt over 6000 kr.

Jeg ved godt der er en (stor) forskel, men jeg synes stadig at
prisforskellen er for sygelig.