skræmmende fakta
Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 23-04-02 19:47

Hej alle

Vidste I at 6 ud af 10 hunde bliver aflivet i Danmark? Og at
gennemsnitslevealderen er 1,8 år????

Det giver ikke hundene mange chancer, og lægger unægteligt noget af et
ansvar på os trænere...

Mange hilsner fra Carina

Fra : Kosmonauten

Dato : 23-04-02 20:49

"Carina Bach Hansen" <carina.bach@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennemsnitslevealderen er 1,8 år????
>
> Det giver ikke hundene mange chancer, og lægger unægteligt noget af et

Hej Carina,
det er så absolut meget skræmmende tal, men de kommer ikke helt bag på
undertegnede desværre :c(
Det er så sandelig ikke kun jer trænere som har et ansvar, det er i lige så
høj grad et spørgsmål om at forandre menneskers holdning til det at have
hund!
Hunde (og andre dyr ikke at forglemme) er ikke "ting", men levende væsener,
som har et bestemt adfærdsmønster og behov, som kommer bag på folk.

Der er mange måder at have hund på, men at tilføje hunden til "køb og smid
væk" kulturen, kan vi ikke være bekendt.

Ditto hilsner fra
Martin & Laika (Ja, vi lever "papirløst" ;c) )

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 23-04-02 21:01

"Kosmonauten" <kosmonauten@olsenx.mailx.dk> wrote in message

> [...]
> Det er så sandelig ikke kun jer trænere som har et ansvar, det er i lige

> høj grad et spørgsmål om at forandre menneskers holdning til det at have

Det er lige bestemt det jeg mener. Som trænere er det ikke vores job at lære
hundene noget, vi er der for at lære hundeførerne noget...Eller for at prøve
i det mindste

> Hunde (og andre dyr ikke at forglemme) er ikke "ting", men levende
væsener,
> som har et bestemt adfærdsmønster og behov, som kommer bag på folk.

Enig. Mange folk tror ikke at hunde stadigvæk er hunde, som de engang var
det. De tror, at man anskaffer sig en hund, som skal ud at snuse på
fortovet, og så skal vi lige finde en græsplæne hvor vuffer kan gøre det han
nu skal, og så er der sådan set ikke mere at sige til det. Mere eller
mindre. Og når problemerne så melder sig, står de med et forvirret udtryk,
når de hører ord som "langsom tilvænning" o.s.v. hvorefter de styrter ned
til dyrlægen, fordi der må jo være noget galt med hunden....

> Der er mange måder at have hund på, men at tilføje hunden til "køb og smid
> væk" kulturen, kan vi ikke være bekendt.

Gad vide, hvornår det bliver lovligt at behandle børn på samme måde...

Hilsen Carina

Fra : Alex Linaa

Dato : 24-04-02 07:03

"Kosmonauten" <kosmonauten@olsenx.mailx.dk> skrev i en meddelelse

> Der er mange måder at have hund på, men at tilføje hunden til "køb og smid
> væk" kulturen, kan vi ikke være bekendt.

I og med det er ved at være regelen snarere end undtagelsen for vore
menneske-partnere, kan det ikke komme bag på mig at det samme gør sig
gældende for vore hunde.
Vi er desværre ved at blive ofte for den amerikanske teenage-kultur, hvor
intet har værdi længere end til vi ikke synes det er spændende mere, så skal
vi underholdes af nye udfordringer.
Synd for os at vi efterhånden har så lille respekt for mennesker og dyr, og
så lille lyst til at tage ansvaret for vore egne liv og for de der er
knyttede til os.

Længe leve Hollywood, fastfood, fastlife, og fedme

/Alex

Fra : Kosmonauten

Dato : 26-04-02 15:31

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse
> Synd for os at vi efterhånden har så lille respekt for >mennesker og dyr,
og så lille lyst til at tage ansvaret for >vore egne liv og for de der er
knyttede til os.
Det er simpelthen det så rigtigt at det gør ondt. Især fordi det gælder både
mennesker og dyr.
Kanon godt skrevet Alex.

> Længe leve Hollywood, fastfood, fastlife, og fedme
Yeps og især deres MEGET realistiske tv-serier om bl.a. teenage problemer i
Blæverly Hulls ;c)
> /Alex

Mvh
Martin & (den anstændige) Laika

Fra : x Vuf x

Dato : 24-04-02 10:06

Tue, 23 Apr 2002 21:48:40 +0200, Kosmonauten wrote:

>Ditto hilsner fra
>Martin & Laika (Ja, vi lever "papirløst" ;c) )

Kunne du ikke snart gøre hende til en anstændig hund! *G*

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Der findes ikke så stort et problem,
at det ikke kan løses. Citat SEJ

Fra : Kosmonauten

Dato : 24-04-02 14:33

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse

> Kunne du ikke snart gøre hende til en anstændig hund! >*G*
> Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com >http://www.sonpet.com

Hej Sonja,
selvfølgelig fortjener Laika da at blive en anstændig hund ;c)
Jeg skal hermed bekendtgøre at jeg nu har fået papir på Laika!
Laika er optaget under racen "Bølget Springa'Dor".
(Canis Lupus Familiaris Hulihækkus Nopapyrus)
(Tidligere kendt som den Butsnuede Løvfrø Bufo Bufo)

Fuld racebeskrivelse kan rekvireres hos DHIHHK ;c)
(Dansk HulIHækHunde Klub)

Med Hunde hilsen til alle Papi'erne
Martin og Laika (en ægte Springa'Dor)

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 24-04-02 14:35

> selvfølgelig fortjener Laika da at blive en anstændig hund ;c)

og jeg skal da lige love for at du har gjort noget ved sagen .. det er
da papirer af format Laika har fået .. Wupper der blot tilhører racen
bland danois bliver helt misundelig på Laika .. godt skuldret
Martin

Smil til dig og aer, nus og ekstra godbidder til papirhunden Laika ..
fra Ami

Fra : Kosmonauten

Dato : 24-04-02 15:19

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Martin
>
> Smil til dig og aer, nus og ekstra godbidder til papirhunden Laika ..
Hej Ami,
*SSS* tak for de pæne ord, det hele startede jo med Bland Danois'en, en
yderst repræsentativ race i DHIHHK!
Wupper er jo faktisk en yderst fin racehund, raceindekset siger:
Wupper: Bernus Collius Schäfus Hulihækkus ;c)

Ditto Hilsner herfra
Martin & Laika

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 24-04-02 15:17

> [...]
> Wupper er jo faktisk en yderst fin racehund, raceindekset siger:
> Wupper: Bernus Collius Schäfus Hulihækkus ;c)

Tihi læste de flotte lange ord for Wupper, der så ud som om hun tænkte
på om alle disse lange flotte ord mon giver adgang til flere
lækkerbidskner ..hvad skal man da også med en ny lang tittel hvis ikke
det giver lønforhøjelse

Smil fra Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 24-04-02 17:40

Wed, 24 Apr 2002 15:32:44 +0200, Kosmonauten wrote:
> [...]

>(Tidligere kendt som den Butsnuede Løvfrø Bufo Bufo)

>Fuld racebeskrivelse kan rekvireres hos DHIHHK ;c)

Hihihi...Godt så!

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.com nospam@sonpet.com

Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy. Svar efter spørgsmålet!

Fra : Doggy

Dato : 23-04-02 21:11

> [...]

> gennemsnitslevealderen er 1,8 år?

> Det giver ikke hundene mange chancer, og lægger unægteligt noget af et

Hej Carina

Hvor stammer dine tal fra ?

Jeg har en undersøgelse som Dyrenes Beskyttelse har lavet og ifølge deres
materiale blev der i 1999 lavet en beregning over aflivninger hos 120
dyrlæger der viste, at adfærdsproblemer var årsag eller medvirkende årsag
til 23,6 % af alle aflivninger.

Ca 60 % af aflivningerne skete som følge af sygdom efter hunden var fyldt 10
år.

Det store problem er selvfølgelig aflivning af raske hunde på grund af
adfærdsproblemer.

Kun i 16 % af de tilfælde hvor hunden blev aflivet på grund af
adfærdsproblemer, havde man forsøgt at behandle problemerne. Det vil altså
sige, at mange mennesker vælger at aflive hunden, uden at forsøge at
"helbrede" problemet. Og det er jo skræmmende.

Hilsen

Merete

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-04-02 22:17

"Doggy" <post@doggy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sige, at mange mennesker vælger at aflive hunden, uden at forsøge at
> "helbrede" problemet. Og det er jo skræmmende.

Ja og det er vel netop her det skræmmende ligger og her
smidvækmentaliteten for alvor kommer til syne .. det sørgelige ligger
så yderligere ofte i at de samme mennesker ikke en gang men mange
gange kasserer en hund og hver gang peger fingre af hunden uden at
tænke over at der kun er en finger der peger frem mod hunden men hele
tre fingre der peger tilbage mod dem selv ..

Godnathils fra Ami

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-04-02 09:23

"Doggy" <post@doggy.dk> writes:

> [...]
> sige, at mange mennesker vælger at aflive hunden, uden at forsøge at
> "helbrede" problemet. Og det er jo skræmmende.

Den hund mine forældre havde da jeg blev født blev aflivet, det var en
cocker på, vist nok, 7 år. Hun blev aflivet fordi hun beskyttede
mig. Det vil sige, at når jeg lå i haven i barnevognen angreb hun alle
andre end naboen og mine forældre, når de var i nærheden af mig. Og
hun definerede "i nærheden" meget bredt. Hun angreb folk der gik forbi
på fortovet.

Mine forældre valgte at aflive hende, fordi hun var farlig for sine
omgivelser og fordi de syntes at en 7 år gammel hund ikke skulle til
at skifte familie. Der er sikkert mange herinde der syntes at de
gjorde en frygtelig ting, men jeg mener nu alligevel det var det
bedste. Hun havde haft et godt liv, og selv om hun måske kunne lære at
lade være med at angribe, hvor mange mennesker ville hun så nå at bide
inden.

Det jeg vil frem til er, at selv om hunden ikke er syg, så er
aflivning i nogle tilfælde en god løsning. Jeg mener dog ikke at man
skal aflive en hund første gang den roder i stuen eller tisser på
gulvet. Men ligesom der er mennesker som bare ikke kan lære at opføre
sig ordentligt, er der også hunde der ikke kan opdrages godt nok. Så
er spørgsmålet hvad man skal gøre med de få hunde, som man ikke kan
opdrage?

Bare lige for at slå det på plads, så er de tal alt for høje, jeg
mener også at for mange folk slår deres hunde ihjel for ingenting!

Hilsen Trine

Fra : mus

Dato : 24-04-02 11:36

Gad godt vide hvor du har de tal fra????????? Vil du oplyse det?

Det er jo ikke ret mange tal at arbejde med. 6 ud at 10 hunde aflives. Det
inkluderer vel også syge hunde og nyfødte hvalpe der ikke vil kunne klare
sig pga sygdom eller skavanker. Desuden er alle gamle hunde der aflives pga
alder og sygdom vel også med i de 6 ud af 10, så jeg synes i grunden ikke de
tal siger ret meget. Det er da mange der aflives ja men det er da også min
fornemmelse at mange hundeejere afliver hundene når de kommer op i alderen
og feks er gigtplaget, blinde, ikke kan holde på vandet etc.

Gennemsnitslevealder på 1.8 år er ikke meget men igen hvor har du dine tal
fra.

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 24-04-02 14:25

Hej

Jeg har mine tal fra Susanne Falk, der udover at have arbejdet med hunde i
30 år, også arbejder ved Dyrenes Beskyttelse, hvor hun er bl. andet er ude
at tvangsfjerne hunde.

Hun holder med jævne mellemrum fordrag om hunde, og det var ved et sådant
arrangement, at hun oplyste tallene. Så hvis I mener at de ikke passer,
ja...Hvad skal jeg sige?

Mange hilsner fra Carina

Fra : mus

Dato : 24-04-02 15:14

synes ikke tallene siger ret meget, hvis man ikke får flere oplysninger.

Er godt klar over at du ikke er ude på at føre folk på vildspor. Synes bare
det ville være rart at se noget sort på hvidt og vide hvad tallene bygger
på. Statistikker kan ofte vendes og drejes så de passer til ens formål. Hvad
er udgangspunktet for undersøgelsen, hvad tæller med i undersøgelsen etc. ?

<3cc6b282$0$241$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Jimmi

Dato : 24-04-02 17:33

hmm nu spørger jeg måske lidt dumt

Men hvor er forskellen på om man afliver en hund ellers slagter et svin?

Jeg er absolut ikke tilhænger af at man anskaffer sig en hund for dernæst at
aflive den, men der bliver altså slagtet millioner af svin i danmark hver
år, og såvidt jeg ved er en gris ikke væsentlig dummer end en hund. Men hvem
råber op om dem?

Mvh jimmi

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-04-02 18:28

On Wed, 24 Apr 2002 18:32:43 +0200, "Jimmi" <jimmija@tiscali.dk>
wrotd:

> [...]
>år, og såvidt jeg ved er en gris ikke væsentlig dummer end en hund. Men hvem

syntes du ikke at der er forskel på en gris og en hund ? og hva så
hvis der bliver aflivet mange grise ? de bliver jo spist !

Fra : Louise Kragh

Dato : 24-04-02 22:39

Det er jo et spørgsmål på hvilket kulturelt/etisk syn man har på det... For
mange (inklusiv mig) er en hund et familiemedlem, og som sådan noget der
skal respekteres og behandles ordentligt. Den skal f.eks. til dyrelægen når
den er syg, også hvis det betyder at vi ikke kommer på ferie i år!
Grise er fortrinsvis noget man spiser, men derfor skal de stadig have det
godt mens de lever, slagtes så smertefrit som muligt etc... Det bliver der
nu også råbt op om derfor der f.eks reklameres med øko kød fra "glade"
fritgående grissebasser etc.
Debatten har også været der omkring burhøns, sødmælkskalve osv. Dyrevelfærd
gælder alle dyr, men selvfølgelig vil der være mest polemik omkring de
kæledyr der "står vore hjerter nærmest" (hunde, katte, heste osv).

At etik/moral så nogen gange kan være en svær sag at blive enig om, skyldes
nok menneskers indimellem meget forskellige livssyn... "I Kina spiser de
hunde", nogen mennesker ser deres hund som "billig underholdning", andre som
deres bedste ven.
(og nogle mennesker har bare svært ved at respektere andre eksistenser end
dem selv...)

Mvh
Louise - der vist lige røg i det filosofiske hjørne...