Mødes uden betaling
Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 23-04-02 15:50

I Politiken i dag skriver Ejgil W. Rasmussen (V) formand for KL i "Sæt
skolen fri" bl.a. følgende:

"De nye lærere bliver skræmt bort af lærerstandens proletarisering; kravet
om penge for selv den mindste ting er så udbredt, at vi i dag har en
skolekultur, hvor ingen mødes uden at få betaling for det. Det er dræbende
for al kretivitet."

Jeg vil gerne have besvaret to spørgsmål i denne forbindelse:

1) Hvilken erhvervsgruppe arbejder/mødes uden betaling/løn?

2) Hvem var det der i sin tid krævede at alt skulle gøres op i Ø, U og
F-tid?

Venlig hilsen Birgitte

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 23-04-02 23:42

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om penge for selv den mindste ting er så udbredt, at vi i dag har en
> skolekultur, hvor ingen mødes uden at få betaling for det. Det er dræbende

Eller også bliver de nye lærere skræmt bort af de kendsgerninger at det er
de færreste af Ejgil Rasmussens kolleger, der bevilger nok til at lave skole
efter folkeskolelovens ord og intentioner. Eller også bliver de slet ikke
skræmt væk. Selvfølgelig er der eksempler på nyuddannede, der har en meget
kort karriere, og det er ærgerligt. Men at tro at en arbejdstagerkultur, der
delvis bygger på gratisarbejde skulle ændre det er nok KL-optimisme når den
er værst.

> Jeg vil gerne have besvaret to spørgsmål i denne forbindelse:
>
> 1) Hvilken erhvervsgruppe arbejder/mødes uden betaling/løn?

Der skal nok være nogen. Måske i IT-branchen (mener at have læst et eller
andet, men det var før luften gik af ballonen)

> 2) Hvem var det der i sin tid krævede at alt skulle gøres op i Ø, U og
> F-tid?

Henning Dyremose havde sin del af æren

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Rømer

Dato : 24-04-02 17:39

> 1) Hvilken erhvervsgruppe arbejder/mødes uden betaling/løn?

Fastlønnede uden kontrollabel arbejdstid....
Det kan altid diskuteres om lønnen er fastlagt, så der er taget højde for
mødeaktivitet - personligt har jeg en kontraktligt fastsat ret til at
erlægge minimum 40 timer om ugen - uden loft!

Leo