Shetlandspony problemer
Fra : raceace

Dato : 23-04-02 15:26

Hej allesammen!!

Jeg har en shetlandspony, der har lidt fordøjelsesproblemer-tror jeg
Han ville ikke så gerne spise noget igår,det plejer bestemt ikke at ligne
ham.
I foregårs var han på græs i en fold som han ikke går i normalt og her er
der meget mere græs-kan han
have fået forstoppelse?Han har ikke kolik det har han haft engang og det er
ikke de samme symptomer som nu.
Han har desværre også lidt problemer med pelsen-på halsen har han lidt
"bare" pletter.
Han får Skakmat fuldfoder blanding,frisk hø og altid masser af vand
Hvis der er nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt-både med
mavsen og pelsen vil jeg blive meget glad!!!!!

mvh.
CB

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 23-04-02 17:31

Du skriver ikke noe om hvorledes det går med ham i dag??
Du må observere om han har avføring som normalt, om han er spent i maven,
varm i bena/kodene/hovene eller lignende, m.a.o. danne deg et bilde av
hvordan han egentlig har det.
For den sakens skyld kan han ha fått en tann/munn-skade som plager ham!
Sjekk alt mulig, også temperatur.
Se over pelsen etter flått/ticks.
Sjekk avføringen for slim/mark/egg eller annet unormalt som farve/konsistens
etc.

Mvh
Line i Norge.

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-04-02 19:53

"raceace" <raceace66@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis der er nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt-både med
> mavsen og pelsen vil jeg blive meget glad!!!!!

Hejsa

Vi har selv en lille miniature shetlænder som oxo kom på græs, og fik nogle
symptoner som dem du beskriver og det udviklede sig til kolik. Så sørg for
at give ham masser motion og vand. Sæt ham helst på en jord fold, og giv ham
masser af klid oprørt i varmt vand

Mvh Martin

Fra : Iben Holst

Dato : 25-04-02 10:53

Hej ...

> [...]
> ham.
> I foregårs var han på græs i en fold som han ikke går i normalt og her er

Det kan lyde både som en begyndende kolik eller begyndende forfangenhed, men
hvis det er det nye græs som sådan han ikke kan tåle er det højst
sandsynligt en gang kolik.
Hold ham igang og giv ham vegetabilsk olie. Olie plejer de at ville
æde/slikke uden noget til og det kan du sagtnes give ham 1/2 liter af et par
gange om dagen. Det holder maven igang, smører tarmene og letter afføringen

Pas på med kliden (hvis du kunne finde på at bruge det), for det kan give en
forfærdelig forstoppelse.En i forvejen forstoppet/kolik mave kan gå helt
helt i stå ved brug af klid i en for stor mængde ......

Og drop høet !! Når først hesten er på græs er høet unødvendigt. Sætter ham
på en jordfold (som er ganske tilrådeligt i den nuværende tilstand) kan du
begynde at give ham hø igen når maven er i orden. Indtil da skal du lade ham
æde alt det halm han vil og lade ham drikke vand i store mængder (hertil er
det en god ide at lade ham have en saltsten som vil få ham til at føle
større tørst) men hold endelig også igen med foderet !!

Iben

Fra : Rikke Steen

Dato : 25-04-02 13:36

Hejsa
Da jeg havde en pony, fik vi at vide at man når de kom på fold skulle man
give den 250 g. margarine pga. at nogle heste "kommer til" at spise jord når
de græsser. Så det kunne være en mulighed?
Mvh
Rikke

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-04-02 16:09

> [...]
> forfærdelig forstoppelse.En i forvejen forstoppet/kolik mave kan gå helt
> helt i stå ved brug af klid i en for stor mængde ......

hmmm for os havde det nu den helt modsatte virkning det var det eneste han
ville spise og det satte god gang i maven på ham ?!?! i øvrigt var det efter
dyrelægens anvisnng at vi gav ham klid

Fra : Tanja Bromley

Dato : 26-04-02 10:38

"Martin Larsen" <martinlarsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> hmmm for os havde det nu den helt modsatte virkning det var det eneste han
> ville spise og det satte god gang i maven på ham ?!?! i øvrigt var det

Det er også rigtigt. Jeg fik selv anbefalet klid, da min hest's mave var
lidt træg, og det hjalp rigtig godt.
Det kommer an på opblandingen, tror jeg. - Klid til brug mod hård mave skal
være opblandet som en god lind grød. Det er jo klart, at hvis man serverer
klid halvtørt, så virker det stoppende.

Husk at man kun må give max. 300 g klid om dagen uden tilsætning af kalk!

/Tanja

Fra : Iben Holst

Dato : 28-04-02 13:27

> hmmm for os havde det nu den helt modsatte virkning det var det eneste han
> ville spise og det satte god gang i maven på ham ?!?! i øvrigt var det
> [...]

Jo jo ... men bare lidt for meget af det har altså den helt modsatte
virkning !

Iben

Fra : Jeanette

Dato : 19-05-02 20:10

HEJ
når du har hest ved du vel også at man ikke lukker en hest ud på en ny mark
jeg mener som du skriver så er der meget græs
normalt siger man 1/2 time pr dag til hesten har vænnet sig til det nye
stykke græs

husk at passe på ellers bliver den syg