Førstehjælp i børnehaven
Fra : Berit

Dato : 23-04-02 09:45

Kender du det, at du pludselig står i en situation, hvor du har brug for at
give dit lille barn førstehjælp?
Måske har du et almindeligt førstehjælpskursus, men ... førstehjælp til
småbørn er ikke helt som til voksne!

Selvom du skulle være så heldig aldrig at have prøvet det, kan der jo komme
en dag...

Personlig har jeg selv været ude for det (med en lykkelig udgang), men nu
har jeg fået øjnene op for, at noget må gøres.
Derfor forsøger jeg nu at få stablet et eller flere kurser på benene i mine
børns børnehave, - med et lille håb om, at idéen vil brede sig til andre
institutioner, hvis det bliver en succes.
Men jeg har brug for lidt hjælp....

Er der nogen, der ligger inde med idéer til, hvordan man så billigt som
muligt kan få arrangeret førstehjælpskurser for forældre til børn i
børnehaver?
Hvem skal man kontakte?
Kan man få hjælp fra det offentlige?

Med venlig hilsen
Berit

Fra : Mic

Dato : 23-04-02 12:01

SNIPPER lige...

Førstehjælp til småbørn er så vidt jeg ved dækket på standard røde kors
kurser, så der vil man være godt hjulpet. Deres instruktører må dog så vidt
jeg ved ikke selv afholde kurser uden vederlag, men skal vistnok bookes
gennem organisationen. Bemærk at jeg ikke er 100% sikker her, så ret direkte
henvendelse.
Alternativt findes der en pendant til dem, der hedder MFA (en forkortelse af
Medic First Aid). Det er en amerikansk organisation, der også afaholder
kurser i førstehjælp (herhjemme dog mest dykkerrelateret), men deres kurser
er ret gode, idet de bliver konstant opdateret efter seneste gældende
principper.
Så har du et PADI dykkercenter i nærheden (de eneste der benytter sig af MFA
instruktører) kan du måske lave en deal med dem om et sponsorkursus eller
flere.
Alternativt er der mig bekendt ingen lov der forbyder dig at starte din egen
organisation til uddannelse af børnehavebørnsførstehjælp, så det kunne
antagelig være en tredje udvej.
Støtte fra det offentlige skal du nok ikke umiddelbart påregne, men eftersom
man pt. kører kampagne for at få flere uddannet i almindelig førstehjælp,
KAN der meget vel være en pulje et eller andet sted du kan søge.....

Michael Colding
redaktør, http://www.MandeZonen.dk
Skrivekløe? Vi mangler ALTID nye talenter.

Fra : JØRGEN ANDERSEN

Dato : 23-04-02 17:38

Hejsa!

Prøv at kontakte dit lokale Beredskabskops, de køre sommetider kursuser for
instutioner. Her i blandt også brandkursuser, hvis det senere fik interesse.
Jeg ved godt nok ikke hvad det koster, men det kan du sikker selv finde udad

MVH

Conny

Fra : John Witt

Dato : 23-04-02 20:22

>Prøv at kontakte dit lokale Beredskabskops, de køre sommetider kursuser for
>instutioner.

Go ide'. De er at finde på:www.brs.dk
Men prøv evt. først www.beredskabsforbundet.dk

M.h.t. til tilskud så varierer det kraftigt fra kommune til koummune
og fra valgperiode til valgperiode..., så du må høre din en gang, hvad
de siger.

John

Fra : John Witt

Dato : 23-04-02 20:23

Fra : vagn torup

Dato : 23-04-02 20:59

Hej
Jeg så noget i et af de sidste nr. af Helse om nogen børnehavebørn/pædagoger
der havde fået et førstehjælpskursus lagt an på børn. Det var vist Falck i
Kolding, der stod bag og nu skulle det tilbydes i resten af landet.
Det er ikke helt det du søger, men måske kan de alligevel hjælpe.
Jeg har desuden lige været til førstehjælpsforedrag på mit lokale apotek.
Det var Røde Kors der fortalte og det var lagt an på forældre med børn
mellem 0-10 år sådan ca.
MVH Rikke
John Witt <johnwitt@REMOVEimage.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cc5b47f.2991310@news.image.dk...