Partitionering af store harddiske..... hvo~
Fra : cjt

Dato : 23-04-02 09:37

Jeg har lige fået en lidt større HD i computeren.
Jeg booter op på en Win98 - startdisk.

Den sprøger om jeg vil understøtte store diske.
Jeg svarer "ja".
Heg går ud fra at den så vil partitionere og formattere med FAT32 ???

Nu ved jeg ikke, om FAT32 højst understøtter 8 Gb, men uanset hvad, så vil
jeg gerne
lave én stor partition på 20 Gb til Win2000 (som vel nok skal have NTFS som
filsystem).

Hvordan partitionerer jeg med fdisk, så man laver store partitioner ?

Mange hilsner fra
Carsten

DK-2630 Taastrup
e-mail: cajuth@worldonline.dk

Fra : Madsen

Dato : 23-04-02 10:22

cjt skrev:

> [...]
> Jeg svarer "ja".
> Heg går ud fra at den så vil partitionere og formattere med FAT32

Ja.

?

> Nu ved jeg ikke, om FAT32 højst understøtter 8 Gb, men uanset
> hvad, så vil jeg gerne lave én stor partition på 20 Gb til Win2000
> (som vel nok skal have NTFS som filsystem).

FAT32 understøtter langt mere end 8GB. FAT32 understøtter op til 2
TB. Det er FAT16 der har en begrænsning på 2 GB. så vidt jeg husker.

Dog forstår jeg ikke hvorfor du ikke bare starter pc'en på din
Win2000 cd. Under installationen vil den selv sørge for at tjekke
harddisken og oprette en partition + filsystem afhængig af hvad du
nu vælger. Den spørger selv om du vil køre FAT32 eller NTFS på drevet.

> Hvordan partitionerer jeg med fdisk, så man laver store
> partitioner ?

Som du gør nu.
Kør fdisk og svar ja til understøttelse af store diske. Opret een
stor partition som bruger hele harddiskpladsen. Formater efter-
følgende disken med format-kommandoen. Installer Win2000 og vælg
om du vil benytte det nuværende filsystem eller om du vil konvertere
til NTFS inden du installerer. Du kan også vælge at installere
Win2000 som FAT32 og så senere konvertere til NTFS med Convert-
kommandoen i en kommandoprompt. Convert konverterer fra FAT32 til
NTFS uden at du mister data ved det.

Madsen.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-04-02 12:00

Madsen wrote:

> FAT32 understøtter langt mere end 8GB. FAT32 understøtter op til 2
> TB. Det er FAT16 der har en begrænsning på 2 GB. så vidt jeg husker.

Når Carsten får problemer med en grænse på 8GB lugter det af bios problemer.
Opdater bios eller brug det diskfix der oftest kan downloades fra harddisk
produktientens hjemmeside.

mvh
Henning

Fra : Madsen

Dato : 23-04-02 12:31

Henning Præstegaard skrev:

> Når Carsten får problemer med en grænse på 8GB lugter det af bios
> problemer.

Som jeg forstod Carstens indlæg så har han ikke nævnt noget om at han
har problemer ved 8 GB. Han skriver blot: "Nu ved jeg ikke, om FAT32
højst understøtter 8 Gb, men uanset hvad, så vil jeg gerne lave én stor
partition på 20 Gb..."
Jeg svarer så at FAT32 understøtter mere end 8 GB. Den understøtter 2
TB. diske.

Hvis han ikke kan se mere end 8 GB. i fdisk så er der sikkert BIOS-
problemer som du nævner.

Madsen.

Fra : cjt

Dato : 23-04-02 21:00

Hej alle!

Tak for jeres hjælp... jeg forklarede mig måske ikke helt klart.... men det
er korrekt at jeg HAR problemer med at fdisk ikke kan klare mere end
8 Gb...
Jeg kan måske have held med at installere Windows 2000 og indefra Windows
lave partitionen større ???

Men det irriterer mig bare at jeg ikke kan fsike den... og det burde jeg
kunne... såvidt jeg forstår på jeres indlæg!

Så I har nok ret i at det er et BIOS-problem... er det et velkendt
BIOS-problem at den max. kan se 8 gb. ???

Så kommer det næste: I foreslår at jeg opdaterer BIOS...

Men hvodan gør jeg det?
Det har jeg aldrig prøvet før....
Det er vel noget med at gå ind på producentens websoite og lave en disk?
Men er der stor risiko ved det?
Risikerer jegf at smadre hele BIOS ... så den er uoprettelig...?

Kan man tage man backup af BIOS inden?
Eller hvad gør man? Springer man bare ud i det ... og krydser fingre...

Til jeres orientering kan jeg fortælle at det er en lidt ældre Fuijitsu
Deskpro - PC....

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 23-04-02 21:46

> ... er det et velkendt
> BIOS-problem at den max. kan se 8 gb. ???
Ja, der er flere grænser, men 8GB grænsen er nok den mest kendte...

> I foreslår at jeg opdaterer BIOS...
> Men hvodan gør jeg det?
> Det har jeg aldrig prøvet før....
Een gang skal jo være den første...

> Det er vel noget med at gå ind på producentens websoite og lave en
disk?
Ja, hvis der altså er en opdatering.

> Men er der stor risiko ved det?
> Risikerer jegf at smadre hele BIOS ... så den er uoprettelig...?
Hvis det gør helt galt, ja så kan du risikere at ødelægge din BIOS, men
jeg aldrig prøvet at det er slået fejl - og jeg har flasher mange
BIOS'er.

> Eller hvad gør man? Springer man bare ud i det ... og krydser
fingre...
Det gjorde jeg, og det virkede helt fint. Producenterne har oftest en
god, præcis og udførlig vejledning på deres side.

> Til jeres orientering kan jeg fortælle at det er en lidt ældre
Fuijitsu
> Deskpro - PC....
Så er det helt sikkert et BIOS problem (næsten da).

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : cjt

Dato : 24-04-02 08:08

Tak for hjælpen til jer alle!!!

Fra : Jabba

Dato : 23-04-02 12:34

> FAT32 understøtter langt mere end 8GB. FAT32 understøtter op til 2
> TB. Det er FAT16 der har en begrænsning på 2 GB. så vidt jeg husker.

Hmmm, jeg var ellers af den overbevisning at FAT32 max. kunne klare 32GB,
hvorimod NTFS kunne klare op til 2TB...

Fra : Madsen

Dato : 23-04-02 12:36

Jabba skrev:

> Hmmm, jeg var ellers af den overbevisning at FAT32 max. kunne
> klare 32GB, hvorimod NTFS kunne klare op til 2TB...

Ikke ifølge dette link:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q310525>
FAT32 supports drives up to 2 terabytes in size.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 23-04-02 12:43

Jabba skrev:

> Hmmm, jeg var ellers af den overbevisning at FAT32 max. kunne
> klare 32GB,

De her 32GB er forresten sikkert kommet af at Win2000/XP's indbyggede
diskhåndteringsværktøj ikke kan formatere diske større end 32 GB. hvis
man vil køre FAT32 på drevet.
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q301340

"You cannot format a volume larger than 32 gigabytes (GB) in size by
using the FAT32 file system. Windows XP can mount and support FAT32
volumes larger than 32 GB (subject to the other limits), but you cannot
create a FAT32 volume larger than 32 GB by using the Format tool or
Windows XP Setup. If you need to format a volume that is larger than 32
GB, use the NTFS file system to format it. Another option is to start
from a Microsoft Windows 98 or Microsoft Windows Millennium Edition
(Me) Startup disk and use the Format tool included on the disk."

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 23-04-02 21:48

cjt skrev:

> Tak for jeres hjælp... jeg forklarede mig måske ikke helt
> klart.... men det er korrekt at jeg HAR problemer med at fdisk
> ikke kan klare mere end 8 Gb...

Ok. Så skal du nok nærmere lytte til Hennings forslag.
Bios kan nok ikke se mere end 8 GB. af disken og det skal du højest
sandsynligt have rettet vha. en Bios-opdateringen, hvis en sådan er
tilgængelig.

Madsen.

Fra : Henning

Dato : 02-05-02 16:35

On Tue, 23 Apr 2002 10:37:22 +0200, "cjt" <cajuth@worldonline.dk>
wrote:

>Jeg har lige fået en lidt større HD i computeren.
>Jeg booter op på en Win98 - startdisk.
Klip
>lave én stor partition på 20 Gb til Win2000 (som vel nok skal have NTFS som
>filsystem).

Måske et dumt spørgsmål - hvorfor blander du W98 ind i, at du vil ha'
2000 på maskinen? Hvis du vil have Win2000, booter du naturligvis op
på din 2000 skive, og partitionerer og formaterer du den vej.