Islands Brygge o. 1950...
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-04-02 22:44

Hej:

Vi er på kanten af Bryggen, ved cykel- og gangstien fra
Njalsgade til Amager Fælledvej (inden stien blev udbygget til
Njalsgades forlængelse), på den sydlige side, hvor der senere
blev anlagt nyttehaver og bygget politiskole og KUA.

Tidspunktet er vel begyndelsen af 1950'erne - og spørgsmålet dette:

Hvor længe var der *helikopterflyvning* fra dette område og til vist
nok Malmø? Var det civil ruteflyvning af privatpersoner, eller var det
Flyvevåbnets folk der gik på vingerne? Nå ja, vinger og vinger. Var
det kun pga. den bycentrale beliggenhed at starter og landinger foregik
netop dér og ikke for eksempel på Kløvermarken, som jo tidligere
agerede flyveplads?

--
Hilsen: Jørgen / www.hamigen.dk
(mails til mig er minus men)

Fra : 8sl

Dato : 09-05-02 23:02

"Jørgen Grandt" skrev d. 22-04-02 22:44 dette indlæg :
> [...]
foregik
> netop dér og ikke for eksempel på Kløvermarken, som jo tidligere

Hej Jørgen.
Jeg husker tydeligt den omtalte helikopterrute fra Amager til Malmø,
idet jeg på det tidspunkt boede kun ca. 1 km fra heliporten på Amager
Fælleds nordlige ende. Ruten blev befløjet i sommeren 1955. I Københavns
Lufthavns jubilæumsbog fra 1975 kan man læse følgende:
"I maj 1955 åbnedes den første helikopterrute mellem Amager og Malmø.
Det var den til Ostermann Aero udlånte SAS-medarbejder, direktør
Christian Hunderup, senere administrerende direktør for B&W, der
startede foretagendet. Forud var gået en serie helikoterflyvninger med
en lille to personers Bell. Nu indsattes en Sikorsky S-55 med plads til
8 passagerer. Der blev etableret midlertidig heliport på Amager Fælled,
hvorfra to ture om dagen gik via Kastrup til havneområdet i Malmø. Det
blev et vellykket, men dyrt eksperiment. Billetprisen, 28 kroner,
dækkede ikke omkostningerne, og ruten blev indstillet med udgangen af
juli, en måned før beregnet."
Ruten er også kort omtalt i Politikens Hvem-Hvad-Hvor 1956 på side 351.

Med venlig hilsen
Svend-Erik Lindberg

http://www.kandu.dk/