Forskel..
Fra : Eng20

Dato : 22-04-02 13:30

Hej NG
Kan nogen ikke være behjælpelig med at fortælle min hvad den største forskel
er på Havørred og Laks ?. Som nybegynder har jeg på fornemmelsen at det godt
kan være lidt vanskelig

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-04-02 14:30

"Eng20" skrev
> [...]
forskel
> er på Havørred og Laks ?. Som nybegynder har jeg på fornemmelsen at det

Som nybegynder kan det godt være du ikke får brug
for det lige med det samme
Smut ned til fiskehandleren og bed om at få lov til
at løfte henholdsvis en ørred og en laks omkring
haleroden. En laks har "håndled" det har en ørred ikke.
Store ørreder kan dog ha' noget der ligner...
Der er også andre tegn: øjets placering i forhold til
mundvigen, antallet af skæl langs sidelinien, forskel
på gællerne, altsammen ting man glemmer, når man står med
13kg sprællende laks/ørred i favnen.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Hobi

Dato : 22-04-02 15:15

Den tydeligste forskel er, at der på en laks kun er meget få prikker under
sidelinien, Laksen er som regel mere torpedoformet end Havørreden, og
Laksens hale er kløftet, hvor havørredens er lige.

Når man har set nogle stykker af dem, er man ikke i tvivl. Indtil da, må du
forsøge, at bedømme fisken ud fra ovenstående hovedregler.

--

MVH
Hobi

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 23-04-02 11:39

Der er nogle gode billeder og beskrivelser i bogen.:
"MÖRRUM af Erik Erlandson-Hammargren
& Birger Pedersen / ISBN 87-7918-000-0"
Den kan lånes på biblioteket. For som Peter antyder
skal man have set og prøvet det
(at stå med et stort sprællene dyr i favnen)
mange gange før man "altid" er helt sikker,
og det er jo ikke os alle forundt.
Ikke nemmere når man tænker på at der også findes
Hybrider, en blanding mellem Ørred & Laks.

Mvh

Flemming Jacobsen
Save the worms, use á fly.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 25-04-02 08:59

Hej -

Eneste sikre kendetegn er (mig bekendt) gællegitterstavene, som hos laksen
er stavformede på forreste gællebue. Hos havørreden er de nærmest små
knopper.

Jeg taler desværre ikke af erfaring. Det er noget jeg har læst i en
turistbrochure om havørredfiskeri på Fyn.

Knæk&Bræk
Jan Bang Jensby

"Eng20" skrev i en meddelelse :

"hvad (er) den største forskel