Døråbning
Fra : Martin Petersen

Dato : 22-04-02 12:44

Jeg er igang med at lave en side hvor designet nærmest minder om broen i et
rumskib, men nu er jeg stødt på et problem, jeg har lavet en dør, og det er
meningen at når jeg trykker med musen på døren skal den splitte på midten og
åbne hver sin vej, altså den ene halvdel af døren skal gå til venstre og den
anden halvdel skal gå til højre, er der nogen der ved hvordan dette kan
gøres.

- Martin Petersen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 22-04-02 13:37

Hej Martin

Her er et forslag:

Du opretter et movieclip med de to dele på hvert sit lag.

Så laver Du en motion-tween for hver del (så de åbner hver sin vej).

Derefter opretter Du et lag til Actionscript. Her skal der være en
"Stop"-action i den første frame (så movieclippet stoppes), og en
"Stop"-action i den sidste frame så animationen ikke kører i ring når
den sættes i gang.

Til sidst skal Du bruge et lag til en usynlig knap (dvs. en knap hvor
der kun er grafik i den frame der hedder "Hit").
På denne knap skal Du lægge en "Play"-action.
Denne knap sætter animationen igang og skal derfor kun ligge i første
frame af dit movieclip.

Til slut lægger Du dit movieclip ud på scenen og din film er klar til at
blive testet.

Hilsen,
Henrik

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-04-02 21:56

Her er et forslag:

> [...]
> frame af dit movieclip.
>
> Til slut lægger Du dit movieclip ud på scenen og din film er klar til at

Det virkede, men nu vi er så godt igang, så hare jeg set på nogle flash
sider at der er tekstbokse med (f.eks) gennemsigtig grå farve, hvordan laver
man det og kan jeg få den tekstboks og døren til at lukke iggen ved at
klikke på døren?

- Martin Petersen

Fra : Bo Dudek

Dato : 22-04-02 23:33

[...]
>Det virkede, men nu vi er så godt igang, så hare jeg set på nogle flash
>sider at der er tekstbokse med (f.eks) gennemsigtig grå farve, hvordan laver
>man det
window->panels->mixer
vælg din fyldfarve i døren, tryk på spanden i mixeren og sæt alpha i
højre side til fx 50 = 50% gennemsigtig

> og kan jeg få den tekstboks og døren til at lukke iggen ved at
>klikke på døren?
tekstboxen kan du lave som et movieclip med en animation - og så kan
du klare problemet på nøjagtig samme måde som med døren.. brug
usynlige knapper til at starte animationen

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk
www.bodudek.dk/cd (only for dsl or faster conn.)

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-04-02 18:00

"Bo Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> du klare problemet på nøjagtig samme måde som med døren.. brug
> usynlige knapper til at starte animationen

Øh kan du ikke beskrive nærmere, hvordan jeg laver det med at knappen er bag
dørene og hvordan jeg får den til at arbejde med at åbne og lukke for
tekstvinduet (der skal have en gennemsigtig grå baggrud)

- Martin Petersen

Fra : Bo Dudek

Dato : 29-04-02 22:02

[...]
>Øh kan du ikke beskrive nærmere, hvordan jeg laver det med at knappen er bag
>dørene og hvordan jeg får den til at arbejde med at åbne og lukke for
>tekstvinduet (der skal have en gennemsigtig grå baggrud)
knappen skal IKKE være bag ved dørene.. den skal ligge foran.. men
knappen skal være usynlig..

du laver en usynlig knap ved kun at have indhold i een frame af en
buttons ialt 4 frames.. nemlig hit-staten (den sidste frame).. en
sådan knap laves lettest ved at tegne firkanten på scenen, markere den
og trykke F8.. vælg 'button' og giv den et sigende navn.. db.klik på
den på scenen og flyt den første frame hen til 'hit'

knappen vil nu vises som et turkisgrønt felt, men den vil være
usynlig, når du eksporterer filmen..

du kan nu placere denne knap hvor du vil - fx hen over dørene - og
dermed starte animationen med dørene, der går op, når der er mouseover
på den usynlige knap..

got that, sport?

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-04-02 22:32

> [...]
>
> du kan nu placere denne knap hvor du vil - fx hen over dørene - og
> dermed starte animationen med dørene, der går op, når der er mouseover

Jeg har fået det med at åbne dørene til at virke, men jeg vil gerne have at
når dørene er åbnet helt, at der så kommer et tekstfelt med en gennemsigtig
grå baggrund kørene op ligesom en elevator og kører over til den ene side
hvor det bliver lidt større, kan det lade sig gøre og hvordan?

- Martin Petersen

Fra : Bo Dudek

Dato : 29-04-02 22:45

[...]
> [...]
>grå baggrund kørene op ligesom en elevator og kører over til den ene side
>hvor det bliver lidt større, kan det lade sig gøre og hvordan?
sagtens.. lav tekstfeltet.. marker det og tryk F8 og vælg
'movieclip'.. lav animationen med tekstfeltet.. put en stop() i første
og en i sidste frame.. giv det nyoprettede movieclip et instance name
vha instancepaletten(ctrl+I i flash 5)..

i den animation, hvor døren åbner/lukker skal du lave en action i det
døren er åben.. den skal hedde

tellTarget ("_root.doer") {
play ();
}

hvor _root.doer er stien til dit movieclip, der indeholder
tekstfeltet..

iøvrigt er det en god ide, hvis du lærer at besvare indlæg korrekt..
det sparer tid og plads..

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 27-04-02 13:40

> [...]

> sider at der er tekstbokse med (f.eks) gennemsigtig grå farve, hvordan laver
Se Bo's svar.
>og kan jeg få den tekstboks og døren til at lukke iggen ved at
> klikke på døren?
Nej, men Du kan få det til at ske ved at klikke på en (usynlig) knap.

Henrik

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-04-02 15:28

> Nej, men Du kan få det til at ske ved at klikke på en (usynlig) knap.

Henrik

Grunden til at jeg spørger igen, er at jeg fattede minus af Bos svar, måske
vil det hjælpe hvis han skrev lidt mere præcist hvordan

- Martin Petersen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 27-04-02 15:42

Ikke forstået!

Jeg svarer dig, på et spørgsmål Du stiller mig.
Hvis spørgsmålet var rettet til Bo skulle det have ligget i Bo's tråd.

Nu kan jeg jo ikke svare for Bo, men jeg synes da at hans svar er ligeså
(u)klart som dit spørgsmål.

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-04-02 19:30

"Henrik Rasmussen" <henrik.r@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis spørgsmålet var rettet til Bo skulle det have ligget i Bo's tråd.
>
> Nu kan jeg jo ikke svare for Bo, men jeg synes da at hans svar er ligeså

Det var ment til Bo, jeg er åbenbart bare komme til at poste beskeden
forkert, men jeg kan prøve at lave en tegning (med forklaring) der viser
hvad der er jeg vil, så kan det måske være at du kan hjælpe mig.

- Martin Petersen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 27-04-02 20:00

Jeg skal prøve.

Fra : Bo Dudek

Dato : 22-04-02 16:39

> [...]
>anden halvdel skal gå til højre, er der nogen der ved hvordan dette kan
1) lav din animation i et movieclip - en dør på hvert sit layer -
VIGTIGT: mit MC er 30 frames langt.. når der er gået 15 frames, er
dørene åbne, når der er gået 30 er de lukket igen

2) lav en stop() i første frame og en gotoAndStop(1) i sidste frame

3) lav en usynlig knap (kun indhold i hitstate) og placer denne hvor
brugeren skal kunne aktivere dørene.. placer den i et layer for sig
selv..

4) lav flg. action på den usynlige knap

on (rollOver) {
denne_frame = this._currentframe;