Harddiskproblemer
Fra : Kåre Andersen

Dato : 22-04-02 12:17

Jeg har følgende problem med mine harddiske og har haft det så lang tid jeg
har haft min pc:

Jeg har en 20 gig Quantum HD stående som primary master i min pc, når jeg så
tilslutter min 60 gig IBM HD på primary slave sker der enten det at
computeren ikke finder nogen HD´s overhovedet eller også finder den kun
IBM´en... jeg har så forsøgt mig frem på alle mulige måder at få computeren
til at finde begge HD´s og en sjælden gang imellem sker dette, men jeg kan
simpelthen ikk finde ud af hvad det lige er der gør at det lykkedes... nogen
af jer der kan fortælle mig mønsteret? Jeg har prøvet med at tage ledninger
af og sætte dem på igen når pc´en er slukket, dette virker til dels...

Jeg kører Windows XP, har en Pentium III 866 MHZ med 256 mb ram...

MVH

Kåre Andersen

PS: Jeg har ikke mulighed for at sætte nogen af harddiskene på
secondary-ledningen, da mit kabinet er indrettet latterligt...

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-04-02 12:27

"Kåre Andersen" `skrev
> [...]

> til at finde begge HD´s og en sjælden gang imellem sker dette, men jeg kan
> simpelthen ikk finde ud af hvad det lige er der gør at det lykkedes...

Jeg havde et tilsvarende problem med nogle scsi-drev
på et tidspunkt. Det skyldtes at drevene trak for megen
strøm i spin-up fasen (når man trykkede reset dukkede de
alle fint op, men så snurrede de jo også allerede...)
Det kunne løses med noget spin-delay i scsi, men det
findes vist ikke i IDE? Måske en kraftigere PSU?

> PS: Jeg har ikke mulighed for at sætte nogen af harddiskene på
> secondary-ledningen, da mit kabinet er indrettet latterligt...

Heller ikke med en længere ledning?

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : [5250] Jens

Dato : 22-04-02 12:40

Kåre Andersen wrote:
> [...]
> af og sætte dem på igen når pc´en er slukket, dette virker til dels...

Defekt fladkabel?

Hvordan går det hvis du sætter dem omvendt, IBM "jumpet" som master og
Quantum som slave?

> PS: Jeg har ikke mulighed for at sætte nogen af harddiskene på
> secondary-ledningen, da mit kabinet er indrettet latterligt...

Er det en mærkevare(skrammel)-PC som f.eks. Compaq, IBM, ..?

Fra : Kåre Andersen

Dato : 22-04-02 23:03

Problemet ved master/slave er at jeg ved det eksisterer men ikke rigtig ved
noget om det... og på HD´erne er der 4 forskellige master/slave settings (15
heads, 16 heads, 32 GB clip & Auto Spin Disable) udover 4 forskellige
settings (master, slave, cable select & Force Dev 1 present)....

Hvad skal jeg sætte den på?

MVH

Kåre

Fra : Martin S.

Dato : 22-04-02 23:32

"Kåre Andersen" <kja@e-privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> heads, 16 heads, 32 GB clip & Auto Spin Disable) udover 4 forskellige
> settings (master, slave, cable select & Force Dev 1 present)....

På IBMen skal du se på indstillinger ifht. 16 heads.
Hvis din IBM og Quantum sidder på samme kabel så SKAL den ene være master og
den anden Slave.
Hvad er din quantum hd. indstillet til ?
Jeg ville forsøge at stille IBM-eren, som anført i en anden post, som master
med jumper indstillingerne under 16 Heads - force dev. 1 present. Så er din
IBM godt nok MASTER. Husk at stille din quantum til slave.
Har du forresten prøvet at teste begge stik i fladkablet med f.eks. kun
quantum hd.
Mvh. Martin.

Fra : Martin S.

Dato : 22-04-02 13:37

Det er lidt sjovt med de IBM diske. Jeg havde dem kørende på samme IDE som
master og slave uden problemer. Så satte jeg dem til hver deres IDE port som
Master og fik ikke andet end problemer. Men det fik jeg ordnet.
Jeg formoder du selvfølgelig kender problemet med MAster/Slave.
Det der kan være problemet er at du sætter IBM til Master, uden at Slaven
bliver fundet.
På IBMharddisken kan du stille jumpers til noget der hedder "Forcing device
1 present". Det burde virke hvis du sætter quantum-hd til slave.
Hvis det ikke gør det så kan man tænke i defekt kabel osv..

Mvh. Martin

Fra : Nano**

Dato : 22-04-02 14:06

> [...]

> PS: Jeg har ikke mulighed for at sætte nogen af harddiskene på
> secondary-ledningen, da mit kabinet er indrettet latterligt...

Min computer kan ikke klare harddiske på over 30gigs. Så da jeg skulle sætte
min nye 60gig IBM harddisk kunne computeren ikke finde den. Jeg var så nød
til at finde et program der hedder "IBM Disk Manager 2000" til at dele
harddisken over i 2. Jeg har programmet liggende et sted hvis du vil have
det?

--
Nano**
ICQ#123531873