Hjælp ang. autocad 2002.
Fra : Jesper Mouritzen

Dato : 22-04-02 12:22

Jeg sidder og leger med tyngdepunkter i autocad.

Jeg ved godt af den kan lave areal tyndge punkter. Men spørgsmålet er om den
kan lave linie tyngde punkter som man f.eks bruger ved fremstilling af
standse og klippe værktøjer.

Hilsen Jesper

Fra : CADmageren

Dato : 22-04-02 13:04

Hej Jesper.

Det lyder interresant. Kunne du ikke tænke dig at uddybe spørgsmålet?
Hvad er det helt konkret du skal bruge til stans og klip.

Med venlig hilsen
www.cadmageren.dk

Michael Christoffersen

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Mouritzen

Dato : 22-04-02 19:25

Vi går ude på erhvervs akademiet i Ålborg og er ved at arbejde med tyngde
punkter i konstruktioner og værktøjer til stands og klip. Vi er nu kommet
til standse og klippe værktøjer og det er ikke det samme som alm. tyngde
punkter i konstruktioner. Når vi finder tyngde punktet til værktøjer finder
vi det samlede tyngde punkt for alle linier. Det er der hvor stemplet skal
presse for at trykke emnet ud i et lige tryk da værktøjet ellers bliver
ødelagt hurtigt.

Vores lærer er ret gammel og har ikke sat sig så godt ind i autocad så jeg
lovede at finde ud af om det kan lade sig gøre.

Fra : CADmageren

Dato : 22-04-02 20:08

Hej Jesper

Den funktion findes mig bekendt ikke i standard AutoCAD.

Men mon ikke der kan findes en tilnærmet løsning, ved hjælp af lidt
programmering.
Hvis den samlede skærelinie defineres som en polyline, kan du bruge
DIVIDE kommandoen. Herved fremkommer en række "points".
Tag gennemsnittet af alle disse points, og du har tyngdepunktet. Jo
flere punkter, des mere nøjagtigt resultat.
Men det kræver selvfølgelig lidt programmering af samle punkterne
sammen, og lave beregningen.

Med venlig hilsen
www.cadmageren.dk

Michael Christoffersen

http://www.kandu.dk/

Fra : P.C.

Dato : 23-04-02 10:19

Hi.

"Jesper Mouritzen" <jm@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan lave linie tyngde punkter som man f.eks bruger ved fremstilling af

Det er svært at se om mit svar vil være off-topic ,men når det handler om
tyngdepunkter, vil du finde dette for et objekt, når du bruger Solpropp i
AutoCAD 14.
------- Hvis du har startet "Masspropp" funktionen i Autocad, vil du blive bedt
om at udpege det object du ønsker oplysninger om ,og nogle af disse oplysninger
vil blive gemt i AutoCAD's system var's.
Bla. Area ,som du kan hente med denne nemme funktion ;
(getvar "area")
Men med hensyn til objektets midterpunkt, så må du nok regne med, at du skal
svare "Y" til Massprop funktionens spørgsmål om oplysningerne skal skrivet til
en fil.
Der er pt. en diskusion på en af de internasionale AutoCAD grupper om, hvordan
man så læser disse oplysninger ind i AutoCAD igen, og det er faktisk meget nemt,
men kræver en lille applikasion der kan gøre det , i den diskusion jeg henviser
til, kan du ovenikøbet finde koden i Lisp som ser sådan ud ;

(defun C:mp ()
(Command "MSPACE")
(setq ocmd (getvar "cmdecho"))
(setvar "cmdecho" 0)
(setq ss (entsel"\nSelect solid object:"))
(if ss
(setq ent_name (car ss ))
(exit)
)

(setq ret_list (mass_prop ent_name))

(setq s_mass (nth 0 ret_list)
s_volume (nth 1 ret_list)
s_centroid (nth 2 ret_list)
;s_moi (nth 3 ret_list)
;s_poi (nth 4 ret_list)
;s_gyr (nth 5 ret_list)
;s_mom (nth 6 ret_list)
)
(setvar "cmdecho" ocmd)
(C3ToY3 s_volume)
(lb2kip s_mass)
(Princ vol)
(Princ "\n")
(Princ kips)
(Post vol wt)

)
(defun mass_prop (ent_name / oqaflags ss ent_name file_name file_ext fname
fp
s_mass s_volume
s_centroid s_xcentroid s_ycentroid
s_zcentroid
s_moi s_xmoi s_ymoi s_zmoi
s_poi s_xypoi s_yzpoi s_zxpoi
s_gyr s_xgyr s_ygyr s_zgyr
s_mom s_xmom s_ymom s_zmom
ret_list rline)
(Princ "\nSetting up file")
(setq file_name "mp_$.mpr")
(Princ file_name)
;(setq file_ext ".mpr")
(setq oqaflags (getvar "qaflags"))
(setvar "qaflags" 2)
(Princ "\nWriting file.....")
(command "massprop" ent_name "" "Y" file_name)

(setq fname file_name)
(princ fname)
(terpri)

(setq fp (open fname "r"))
(princ fp)
(terpri)

(if (not fp)
(progn
(princ "\nUnable to open mass property file")
(exit)
)
)

(repeat 4 (setq rline (read-line fp)))

(setq s_mass (atof (substr rline 25)))

(setq rline (read-line fp))
(setq s_volume (atof (substr rline 25)))

(repeat 4 (setq rline (read-line fp)))

(setq s_xcentroid (atof (substr rline 25)))

(setq rline (read-line fp))
(setq s_ycentroid (atof (substr rline 25)))

(setq rline (read-line fp))
(setq s_zcentroid (atof (substr rline 25)))

(setq s_centroid (list s_xcentroid s_ycentroid s_zcentroid))

(setq rline (read-line fp))
(setq s_xmoi (atof (substr rline 25)))

(setq rline (read-line fp))
(setq s_ymoi (atof (substr rline 25)))

(setq rline (read-line fp))
(setq s_zmoi (atof (substr rline 25)))

(setq s_moi (list s_xmoi s_ymoi s_zmoi))

(setq rline (read-line fp))
(setq s_xypoi (atof (substr rline 25)))

(setq rline (read-line fp))
(setq s_yzpoi (atof (substr rline 25)))

(setq rline (read-line fp))
(setq s_zxpoi (atof (substr rline 25)))

(setq s_poi (list s_xypoi s_yzpoi s_zxpoi))

(setq rline (read-line fp))
(setq s_xgyr (atof (substr rline 25)))

(setq rline (read-line fp))
(setq s_ygyr (atof (substr rline 25)))

(setq rline (read-line fp))
(setq s_zgyr (atof (substr rline 25)))

(setq s_gyr (list s_xgyr s_ygyr s_zgyr))

(setq rline (read-line fp))
(setq rline (read-line fp))

(setq s_xmom (atof (substr rline 25)))

(setq rline (read-line fp))
(setq s_ymom (atof (substr rline 25)))

(setq rline (read-line fp))
(setq s_zmom (atof (substr rline 25)))

(close fp)

(setq s_mom (list s_xmom s_ymom s_zmom))

(setvar "qaflags" oqaflags)

(setq ret_list (list s_mass s_volume s_centroid s_moi s_poi s_gyr s_mom))

)

Koden er leveret af en af de faste skribenter Dennis Shinn i Comp.CAD.AutoCAD i
en nylig tread med subject "a steel weight".

Men umiddelbart kan du altså lede efter 3D punktet i det svar Massprop
giver, -------- tilgengæld er Masspropp beregnet på Solids.

Have a nice day.
P.C.
http://d1o111.dk.telia.net/~u139600113/a

Fra : P.C.

Dato : 23-04-02 14:24

Hi.

Hvis du starter "massprop" og når funktionen spørger om du vil gemme
oplysningerne i en fil, så angiver at filen skal hedde B.mpr ,kan du loade
disse to små applikasioner ;

(defun mp-3 nil
(Cond
((equal 'CENTROID: (read(setq b(strcat(read-line f)(read-line f)))))
(print b))
(T (Mp-3))
(print b))
)
(defun mp-4 nil
(Setq f(open "b.mpr" "r"))
(mp-3)
(close f)
)

Hvis du så har gemt filen med navnet b.mpr ,kan du starte den ene applikasion
der vil kalde den anden og sætte b lig med det punkt du søger, ved at taste
(mp-4)
Det er ikke et færdigt program, idet du kun får en text streng og kun med X og Y
værdierne, men det er rimeligt nemt ,at skrive programmet færdigt ,så du får 3D
punktet som en kooerdinat liste.
Programmet åbner den fil du har fået massprop til at skrive og læser linie for
linie, indtil kode ordet "Centroid:" bliver læst. Det kan gøres på mange
forskellige måder, så det er bedst at skrive et sådant program når man har brug
for det.
..

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 23-04-02 20:31

> [...]
den
> kan lave linie tyngde punkter som man f.eks bruger ved fremstilling af

Hej Jesper

Du har ret i at det kan gøres i AutoCAD, og det er faktisk ret simpelt:

1.
Tegn yderkonturen til overmatricen som en lukket polylinie.

2.
Lav polylinien til region (med "region"-kommandoen)

3.
Vælg/skriv "massprop" og vælg den region du lige har lavet.

4.
Og flof......du får det hele (og lidt mere) foræret.
Linjetyngdepunktet er det der hedder "Centroid" og kordinaterne er i forhold
til nulpunktet på dit UCS.

5.
Til sidste får du mulighed for at gemme resultaterne i en fil.

Håber det kan bruges.

Mvh.
Kasper

Fra : Jesper Mouritzen

Dato : 23-04-02 20:32

Hej kasper.

Centroid er areal tyngde punkted af den konstruktion man har lavet og ikke
linie tyngde punkted.

Og det har vi brugt meget til at beregne konstruktioner. Vi flytter
korridinatsystemet ind i centroid for at finde det korrekte inertimoment til
når vi laver beregninger.

Jeg tror at du har troet at de to ting er det samme.

Jesper